۷
اختصاصی/ عمکرد وزرای دولت یازدهم(5)

واعظی به‌عنوان وزیر ارتباطات چه کرده است؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۵
واعظی به‌عنوان وزیر ارتباطات چه کرده است؟
به گزارش خبرنگار سیاسی «تعادل» محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری دولت یازدهم در اول خردادماه سال ۱۳۳۱ در جنوب شهر تهران متولد شد. دوران ابتدایی خود را در دبستان اسلامی صادقیه سپری و در سال ۱۳۴۹ دوره دبیرستان را با اخذ دیپلم ریاضی در مدارس میرداماد و مروی پشت سر گذاشت.

وی در سال ۱۳۵۰ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته و در سال ۱۳۵۵ مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه ایالتی ساکرامنتو در رشته مهندسی برق اخذ کرده و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مخابرات به دانشگاه ایالتی سن خوزه رفت. بعد از اتمام آن وارد مقطع دکترای رشته مهندسی مخابراتِ دانشگاه ایالتی لوئیزیانا شد؛ که با پیروزی انقلاب اسلامی، از ادامه تحصیل و اخذ مدرک دکتری صرف‌نظر و به ایران مراجعت کرد.

وی، در کل دوران اقامت در آمریکا عضو انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا بوده و مسئولیت‌های مختلفی هم در آن انجمن درزمینهٔ فعالیت‌های سیاسی و مذهبی داشته است که از آن جمله می‌توان به مسئولیت دبیری تشکیلات اعضای انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا اشاره کرد.

پس از مراجعت به کشور در اواخر سال ۱۳۵۸ و در دوران وزارت شهید دکتر قندی و تا سال ۱۳۶۵ در سمت‌هایی نظیر “معاون مخابراتی وزیر پست و تلگراف و تلفن” و “رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران” فعالیت نموده است.

واعظی از سال ۱۳۶۵ به وزارت امور خارجه منتقل‌شده و به‌عنوان مشاور وزیر و رئیس ستاد روابط اقتصادی خارجی مشغول به خدمت شد. در سال ۱۳۶۸ به‌عنوان معاون اروپا-آمریکای وزارت امور خارجه منصوب و از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۷۸ به‌عنوان معاون اقتصادی وزیر امور خارجه انجام‌وظیفه کرد. وی در اواخر سال ۱۳۷۸ به‌عنوان معاون بین‌الملل و سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و تا زمان حضور حسن روحانی در این مرکز همراه وی بود و پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ علی‌رغم اینکه خیلی‌ها معتقد بودند وی گزینه رییس‌جمهور منتخب برای حضور در وزارت خارجه خواهد بود راهی وزارت ارتباطات شد تا در این حیطه کاری در دولت یازدهم مشغول به فعالیت شود.

واعظی درهمان ابتدا توانست به‌تناسب رشته تحصیلی مرتبط با ارتباطات با ۲۱۸ رأی موافق و ۴۵ رأی مخالف از سوی نمایندگان مجلس به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم انتخاب شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم در ابتدای شروع به کار خود توسعه شبکه و زیرساخت‌ها برای گسترش خدمات ارتباطی و اینترنتی در کشور، افزایش پهنای باند اینترنت بین‌الملل، افزایش پهنای باند شبکه IP داخلی، بهبود کیفیت زندگی شهروندان و توسعه خدمات، امکان دسترسی پرسرعت دستگاه‌های اجرایی، کسب‌وکارها و خانوارها به شبکه ملی اطلاعات، توسعه ارتباطات روستایی و مناطق محروم برای گسترش فراگیر خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق کم برخوردار و کم توسعه‌یافته، ارتقای تحقیق و توسعه فناوری‌های بومی و تقویت و گسترش ارتباطات و حضور مؤثر در مجامع بین‌المللی را از اولویت‌های اصلی کاری خود دانست وعده‌هایی که تا به امروز تنها بخشی از آن تا به امروز محقق شده است.

واعظی در مدت یک سال و نیم گذشته از عمر دولت یازدهم توانسته کارنامه نسبتاً خوبی را درزمینهٔ برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش ارتباطات، ساماندهی پروانه‌های اینترنتی ثابت، ارتقای پروانه‌های موجود تلفن همراه و وایمکس و اجرایی شدن رومینگ ملی که بعد از گذشت دو سال از مصوبه اختیاری اصول حاکم بر ارائه خدمات رومینگ ملی در کشور، بالاخره با انجام اصلاحات لازم و ملزم نمودن اپراتورها را به انجام آن، در حال عملیاتی شدن است از خود به‌جای بگذارد.

اما در این میان وزیر ارتباطات دولت یازدهم باگذشت بیش از ۳ سال از آغاز برنامه پنجم درزمینهٔ باقی ماندن ابهامات جدی در شبکه ملی اطلاعات هنوز نتوانسته است فهم مشترک و اولیه‌ای را بین مدیران سطح بالای متصدی در خصوص اصطلاح شبکه ملی اطلاعات و تکالیف قانونی آن به وجود بیاورد.

البته چندگانگی و تبعیض در تصمیم‌گیری، ادامه تصدی‌گری دولت در پروژه‌های بزرگ زیرساختی کشور و تعامل ضعیف با شرکت مخابرات ایران از موضوعات مهمی دیگری است که واعظی تا به امروز نتوانسته است درزمینهٔ تحقق آن‌ها اقدامات جدی را انجام دهد لذا انتظار است واعظی در سال ۹۴ با رویکرد بهتری در وزاتخانه متبوعش وارد عمل شود زیرا وزارت ارتباطات در سال آینده به‌طور حتم باید در حوزه‌هایی همچون اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب در حیطه ارتباطات و اجرای لایحه تخصیص ۱۰۰ درصدی درآمدهای ICT دولت در بودجه سالانه وزارت ارتباطات که پس از ۱۱ سال تصویب شد اقدامات جدی را انجام دهد.

اما در این میان آنچه حائز اهمیت بوده ذکر این نکته است که وزارت ارتباطات و تیم مدیریتی این وزارتخانه به دلیل عدم اجرای بسیاری از برنامه‌های خود در سال جاری با چالش‌های مدیریتی بسیاری در سال آینده روبه‌رو خواهد بود لذا انتظار است واعظی با نگاه و رویکرد جدی‌تر نسبت به سال آینده برای حوزه ارتباطات و فناوری کشور فکر ویژه‌ای به کار ببندد تا با مشکلات بیشتری در وزارتخانه‌ای که مسئولیتش را بر عهده داد مواجه نشود.

انتظار است با توجه به گسترش دامنه و نفوذ حوزه ارتباطات در عرصه جهانی و با توجه به ارائه سند چشم‌انداز توسعه ۱۴۰۴ این وزارتخانه درزمینهٔ ارتباطات دامنه فعالیت خود را گسترش دهد زیرا امروزه شاهد هستیم به دلیل برنامه‌ریزی جدی دشمنان در حوزه ارتباطات و هجمه فرهنگی آن‌ها انتظار می‌رود وزارت ارتباطات نیز رویکرد جدی را برای مقابله با تهاجم دشمنان فراهم کند روندی که در سال ۹۴ به‌طور حتم باید در دستور کار وزارتخانه ارتباطات دولت یازدهم قرار گیرد تا ما درزمینهٔ آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص درزمینهٔ ارتباطات با چالش جدی روبه‌رو نشویم.
کد مطلب : ۳۱۳۶۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.