۰

پرسپولیس مشتری بیشتری دارد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۶
پرسپولیس مشتری بیشتری دارد
خريد سهام سرخابي‌ها حالا به يکي از داغ‌ترين سوژه‌هاي روز فوتبال ايران تبديل شده است، اما به‌نظر مي‌رسد جدال بر سر سهام سرخ‌ها به مراتب داغ‌تر و البته حساس‌تر از سهام آبي‌ها باشد. برخي خريداران مي‌گويند قيمت پيشنهادي دولت زياد است و سرخابي‌ها هر يک ۲۹۰ميليارد تومان نمي‌ارزند. با اين حال چه کسي است که نداند همين افراد به راحتي از کنار اين فرصت عبور نمي‌کنند. يکي از اين خريداران حسين هدايتي است. تقريبا همه اطمينان دارند كه او به اين سادگي‌ها از پرسپوليس نمي‌گذرد. با اينکه مي‌گويد مادرش به او نصيحت کرده به پرسپوليس نرود اما خودش تاييد مي‌کند که پول خريد بلوک ۲۰ درصدي پيشکسوتان و بخش عمده پول بلوک ۴۹ درصدي مديران را همراه هفت شريکش خريداري مي‌کند، ولي هدايتي تنها خريدار دست به نقد پرسپوليس نيست.

گفته مي‌شود سيد‌هادي رضوي، داماد محمد شريعتمداري معاون اجرايي رئيس‌جمهور که در برخي پروژه‌هاي شبکه نمايش خانگي سريال‌ها همکاري داشته، به همراه گروهي از دوستان اقتصادي‌اش به خريد پرسپوليس فکر مي‌کنند. البته هدايتي مي‌گويد، اگر رضوي هم به بحث خريد پرسپوليس وارد شود در کنسرسيوم مشترک او و شرکايش قدم پيش مي‌گذارد.

نام چند تاجر نامي‌ ديگر هم اين روزها شنيده مي‌شود، اما به نظر مي‌رسد ناگهان مشتري جديدي به فهرست خريداران تيم محبوب تهراني اضافه شده، کسي که صاحب يک شبکه فارسي زبان در ترکيه است. حميد رضا سياسي اسپانسر و مدير پرسپوليس نزديک يک ماه است بعد از حواشي مربوط به ديدار با يک ضد‌انقلاب در اسپانيا به زندان افتاده و دادسراي ويژه جرائم ورزشي در اين مدت پيگير کانال‌هايي است که اين انبوه‌ساز ساختماني به يکباره و در کمتر از چند ماه در سه‌تيم استقلال، پرسپوليس و راه‌آهن هزينه کرده بود اما اين بار تصاوير فردي به نام اسماعيل ايزد‌دوست در ورزشگاه درفشي‌فر خبري شوکه کننده است؛ فردي که جست‌وجوي نامش در اينترنت تنها چند خبر را همراه دارد.

حکايت مديريت او در شبکه‌فارسي زبان

PEN، اينکه او سال ۸۰ و در شهر ميانه مسئول ستاد انتخاباتي سيد‌محمد خاتمي رئيس‌جمهور وقت بوده و ديگري خبري که واکنشي است از سوي دو رسانه اصولگرا به حضور اکبر عبدي ستاره سرشناس سينما و تلويزيون ايران در برنامه‌هاي اين شبکه ماهواره‌اي. اينکه اين فرد چطور به ايران آمده و هدفش از حضور در پرسپوليس چيست را هنوز کسي نمي‌داند. با اين حال تا آخر اين ماه زمان برگزاري مزايده واگذاري دو تيم استقلال و پرسپوليس اعلام مي‌شود، امير رضا خادم معاون پارلماني وزير ورزش مي‌گويد، آنها هيچ نقشي در واگذاري استقلال و پرسپوليس ندارند و تمام مسائل مربوط به اين واگذاري را وزارت اقتصاد و سازمان خصوصي‌سازي انجام داده‌اند. او درباره شرايط واگذاري و تعيين صلاحيت خريداران هم به تماشاگران امروز گفته است: «تا جايي که در جريان هستم، نهادهاي نظارتي سه‌گانه در قوه‌قضائيه، نيروي‌انتظامي ‌و دستگاه‌هاي امنيتي صلاحيت افراد حاضر در مزايده را بررسي مي‌کنند و سپس بسته‌هاي آنها باز مي‌شود.» با اين سيستم نظارتي آيا خريداراني چون ايزددوست مي‌توانند براي مالکيت پرسپوليس قدم پيش بگذارند يا حتي خبر حضورشان در کمپ تيم هم جنجالي رسانه‌اي همراه خواهد داشت؟ اين پرسشي است که به زودي پاسخش مشخص خواهد شد. آنچه اين روزها در رسانه‌ها مطرح مي‌شود به‌‌خوبي نشان مي‌دهد که افراد و شرکت‌هاي زيادي‌ خواهان خريد سهام پرسپوليس هستند.

کريم باقري

يکي از پيشکسوتان صاحبنام پرسپوليس که پس از خداحافظي‌اش از فوتبال همواره براي ارتباط دوباره با آن اکراه زيادي از خود نشان داده حالا يکي از متقاضيان خريد سهام پرسپوليس است. او پس از پايان دوران بازيگري بارها و بارها پيشنهاد پرسپوليس و ساير تيم‌هاي ديگر را براي مربيگري، سرمربيگري و حتي مديريت رد کرده است. از اين رو اعلام اينکه قصد دارد جزو متقاضيان خريد سهام پرسپوليس باشد، به اندازه کافي دوستداران او، پرسپوليس و اهالي فوتبال را متعجب کرده است. حال او مدعي است که قصد دارد به همراه تعدادي از علاقه‌مندان سهام باشگاه پرسپوليس را در اختيار بگيرد. او چند روز قبل طي مصاحبه‌اي صراحتا اعلام کرد: «اين همه سال پرسپوليس در اختيار افراد ديگر بوده، يک سال هم پرسپوليس را بدهند به ما.»

علي دايي

ناگفته پيداست که علي دايي به‌شدت به خريد سهام پرسپوليس اميدوار است. او اگرچه کمتر در اين خصوص مصاحبه کرده و نيت واقعي‌اش براي تصاحب پرسپوليس را رسانه‌اي کرده است، اما منابع موثق خبري در وزارت ورزش و سازمان خصوصي سازي از تلاش‌هاي فوق‌العاده او و همراهان هميشگي‌اش براي حضور در مناقصه و مزايده خريد سهام خبر مي‌دهند. علي دايي از نظر مالي آنقدر استطاعت دارد که بتواند سهام پرسپوليس را بخرد. اما سوال اينجاست که آيا دولت اين سهام را در اختيار او قرار خواهد داد يا نه.

عباس انصاري‌فر

يکي از مديران قديمي پرسپوليس که در چند مقطع به اين تيم ملحق شده است. انصاري‌فر اگرچه در دهه ۶۰ قهرماني‌هاي زيادي را به همراه علي پروين دشت کرد، اما در ديگر مقاطعي که در دهه‌هاي ۷۰ و ۸۰ به جمع سرخپوشان ملحق شده، کارنامه ضعيفي را از خود به جاي گذاشته است. بدهي‌هاي فراوان حاصل مديريت کوتاه‌‌مدت او در مقطع‌هاي مختلف بوده است. هر چند که شخصا مدعي است اگر فرصت کافي در اختيار او قرار مي‌گرفت و از سوي سازمان تربيت‌بدني وقت به او اعتماد و اطمينان کافي مي‌شد، مي‌توانست پرسپوليس را به جايگاه قبلي گذشته‌اش برگرداند. انصاري‌فر مدعي است که به‌همراه يک شرکت بزرگ و قدرتمند خواهان خريد سهام پرسپوليس است، اما او هم مثل دايي و باقري شانس کمي براي تصاحب پرسپوليس دارد.

امير عابديني

عابديني هفته گذشته اعلام کرد که با هيچ کدام از افراد و شرکت‌هايي که تا به حال متقاضي خريد سهام پرسپوليس شده‌اند، به توافق نرسيده است. او اگرچه ائتلافي را با علي پروين و حسين هدايتي براي تصاحب ۲۰درصد سهام پرسپوليس توسط پيشکسوتان انجام داده اما صراحتا اعلام کرده که تنها اگر محلوجي رئيس سابق هيات‌مديره باشگاه پرسپوليس براي خريد سهام باشگاه پرسپوليس اقدام کند، حمايتش را اعلام کرده و وارد گود خواهد شد. به هر حال باتوجه به نزديکي ايدئولوژيکي که بين عابديني و گروهش با دولت فعلي وجود دارد، او از شانس بيشتري براي حضور دوباره در پرسپوليس برخوردار است. ضمن اينکه پيشينه قوي او در پرسپوليس باعث شده تا هواداران اين تيم نيز از بازگشت او استقبال کنند.

سياسي و رفقا

تا همين يک ماه پيش حميدرضا سياسي از بيشترين شانس براي خريد سهام پرسپوليس و تصاحب آن برخوردار بود. هزينه‌هايي که او در باشگاه از جيب پرداخت مي‌کرد، اين گمان را ايجاد کرده بود که او از سوي وزارت ورزش، وزارت دارايي و سازمان خصوصي‌سازي اين امنيت کاري را دريافت کرده و حضورش در پرسپوليس ادامه‌دار خواهد بود. بسياري معتقد بودند سياسي با حمايت کامل اين گروه‌ها در پرسپوليس خرج مي‌کند و تنها اميدش براي پرداخت هزينه‌هاي باشگاه از جيب، قولي است که به او براي خريد سهام باشگاه داده شده است. اما اتفاقاتي که طي يک ماه گذشته رخ داد و منجر به بازداشت سياسي و برکناري احتمالي‌اش از مديرعاملي اين باشگاه خواهد شد، او را از جايگاه کسي که بيشترين شانس را براي خريد سهام باشگاه پرسپوليس داشت، به کم‌‌اميدترين فرد تبديل کرده است. کافي است بدانيد که حميد استيلي دليل اصلي عدم توافقش با دادستاني براي مالکيت راه‌آهن را دخيل بودن برادر سياسي عنوان کرده است.

علي پروين

طبيعي بود که فراخوان فروش سهام پرسپوليس به صورت مزايده‌اي پاي خيلي‌ها را به اين ماجرا باز خواهد کرد. علي پروين يکي از نخستين افرادي بود که با حمايت پيشکسوتان براي خريد يا اجاره پرسپوليس راهي وزارت ورزش شد. سلطان که تا قبل از سال جديد يکي از جدي‌ترين گزينه‌هاي تصاحب پرسپوليس به‌شمار مي‌رفت، باتوجه به سردي رابطه‌اش با گودرزي نسبت به گذشته از بخت کمتري برخوردار است.

چهره‌اي که در طول کمتر از سه ماه فاصله عرش تا نزديکي‌هاي فرش را پيمود. اگرچه علي پروين شخصا نه استطاعت مالي لازم براي خريد سهام باشگاه پرسپوليس را دارد و نه دولت قصد دارد سهام را به او برگرداند اما به‌عنوان يکي از اسطوره‌هاي باشگاه پرسپوليس پيشکسوتان اين باشگاه را دور هم جمع کرده تا دولت ۲۰درصد از سهام باشگاه را در اختيار او و پيشکسوتان قرار دهد. پيشکسوتان خوشنامي‌که عمدتا از دهه‌هاي ۵۰ و ۶۰ بوده و حسين هدايتي و امير عابديني را نيز در کنار خود مي‌بينند. پروين با همکاري با هدايتي خيال خيلي‌ها را از بابت پرداخت خرج و مخارج باشگاه راحت کرده و عابديني را نيز به واسطه هوش بالاي مديريتي‌اش به خدمت گرفته است. گروهي که به نظر مي‌رسد مي‌توانند با خريد پرسپوليس اين تيم را موفق کنند، اما موضوع اينجاست که چهره هوشياري چون علي پروين فراموش کرده که نمي‌تواند تعدادي از پيشکسوتان را درکنار هم حتي براي چند لحظه دور يک ميز بنشاند و اين فاکتور بسيار مهمي ‌است.

شرکت‌هاي ناشناخته

چه کسي فکر مي‌کرد هنگامي‌که اسامي ‌چهره‌هايي چون عابديني، فائقي، مهرعليزاده، هاشمي طبا، هدايتي، پروين، دايي و سايرين براي حضور در هيات‌مديره پرسپوليس در ابتداي فصل رديف شده بود به يکباره چهره‌هايي ناشناخته‌اي چون سياسي، طاهري، سليمي، مونسان و خواجه‌وند به‌عنوان اعضاي هيات‌مديره، رئيس هيات‌مديره و نايب‌رئيس هيات‌مديره مطرح شوند. چهره‌هايي که براي يافتن رزومه آنها حتي گوگل هم کم مي‌آورد. اما با سيستم انتخابي وزارت ورزش گروه جديد و ناشناخته‌اي با عنوان هيات‌مديره پرسپوليس انتخاب شدند، هيات‌مديره‌اي که اميررضا خادم وعده داده بود اين هيات‌مديره بهترين هيات‌مديره تاريخ باشگاه پرسپوليس بوده و با حضور آنها آب در دل هواداران تکان نخواهد خورد. باتوجه به نفوذ خادم در امر خصوصي‌سازي باز هم ممکن است چهره‌هاي تازه‌اي براي خريد پرسپوليس پا پيش بگذارند.

احتمال يک ائتلاف

ائتلاف دايي و هدايتي خيلي‌ها را شوکه کرد. گفته مي‌شود هدايتي که به نوعي پيشينه‌اش در فوتبال با پروين گره خورده، به يکباره با تغييري ۱۸۰ درجه‌اي در جبهه شهريار حاضر شده است. حضور همزمان اين دو نفر در وزارت ورزش و قرار‌گرفتن مقابل پروين و رفقا بحث واگذاري امتياز پرسپوليس را وارد فاز تازه‌اي کرده است. حتي در روزهاي اخير دوباره شايعه شده که هدايتي علاوه بر دايي قصد دارد با محمد دادکان نيز بخت خود را براي تصاحب پرسپوليس آزمايش کند. در واقع عدم اطمينان وزارت به هدايتي سبب شده تا وي براي متقاعد‌کردن سران وزارت از گزينه‌هايي داراي مقبوليت بالا براي پيشبرد اهدافش بهره ببرد. با اين حال عابديني تاکيد مي‌کند که او و هدايتي در يک جبهه هستند: «ما نماينده پيشکسوتان پرسپوليس براي خريد اين باشگاه هستيم. مي‌خواهيم راهکاري پيدا کنيم تا بتوانيم در مزايده واگذاري باشگاه شرکت کنيم و ان‌شاءالله اين پرسپوليس را خريداري کنيم. البته من اين را بايد بگويم که آقاي هدايتي تمام هزينه‌هاي خريد باشگاه از طرف پيشکسوتان را برعهده گرفته است. به‌‌همين دليل هم است که خودش مي‌خواهد به‌عنوان مالک باشگاه معرفي شود. من و رويانيان نيز فقط در حد يک مشاور در کنار هدايتي هستيم و راه‌هاي شرکت در مزايده باشگاه را به او نشان مي‌دهيم. خود من زماني که باشگاه به پيشکسوتان منتقل شود، کنار مي‌کشم و قرار نيست پست اجرايي در باشگاه پرسپوليس بگيرم.»

عابديني در مورد اينکه هدايتي در آستانه خريد ختافه اسپانيا قرار دارد و چطور مي‌تواند همزمان پرسپوليس را بخرد هم گفته است: «هدايتي با خريد ختافه قصد دارد شرايط را براي حضور بازيکنان مستعد ايراني در اسپانيا فراهم کند و به همين دليل هم احتمال دارد فرصت نکند که تمام‌وقت اين باشگاه را اداره کند. اما او تصميم جدي دارد که باشگاه پرسپوليس را هدايت کند و من فکر مي‌کنم خيلي براي رسيدن به اين ماجرا جدي است.»

برادران پيرواني

لابه‌لاي تمام مدعياني که نام‌شان براي در اختيار گرفتن سهام پرسپوليس به گوش مي‌رسد، پيش‌قدم شدن برادران پيرواني نيز در نوع خود جالب بود. آنها که براي رايزني با وزير ورزش عازم وزارتخانه شده بودند باتوجه به حمايت يک شرکت صنعتي يکي از مشتريان قابل توجه پرسپوليس به شمار مي‌روند. چهره‌هايي که تا پيش از اين نامي ‌از آنها در عرصه مديريتي ورزش برده نشده بود حالا براي خريد باشگاهي همچون پرسپوليس گامي ‌بلند برداشته‌اند.

در مورد استقلال اما ماجرا کمي فرق مي‌کند. تعداد خريداران زياد نيست. اصلي‌ترين خريداران علي فتح‌الله‌زاده و علي انصاري هستند.

علي فتح‌الله‌زاده درباره ۲۹۰ ميليارد تومان قيمت تعيين شده براي دو باشگاه استقلال و پرسپوليس مي‌گويد: «واقعيت اين است که اگر اموال اين دو باشگاه را با هم مقايسه کنيم، متوجه مي‌شويم که قيمت استقلال بالاتر از پرسپوليس است چون زمين‌هاي تلو‌‌و‌کمپ استقلال با تلاش من و اعضاي هيات‌مديره سابق به اموال استقلال که جمعا ۳۰۰ ميليارد تومان قيمت دارد، اضافه شد.»

او ادامه مي‌دهد: «دوستان اموال را جدا کرده و قصد فروش برند اين دو باشگاه را دارند که برند آنها ارزش قيمت تعيين شده را ندارد. شنيده‌ام تصميم گرفته‌اند که تنها برند دو باشگاه را به فروش برسانند و بعدها شرکت اين دو باشگاه را واگذار کنند که اين مساله با قانون مغايرت دارد. اگر قرار است برند اين دو باشگاه را واگذار کنند، امير‌رضا خادم پيش از اين دو باشگاه را با قيمت ۲۰ و ۳۰ ميليارد تومان فروخته بود اما حالا چطور تصميم گرفته‌اند برند را با قيمت ۲۹۰ ميليارد تومان به فروش برسانند؟»

فتح‌الله‌زاده با بيان اينکه دوستان از قوانين فيفا اطلاعي ندارند، تاکيد مي‌کند: «آقايان مي‌توانند از AFC يا سازمان ليگ خودمان استعلام بگيرند که اگر استقلال و پرسپوليس شرکت نبودند، مي‌توانستند در ليگ برتر يا ليگ قهرمانان شرکت کنند؟ بنابراين من اصلا قصد ورود به استقلال و شرکت در مزايده را ندارم چون ساختار فوتبال ما مشخص نيست. نه استقلال را مي‌خرم و نه سهمي ‌از آن مي‌خواهم.» گروه بانکي آينده به مديريت علي انصاري هم مشتري سهام استقلال است. هر چند خود انصاري تاکنون به‌طور جدي درباره خريد سهام اين باشگاه اظهارنظر نکرده است. تنها يک بار در اين مورد واکنش نشان داده و گفته: «خريد استقلال؟ نه تاييد مي‌کنم نه تکذيب.»

با همه اينها هر روز خبر تازه‌اي از خريداران اين دو باشگاه در رسانه‌ها منتشر مي‌شود. بايد ديد دولت به کدام مشتري روي خوش نشان مي‌دهد.
مرجع : افکار نیوز
کد مطلب : ۲۴۵۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.