۲
اختصاصی/ «تعادل» گزارش می‌دهد؛

توصیه‌‌ای به مسافران هما؛ مراقب «ساک‌هایتان» باشید!

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۲
توصیه‌‌ای به مسافران هما؛ مراقب «ساک‌هایتان» باشید!
به گزارش خبرنگار «تعادل»، برخی مسافرت با هواپیما را مخاطره‌آمیزترین و دلهره‌آورترین نوع سفر می‌دانند؛ وسیله نقلیه مدرنی که بیش از ۱۰۰ سال از اختراع آن می‌گذرد و در ۶۰ سال اخیر نیز پرطرفدارترین وسیله برای انجام امور ترابری و جابجایی مسافران بوده است.

وقتی صحبت از مخاطرات یک سفر هوایی می‌شود، اذهان عمومی به‌صورت ناخودآگاه به سمت سقوط یا حداقل ربایش هواپیما (highjack) جلب می‌شود؛ اگرچه مخاطرات مزبور به لحاظ دامنه تخریب از وسعت بالایی برخوردارند و مساوی با به خطر افتادن جان مسافران هستند، اما بدون شک دردسرهای یک سفر هوایی تنها به این مصائب منحصر نمی‌شود.

داشتن یک سفر آرام و به‌دوراز دغدغه که توأم با رفاه نسبی باشد، حداقل مطالبه شهروندی است که با مراجعه به آژانس‌های هواپیمایی، بلیت یکی از ایرلاین‌ها را انتخاب (رزرو) می‌کند؛ ایرلاین‌هایی که طبق قوانین بین‌المللی ملزم به ارائه سرویس‌های خدمات فرودگاهی و تأمین آسایش و رفاه مشتریان خود هستند.

بی‌شک تمام چالش‌هایی که آرامش خاطر را از مسافران هواپیما سلب می‌کند، ناشی از قصور ایرلاین‌ها و دست‌اندرکارانشان است؛ چالش‌هایی که طیف وسیعی را شامل می‌شود، از تأخیر در پروازها تا مفقودشدن وسایل، ساک‌ها و متعلقات مسافران.

در ایران نیز ایرلاین‌های زیادی مشغول فعالیت هستند که هرکدام متناسب با امکانات و زیرساخت‌های خود و همچنین میزان تمکن مالی مشتریانشان به ارائه خدمات مسافرتی می‌پردازند. «هما» یا هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران سرشناس‌ترین ایرلاینی محسوب می‌شود که در ایران فعالیت می‌کند.

شاید کمتر روزی باشد که خبری مبنی بر بلاتکلیفی و سرگردانی مسافران در ترمینال‌های فرودگاه‌های کشور به رسانه‌ها درز پیدا نکند؛ مسافرانی که یا از تأخیر پروازها می‌نالند و یا مفقودشدن ساک‌هایشان آن‌ها را حیران و مستأصل کرده است.

وقتی در مسافرت‌های هوایی ساک خود را تحویل می‌دهید و درازای آن کارت پرواز و برچسب مربوط به ساک را می‌گیرید خیالتان آسوده می‌شود که ساک شما قبل از خودتان سوار بر هواپیما شده و در مقصد - حتی اگر هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر باشد - صحیح و سالم تحویل شما داده خواهد شد البته درازای دادن آن برچسب.

اما ظاهراً مسئله مذکور در همه پروازها عرف نیست؛ مثلاً همین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یا «ایران ایر» قوانین دیگری در این زمینه وضع کرده که تنها خودش از آن‌ها مطلع است!

در پروازهای این شرکت هواپیمایی که اتفاقاً دولتی هم محسوب می‌شود، شما باید هنگام تحویل دادن بار یا ساک خود حتماً برچسب، کارت پرواز و بلیت خود را تا پایان سفر نگه‌دارید و درصورتی‌که ساک شما در ریل مخصوص بار رؤیت نشد، یعنی بار شما گم‌شده و سریعاً باید یک کفش آهنی تهیه کنید!

برای تشکیل پرونده پیرامون مفقود شدن بار خود تنها نباید به تهیه کفش آهنی اکتفا کنید بلکه باید برچسب، کارت پرواز، بلیت و استشهاد محلی مبنی بر اینکه شما داخل پرواز بوده‌اید را هم ضمیمه پرونده‌ای که در فرودگاه مقصد تشکیل می‌شود داشته باشد.

البته بازهم نباید از دریافت خسارت حتی پس از یک سال مطمئن باشید. چرا؟ چون این اتفاق حدود یک سال قبل برای یکی از مسافران ایران ایر رخ داد و هنوز پس از حدود یک سال خبری از دریافت خسارت نیست چون آن مسافر بخت‌برگشته رسید پرونده، کارت پرواز و برچسب ساک خود را نگه‌داشته اما به تصور اینکه کارت پرواز حکم همان بلیت را دارد، بلیت را با خود نگه نداشته و پس از مکاتبات مختلف و تماس‌های گوناگون، مسئولین بخش بیمه ایران ایر عنوان می‌کنند چون بلیت موجود نیست نمی‌توانند خسارت پرداخت کنند.

پاسخ جالب ایران ایری‌ها هم این است: «از کجا معلوم شما - که در فرودگاه مقصد با برچسب و کارت پرواز برایتان پرونده سرقت تشکیل‌شده - ادعایتان درست است یا نه؟ از کجا معلوم اصلاً شما مسافر آن پرواز بوده‌اید؟ با استناد به کارت پرواز و برچسبی که در فرودگاه مقصد تحویل گرفته‌اید که نمی‌توان گفت شما مسافر پرواز بوده‌اید! باید بلیت داشته باشید.»

البته اینکه از مسافر درخواست استشهاد محلی نکرده‌اند جای بسی شکر دارد.

به‌هرحال باید برای گرفتن خسارت مفقود شدن ساک در این شرایط، آمادگی قبلی بالایی داشته باشید. اگر چنانچه خدای‌ناکرده در شرایط مشابهی گرفتار شدید باید صبر کنید تا کسی که در کشور مبدأ بلیت را به شما فروخته ناگهان با ایران ایر تماس بگیرد و بگوید من تضمین می‌کنم که فلان مسافر سوار بر پرواز موردنظر شده است!

به‌هرحال پاسخ مسئولین ایران ایر پس از ۱۲ ماه به فرد مالباخته این است؛ «باید منتظر بمانید تا بلیتی که ۱۲ ماه قبل خریداری کرده‌اید به‌صورت معجزه‌وار پیدا شود وگرنه خسارت بی‌خسارت»!

سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر مسافر مذکور سوار هواپیما شده باید خسارت مفقود شدن وسایلش را بگیرد، اگر سوار نشده نباید به‌عنوان کلاه‌برداری که قصد اخاذی از ایران‌ایر را داشته مورد برخورد قرار بگیرد تا درسی برای بقیه شود؟

عباس فلاحی باباجان با انتقاد از عملکرد خدمات‌دهی ایرلاین ها ازجمله شرکت هما می‌گوید: مدیریت این ایرلاین را تلاش‌گر نمی‌بینم.

وی می‌افزاید: خدمات‌دهی شرکت هواپیمایی هما قانع‌کننده نیست و متأسفانه شاهد برخورد نادرست هستیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح می‌کند: یکی از محورهای مهم استیضاح وزیر راه و شهرسازی، محور ناوگان حمل‌ونقل خواهد بود.

وی تصریح می‌کند؛ تفاوت قیمت و نحوه ارائه خدمات جای نگرانی دارد و این سؤال مطرح می‌شود چرا خدمات‌دهی مناسب نیست؟

بنابراین در آستانه عید نوروز ۹۴ که قطعاً مسافرت‌های هوایی افزایش خواهد یافت باید مسافران ایرانی نه‌تنها به فکر فرود سالم هواپیما در مقصد باشند بلکه باید نگران «ساک‌های» خود نیز باشند تا سالم و به‌موقع به مقصد برسد در غیر این صورت پس از سفر باید یک سفر بین ایر لاینی در کشور داشته باشند، تازه اگر نتیجه‌ای داشته باشد!
کد مطلب : ۳۰۰۳۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.