۰

انتقاد از بخش بین الملل فیلم فجر

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۵
انتقاد از بخش بین الملل فیلم فجر
آرش امینی مدیر بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر با بیان این مطلب در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر کم و کیف برگزاری بازار فیلم و نمایش آثار در بخش بین الملل گفت: در ابتدا اجازه می خواهم گزارشی از کم و کیف برگزاری بازار فیلم و دعوت از مهمانان برای حضور در جشنواره فیلم فجر ارائه دهم.

وی ادامه داد: چگونگی دعوت از مهمانان در بازار فیلم در قالب حضور کمپانی ها، دعوت از رئیس جشنواره های معتبر بین المللی و نمایش آثار، مطابق معیارهای سینمای ایران انجام شده است و در مجموع ۹۸ مهمان از ۵۰ کشور در این دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر حاضر شده اند.

عرضه فیلم های ایرانی به دلیل ارزیابی بازار محصولات ایرانی در عرصه بین المللی است

امینی توضيح داد: حضور مهمانان خارجی در بازار فیلم در حالی صورت گرفت که فقط فیلم های ایرانی در این دوره از جشنواره برای فروش عرضه می کنیم و دلیل این امر، ارزیابی فروش و بازار محصولات ایرانی در عرصه بین المللی است. نکته دیگر اینکه در جشنواره سی و سوم برای اولین بار موفق شدیم چکیده کامل از مهمانان، فعالیت ها و حضور ۳۰۰ فیلم را در سرور رسمی جشنواره به صورت نرم افزار ارائه کرده ایم.

مدیربخش بین الملل سازمان سینمایی متذکر شد: این در حالی است که در فستیوال های گذشته برای معرفی آثار به ارائه دی وی دی بسنده می کردیم اما در حال حاضر آرشیو کامل از سینمای ایران در اختیار مهمانان خارجی قرار داده ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تفاهم نامه سینمایی با چین بسته شده است، گفت: علاوه بر اشتراکات فرهنگی، ترغیب و دعوت از کشورهایی که به نظر می رسد آورده مالی برای سینمای ایران داشته باشند از دیگر اهداف بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر بوده است. به این معنا که دو کشور ترکیه و چین موقعیت های مختلف و تا اندازه ای مشترک با سینمای ایران دارند که می توان از این موقعیت به نفع سینمای ایران استفاده کرد.

این مدیر سینمایی ادامه داد: طی مذاکراتی که با کمپانی های ترکی انجام شده قرار بر تولید مشترک گذاشته ایم، به این معنی که یکی از کمپانی های ترکیه قصد دارد یک فیلم تاریخی بسازد و درخواست کرده بود از لوکیشن های موجود در ایران استفاده کند که ما این درخواست را به نفع سینمای ایران و تولید مشترک تبدیل کرده ایم.

کارگاه های بخش بین الملل جشنواره به تولید منجر می شود.

امینی با اشاره به این مطلب که سعی داریم برگزاری کارگاه های سینمایی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر را به تولید منجر کنیم، گفت: کارگاه های متعددی در جشنواره فیلم فجر برگزار شد که در این کارگاه ها علاوه بر طرح مباحث سینمایی، ایده های بسیاری از سوی سینماگران ایرانی و مهمانان خارجی مطرح شد که هر یک از این ایده ها می تواند به تولید منجر شود.

مدیر بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: به عنوان مثال در کارگاه «جین‌میلر» که به بحث ایده پردازی اختصاص داشت، ۱۷ ایده ناب از سوی فیلمسازان جوان ایرانی مطرح شد که مجموع این ایده ها مورد تحسین «جین‌میلر» قرار گرفت و در نهایت آمادگی خود برای تولید مشترک این ایده ها را اعلام کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر جذابیت های لازم برای جذب مخاطب ایرانی را نداشته است، گفت: واقعیت این است که تیم مدیریت سازمان سینمایی و البته من کمالگرا هستیم و با نظم و ترتیب برنامه های خود را پیش می بریم و معتقدیم برگزاری بخش بین الملل این دوره از جشنواره فیلم فجر بسیار متفاوت است و اگر منظور از جذب مخاطب، پرداخت به سینمای تجاری است، باید به صراحت این نکته را بیان کنم که این تفکر از اساس اشتباه است و بخش بین الملل هیچ گاه دنبال سینمای تجاری نبوده و نخواهد بود.

امینی ادامه داد: حتی اگر قرار بود رابرت دونیرو به ایران بیاید و در جشنواره بین المللی فیلم فجر شرکت کند، مطمئن باشید این حضور مورد قبول ما نبود و دنبال این نوع نگاه و جنجال در سینمای ایران نمی گردیم و از اساس معیار ما چنین دیدگاهی نیست.

سینمای ایران، سینمایی با معیارهای اخلاقی است

مدیر بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سئوال دیگر مبنی بر اینکه برخی کارشناسان معتقدند جشنواره فیلم فجر در بخش بین الملل نحیف برگزار شده است، گفت: زمانی می توان درباره کم و کیف دعوت از فیلمسازان و نمایش آثارشان در بخش بین الملل فیلم فجر قضاوت کرد که همه فیلم ها دیده شده باشد اما تا این لحظه تمام فیلم ها توسط مردم و کسانی که سینما برایشان جدی است، دیده نشده است. بنابراین اظهارنظر در این بخش اشتباه است و معتقدم کسانی که چنین دیدگاه هایی را مطرح می کنند، نگاه و تعریفی که از سینما دارند کاملا تجاری است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که سینمای ایران، سینمای انسانی با معیارهای اخلاقی است و با دعوت از چهره هایی چون رابرت دونیرو، آمیتا پاچان و فرش قرمز، راه به جایی نمی بریم.

مدیر بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به انتقادهای مطرح شده مبنی بر جداسازی بخش ملی از بخش بین الملل، گفت: به اعتقاد من انتقادهایی که درباره بخش بین الملل جشنواره مطرح می شود از اساس دیدگاه های علمی و مستدل نیستند.

انجام حرکت های نو با ایرادهای بنی اسرائیلی مواجه بوده است

آرش امینی در ادامه صحبت های خود با اشاره به انتشار کتاب های راهنما برای آشنایی فیلمسازان خارجی با سینمای ایران، گفت: در این دوره از جشنواره علاوه بر کارهای اجرایی، کاتالوگ، کتاب و فیلم شناخت سینمای ایران را در اختیار مهمانان قرار داده ایم که در این میان می توان به کتاب «چشم انداز سینمای ایران» اشاره کرد. در این کتاب معرفی کاملی از مفاخر سینمای ایران، لوکیشن های موجود در سینمای ایران و فضاهای بکر و چشم نواز برای فیلمبرداری را در دسترس مهمانان خارجی قرار داده ایم.

وی افزود: همچنین یک کتاب ترجمه درباره سینمای ترکیه منتشر کرده ایم. کتابی که تاکنون در میان کتب سینمایی ایران وجود نداشت.ارائه آماری از این دست به این دلیل است که بگویم فعالیت های زیربنایی برای جداسازی بخش ملی از بین الملل جشنواره فیلم فجر انجام شده است ولی متاسفانه در انجام حرکت های نو همیشه با ایرادهای بنی اسرائیلی مواجه بوده ایم و به جای اینکه دست سینمای ایران را برای رسیدن به نقطه تعالی بگیریم، مدام اشکال تراشی می کنیم.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۳۸۳۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.