۰

تلخی یکسان‌سازی بنزین به کام تاکسیداران

تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۹
بعد از یکسان‌سازی نرخ بنزین، ساده‌ترین پیش‌بینی برای نگرانی‌های اجتماعی به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها برگشت، بویژه آنکه حدود دو ماه قبل، سبد هزینه‌های تهرانی‌ها، شاهد افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها به روال هر سال هم بود، با این تفاوت که امسال شورای شهر به جای ۱۴ درصد همیشگی ۶ درصد هم بیشتر به نرخ کرایه‌ها اضافه کرد تا این‌بار سبد درآمدی رانندگان تاکسی پربارتر از مسافران باشد. اما یکسان‌سازی نرخ‌ها بار دیگر این قاعده را بر هم زد تا باز هم بحث افزایش کرایه‌ها به موضوع روز اجتماعی تبدیل شود. اگرچه افزایش کرایه‌ها یک سر ناراضی به نام مردم دارد و البته هنوز هم هیچ عزمی برای افزایش دوباره آنها وجود ندارد، اما در آن طرف حدود ۳۰۰هزار راننده تاکسی هم هستند که معتقدند بار سنگین حذف سهمیه‌ها را به دوش می‌کشند و باید برای آنها فکری کرد. رضا قاضی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان تاکسیرانی در این زمینه توضیحاتی دارد که در زیر می‌خوانید:

الان وضعیت سهمیه بنزین تاکسی‌ها به چه صورت است؟
از زمانی که قیمت بنزین یکسان شد، تقریباً به فاصله چند روز، بتدریج سهمیه سوخت ۷۰۰ تومانی تاکسی‌ها سوخت، یعنی اگر تاکسی از سهمیه ۵۰۰ یا ۳۰۰ لیتر ذخیره خود طی این چند روز استفاده کرده بود که هیچ، در غیر این‌صورت سهمیه‌اش را به طور کامل از دست داده است. در گذشته سهمیه سوخت تاکسی‌های یگانه سوز ۵۰۰ و دوگانه سوزها ۳۰۰ لیتر بود.
با حذف سهمیه‌ها، چه اتفاقی برای درآمد تاکسی‌ها خواهد افتاد؟
بهتر است بگوییم از درآمد خالص رانندگان تاکسی‌های یگانه سوز ماهانه ۱۵۰ هزار و از رانندگان تاکسی‌های دوگانه سوز هم ماهانه ۹۰ هزار تومان کم شده است. در حالی که اگر بخواهیم این رقم را به کرایه‌های تاکسی اضافه کنیم باید حدود ۸درصد به کرایه تاکسی‌های دوگانه سوز و ۱۴ درصد به کرایه تاکسی‌های یگانه سوز اضافه کرد تا این ارقام تأمین شود. چون معتقدیم این هزینه اضافه به جیب رانندگان تاکسی تحمیل شده است.
یعنی معتقدید باید این هزینه اضافی از جیب مردم پرداخت شود؟
خیر، اما باید برای این مسأله فکری کرد. ببینید یک راننده تاکسی در بهترین حالت باید اول صبح به طور متوسط ۲۲ هزار تومان برای هزینه سوخت و حدود ۱۶ هزار تومان هم برای اقساط مختلف، کنار بگذراد، یعنی هنوز کار نکرده ۳۸ هزار تومان از دست داده است و تا ظهر باید کار کند تا این هزینه را پوشش دهد. علاوه بر این باید مبلغی هم به عنوان هزینه استهلاک در نظر گرفته شود که در مجموع مبلغی در حدود ۷۰-۶۰ هزار تومان می‌شود.
مگر درآمد روزانه یک راننده تاکسی چقدر است؟
هر راننده تاکسی به طور متوسط حدوداً ۹۰ هزار تومان در روز درآمد دارد که بخشی از آن را باید برای لوزام یدکی و هزینه‌های جانبی مثل سوخت و بیمه کنار بگذارد. برای همین معتقدیم که نباید سهمیه سوخت رانندگان تاکسی در این شرایط حذف می‌شد. آن هم در شرایطی که سهمیه سوخت خودروهای شخصی هنوز نسوخته و مسافربرهای شخصی بدون اینکه از قاعده خاصی پیروی کنند، هم سهمیه‌شان را تا شهریور ماه دارند و هم هر طور که دلشان می‌خواهد از مسافران کرایه می‌گیرند.
آیا شما برای جلوگیری از افزایش کرایه‌ها و رفع دغدغه رانندگان تاکسی اقدام
نکرده اید؟
ما با شورای شهر، مجلس، معاونت حمل و نقل ترافیک، استانداری و فرمانداری نامه نگاری‌های متعدد انجام داده و اعلام کرده‌ایم که چه هزینه اضافه‌ای بدون برنامه‌ریزی به رانندگان تاکسی تحمیل شده است. ازطرفی پیشنهاد کرده‌ایم که به طریقی این ضرروزیان جبران شود، به هر صورت کسری یک میلیون و ۸۰ هزار تومانی در سال برای رانندگان تاکسی کم نیست. البته ما اصراری به افزایش کرایه‌ها نداریم، چون هم تبعات اجتماعی و هم مشکلات اجرایی زیادی دارد. به هرحال تا مصوبه بیاید و برچسب تغییر کند چند ماه زمان می‌برد. اما دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات یا حتی احیای سهمیه سوخت ۳۲۴ هزار تاکسی کشور، این وضعیت را به طریقی سروسامان دهد.
مرجع : روزنامه ایران
کد مطلب : ۴۶۴۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.