نتایج و تبعات حذف نمره از کارنامه دانشآموزان
تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۶
حجةالاسلام محیالدین بهرام محمدیان در پاسخ به این پرسش که «آیا ارزشیابی کمی جایگزین ارزشیابی توصیفی در دوره دوم ابتدایی شده است؟» اظهار داشت: ارزشیابی توصیفی در شورای عالی آموزش وپرورش در دست بررسی است.
وی افزود: ارزشیابی توصیفی طرفداران و منتقدان جدی دارد. پژوهشهای صورت گرفته نشان میدهد، بخشهایی از ارزشیابی توصیفی که اجرا شده، آثار مثبتی همچون کاهش فشار روانی و کاهش رقابتهای منفی میان دانشآموزان را به همراه داشته است.
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش گفت: بخشهایی از ارزشیابی توصیفی به صورت کامل اجرا نشده است و این باعث شده تا معلمان و برخی خانوادهها انتقاداتی را در خصوص کم توجهی دانشآموزان به ارزشیابی مطرح کنند بنابراین نتایج پژوهشهای انجام شده در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی خواهد شد.
حجةالاسلام محمدیان بیان کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، ارزشیابی باید پایانی و فرآیندی باشد که این موضوع هم اکنون در دست بررسی است. صاحبنظران آموزشی معتقدند که روش توصیفی نوع پیشرفتهای از ارزشیابی است اما به این شرط که تمام اجزای آن رعایت شود.
وی افزود: ارزشیابی توصیفی، کاستیهایی نیز دارد به گونهای که منتقدان این روش اعلام میکنند، دانشآموزان نسبت به ارزشیابی کم توجه شدهاند و از آنجاکه نمره در کارنامه آنها حذف شده است، به درس خواندن اهمیت کمتری میدهند همچنین ارزشیابی توصیفی رقابت مثبت بین دانشآموزان را از بین برده است.
معاون پژوهشی وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: نتایج پژوهشها در رابطه با طرح رتبهبندی باید بررسی شود تا نقاط ضعف و قوت مشخص شود و شاید شورای عالی آموزشوپرورش به این نتیجه برسد که روش دیگری جایگزین ارزشیابی توصیفی شود یا فرآیند فعلی اصلاح شود.
وی افزود: ارزشیابی توصیفی طرفداران و منتقدان جدی دارد. پژوهشهای صورت گرفته نشان میدهد، بخشهایی از ارزشیابی توصیفی که اجرا شده، آثار مثبتی همچون کاهش فشار روانی و کاهش رقابتهای منفی میان دانشآموزان را به همراه داشته است.
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش گفت: بخشهایی از ارزشیابی توصیفی به صورت کامل اجرا نشده است و این باعث شده تا معلمان و برخی خانوادهها انتقاداتی را در خصوص کم توجهی دانشآموزان به ارزشیابی مطرح کنند بنابراین نتایج پژوهشهای انجام شده در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی خواهد شد.
حجةالاسلام محمدیان بیان کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، ارزشیابی باید پایانی و فرآیندی باشد که این موضوع هم اکنون در دست بررسی است. صاحبنظران آموزشی معتقدند که روش توصیفی نوع پیشرفتهای از ارزشیابی است اما به این شرط که تمام اجزای آن رعایت شود.
وی افزود: ارزشیابی توصیفی، کاستیهایی نیز دارد به گونهای که منتقدان این روش اعلام میکنند، دانشآموزان نسبت به ارزشیابی کم توجه شدهاند و از آنجاکه نمره در کارنامه آنها حذف شده است، به درس خواندن اهمیت کمتری میدهند همچنین ارزشیابی توصیفی رقابت مثبت بین دانشآموزان را از بین برده است.
معاون پژوهشی وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: نتایج پژوهشها در رابطه با طرح رتبهبندی باید بررسی شود تا نقاط ضعف و قوت مشخص شود و شاید شورای عالی آموزشوپرورش به این نتیجه برسد که روش دیگری جایگزین ارزشیابی توصیفی شود یا فرآیند فعلی اصلاح شود.
مرجع : تسنیم