۰

مجوزی صادر نشده، هرگونه افزایش قیمت خلاف است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۳
در حالی که روز گذشته برخی خبرگزاری‌ها از چراغ سبز دولت برای افزایش قریب‌الوقوع ۶ درصدی قیمت ۱۸ قلم کالای اساسی خبر دادند، اما سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان چنین امری را غیرواقعی دانست و صراحتاً اعلام کرد دولت تاکنون هیچ مجوزی برای افزایش قیمت کالا‌ها نداده است.اما ماجرای ۶درصد افزایش قیمت چیست؟۱۶ تیرماه ستاد هدفمند‌سازی یارانه‌ها یک نامه ۶ بندی به سازمان حمایت ارسال کرد.در یکی از بندها به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان این اختیار داده شده است که در پی درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت، این مجموعه می‌تواند تا سقف ۶ درصد بدون نظر کارگروه تنظیم بازار تصمیم‌گیری کند اما برای افزایش قیمت بیش از ۶ درصد مجدداً کارگروه تنظیم بازار مسئول تعیین قیمت خواهد بود.از سویی سازمان حمایت می‌تواند تنها برای کالاهای اولویت اول و با درصد تعیین شده موضوع افزایش قیمت‌ها را دنبال کند.
در متن این نامه آمده است: به منظور هماهنگ‌سازی و ایجاد وحدت رویه در نظام قیمت‌گذاری و نظارت بر آن و درراستای ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری و با عنایت به صلاحیت دولت در هماهنگی و اصلاح تصمیمات مراجع قیمت گذاری هرگونه افزایش قیمت کالاها و خدمات اولویت اول شامل کالاهایی نظیر گندم، آرد، نان، قند و شکر، مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن نباتی، گوشت قرمز، کره، شیرخام، کودهای اوره، فسفات و پتاس، محصولات لبنی پرمصرف (شیر، پنیر، ماست)، انواع کالاهای یارانه‌ای (حسب ضرورت و اعلام کارگروه تنظیم بازار) در سال جاری تا سقف ۶ درصد (صرفاً بر اساس سهم هزینه‌های سوخت و حامل‌های انرژی، حقوق و دستمزد و... در قیمت تمام شده کالاها و خدمات) با تصویب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و بیش از آن پس از تأیید سازمان مذکور (هیأت تعیین و تثبیت قیمت ها) مستلزم اخذ مصوبه از کارگروه تنظیم بازار است.
دولت مجوز گران کردن کالاها را نداده است
غلامرضا کاوه سخنگوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به خبرنگار ایران گفت:دولت مجوز افزایش ۶ درصدی قیمت‌ها را به تولیدکنندگان نداده است.در حال حاضر فقط ستاد هدفمندی یارانه‌ها این اختیار را به سازمان حمایت واگذار کرده است که در مورد کالاهای اولویت اول تا سقف ۶ درصد قیمت گذاری کند.
وی افزود: تولیدکنندگانی که متقاضی افزایش قیمت محصولات خود هستند و معتقدند که با قیمت‌های فعلی تولیدات‌شان با چالش روبه‌رو می‌شود می‌توانند ادله و مدارک خود را به سازمان حمایت ارائه کنند. این مجموعه نیز با بررسی تمام جوانب نظر نهایی خود را اعلام می‌کند.در مقطع فعلی برخی از تولیدکنندگان که بیشتر در حوزه مواد غذایی هستند درخواست افزایش قیمت دادند اما این درخواست قطعاً به معنی موافقت با افزایش قیمت‌ها نیست.کاوه ادامه داد: اگر سازمان حمایت به این نتیجه برسد که هزینه تولید کالا فراتر از آن چیزی است که تعیین شده درخواست تولیدکنندگان بررسی می‌شود و این امر با در نظر گرفتن شرایط بازار و قدرت خرید مردم است.سازمان حمایت به گونه‌ای تصمیم‌گیری نخواهد کرد که مردم با مشکل روبه‌رو شوند.
وی گفت: سازمان حمایت تنها تا سقف ۶درصد مجاز به افزایش قیمت است.اما اگر قرار باشد این درصد بیشترشود کارگروه تنظیم بازار باید قیمت را نهایی کند. در هر دو صورت سازمان حمایت موظف است موضوع درخواست افزایش قیمت‌ها را بررسی کارشناسی کند.
سخنگوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان تصریح کرد: سازمان حمایت تاکنون به هیچ تولیدکننده‌ای مجوز افزایش قیمت نداده است لذا هر گونه رشد قیمت در بازار خلاف قانون است و با متخلفان برخورد خواهد شد. وی با بیان اینکه سازمان حمایت در افزایش قیمت‌ها وسواس زیادی دارد اذعان داشت:ما خواهان ثبات قیمت‌ها هستیم و نمی‌خواهیم مردم با گرانی روبه‌رو شوند. تولیدکنندگان نیز باید در جهت حمایت از مصرف کنندگان قدم بردارند.
قیمت لبنیات افزایش نیافته است
کاوه در مورد قیمت لبنیات اظهارکرد: تاکنون هیچ مصوبه‌ای برای افزایش قیمت مواد لبنی ابلاغ نشده است. لیکن بر اساس تصمیمات جلسه اخیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها مقرر شده است شرکت‌های تولیدی صنایع لبنی مدارک و مستندات مورد نظر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را در اسرع وقت ارائه کنند تا سازمان حمایت نیز قیمت تمام شده محصولات لبنی پرمصرف (شیر، ماست و پنیر) را برای تعیین تکلیف به کارگروه تنظیم بازار منعکس کند و بدیهی است قبل از تصویب و ابلاغ توسط مراجع ذیصلاح، هرگونه افزایش قیمتی توسط واحدهای تولیدی و در سطح عرضه تخلف محسوب شده و قابل پیگرد است. مقرر شده است برای مصارف شیر مدارس، شیر خام کیفی با بار میکروبی کمتر از یکصد هزار و ۲/۳ درصد چربی توسط واحدهای لبنی (با اولویت کارخانه‌های وابسته به وزارتخانه‌های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح - تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین سازمان تعاون روستایی) خریداری شود و به موازات آن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف به تأمین و پرداخت هزینه خرید و توزیع شیر رایگان مدارس با قیمت مذکور شده است.
روز گذشته نیز محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:بخشنامه ستاد هدفمندی یارانه‌ها به وزارت صنعت ابلاغ شده و بر این اساس افزایش ۶ درصدی قیمت کالاهای اساسی به دلیل رشد هزینه‌های تولید از محل دستمزدها و هزینه انرژی امکان پذیر خواهد بود. وی توضیح داد: هیأت تعیین و تصویب قیمت‌ها در سازمان حمایت وظیفه اصلی این کار را بر عهده دارد و اگر لازم باشد آنها می‌توانند در مورد تغییر قیمت کالاهای اساسی تصمیم‌گیری کنند.این هیأت قیمت کالاهای اساسی را مورد به مورد بررسی و تعیین خواهد کرد.وی با بیان اینکه در مورد سایر کالاها وظیفه قیمت‌گذاری بر عهده انجمن‌های مربوطه است، در پاسخ به این سؤال که آیا تولیدکنندگان با ابلاغ بخشنامه معاون اجرایی رئیس جمهوری می‌توانند خودشان برای افزایش ۶ درصدی قیمت اقدام کنند، گفت: خیر، این افزایش قیمت باید به تصویب سازمان حمایت برسد.
مرجع : روزنامه ایران
کد مطلب : ۵۰۱۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.