۰
محسنی اژه ای عنوان کرد؛

احتمال تخلفات سیاسی قضات

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۵
احتمال تخلفات سیاسی قضات
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای صبح یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه دادستان انتظامی قضات با قدردانی از خدمات حجت الاسلام شفیعی و آرزوی موفقیت برای حجت الاسلام موحدی آزاد، گفت: همه می دانیم دادسرا و دادگاه انتظامی قضات اگر به درستی عمل کنند، قوه قضائیه می تواند به هدف خود برسد. چرا که این دادسرا و دادگاه می تواند قوه قضائیه مستقل را تدوین کند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: در ماده ۱۱ نظارت بر رفتار قضات دو کار مهم وجود دارد که یکی نظارت مستقل بر رفتار قضات و تحقیق در مواردی است که با جایگاه قاضی منافات دارد و دوم شناسایی قضات خوب و نخبه و کاردان است.

وی افزود: آقای شفیعی به دلیل بیماری نتوانستند در این مراسم حضور یابند اما از سال ۸۸ تاکنون تلاش های خوبی داشتند و امیدواریم آقای موحدی آزاد هم با ۳۰ سال سابقه خدمت و دانش حقوقی و قضائی، موفق شوند.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه ۹ هزار قاضی در کشور داریم و همه در طبقه ممتاز جامعه هستند، گفت: لازم است به مناسبت این جایگاه حرمت آنها محفوظ بماند و نظارت ها به نحوی باشد که جایگاه قاضی از بین نرود. البته اگر با جرمی هم مواجه بودیم صادر شود و در این مورد هیچ چشم پوشی و اغماض و تبعیض نباید صورت بگیرد و فکر نکنید که اگر از جرم قاضی چشم پوشی کنیم، خدمت کرده ایم.

محسنی اژه ای با بیان اینکه بسیاری از قضات از قانون استنباط خاصی دارند و تصمیم گیری می کنند، افزود: ممکن است این استنباط از قانون در دادگاه متفاوت باشد، برای همین نباید به دلیل آن قاضی تحت تعقیب قضائی قرار بگیرد.

وی گفت: وظیفه دادسرا و دادگاه انتظامی قضات نظارت مستمر بر کار قضات است، اما این کافی نیست چرا که امروز با پیشرفت فناوری امکانات خوبی بدون هزینه و زمان در نزد دادسرای انتظامی قضات است.

توصیه دیگر محسنی اژه ای به دادستان جدید انتظامی قضات این بود که در مورد تخلفات و جرائم قضات غیر از مسائل مالی و اخلاقی به موضوع سیاسی هم توجه کند، چرا که احتمال تخلف سیاسی هم وجود دارد. گاهی نگاه و گرایش غلط یک قاضی مشکلاتی ایجاد می کند.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه نباید در نظارت بر قضات موازی کاری انجام شود، از دادستان جدید خواست با حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و دستگاه های مرتبط هماهنگ باشد.

وی همچنین خواست تا افراد خوب و با استعداد هم در دستگاه قضا شناسایی شده و به رئیس قوه قضائیه و مسئولان معرفی شوند. همچنین از دادستان جدید انتظامی قضات درخواست کرد تا افرادی که با قوه قضائیه مانند وکلا و کارشناسان ارتباط دارند برای جلوگیری از شایعات نظارت های خاصی داشته باشد.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۵۴۵۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.