۰
کامران وکیل:

دولت به جای از میان برداشتن تورم، به فکر افزایش درآمدها باشد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۶
کامران وکیل اظهار داشت: صادرات گچ نباید به شکل خام نباشد، صنایع پایین دستی گچ ایجاد شود، دیوارها و صنایع گچی با ارزش افزوده بالاتر تولید شود و به بازارهای صادراتی بیندیشیم.
 
وی با اشاره به این که در ایران 900 میلیون تن ذخایر شناخته شده گچ وجود دارد، ادامه داد: با مازاد عرضه گچ روبرو هستیم و علت آن هم تولید به روش سنتی است، در حالی که تولیدکنندگان باید محصولات گچی را با اهداف صادراتی در اولویت قرار دهند.
 
وکیل با بیان این که سال‌های قبل به علت ارزان بودن حامل‌های انرژی، تولید و صادرات گچ خام رونق و صرفه اقتصادی داشت، افزود: در حال حاضر در ساختمان‌سازی‌های مدرن، دیوارهای گچی جایگزین کیسه‌های گچی شده است و تولیدکنندگان گچ باید به سمت مدرن‌سازی شدن پیش روند.
 
وی تاکید کرد: آلمان و ترکیه محصولات متنوعی از گچ دارند و گچ خام را خریداری و با تولید محصولات جدید آن را صادر می‌کنند.
 
وکیل تصریح کرد: ساختمان‌سازی در دنیا به سمت استفاده از مصالح مدرن با عایق حرارتی رفته است و دیگر کشورها به دنبال گچ تولیدی به روش سنتی نیستند و ایران باید از تولید سنتی گچ به سمت تولید محصولات گچی برود، چون با افزایش قیمت حامل‌های انرژی روش سنتی صرفه اقتصادی ندارد.
 
دیوار بلند تعرفه واردات
 
دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات معدنی با  یادآوری این که، سازمان تجارت جهانی 20 سال قبل شکل گرفت و همه اعضای آن دیوار تعرفه‌های وارداتی را از میان برداشتند و هر کشور بر اساس مزیت‌های اقتصادی‌اش برنامه‌ریزی می‌کند، افزود: ایران به این سازمان نپیوسته و دیوار تعرفه وارداتی بلندی را برای خود ایجاد کرده است.
 
وی ادامه داد: دولت برای خودروهای وارداتی تعرفه 100 درصدی، پوشاک هم 200 درصد، سیمان، سنگ‌های تزئینی و دیواره گچی 50 درصد تعرفه وارداتی وضع و نامش را حمایت از تولید و صنایع داخلی گذاشت و نتیجه آن شکل‌گیری صنایعی در کشور شد که فاقد مزیت رقابت بود و تنها با حمایت‌های بی‌حساب و کتاب دولت با یارانه به حیات خود ادامه داد.
 
وکیل با تاکید بر این که صنایع داخلی ما براساس تأمین نیاز داخلی  شکل گرفته است، افزود: تولیدات امروز ما  فاقد مزیت رقابتی، کیفیت و قیمت مناسب، نام و نشان تجاری است و توان رقابت با بازار رقابتی جهان را ندارد.
 
وی با بیان این که مجبوریم مواد خام را صادر کنیم، تصریح کرد: اولین راهکار برای جلوگیری از خام فروشی آن است که تعرفه واردات کالاهای مشابه وارداتی برداشته شود، یعنی تولیدکننده ایرانی هم در بازار داخلی و هم خارجی با رقبا رقابت کند تا با افزایش کیفیت و به روز کردن محصولات در بازار جهانی باقی بماند.
 
تعرفه بالای واردات، خیانت به تولید کننده و مصرف کننده
 
وکیل تاکید کرد: باید در پنج سال آینده تمام تعرفه‌های حمایت از تولیدات داخلی برداشته شود تا کالاها را با قیمت و کیفیت مناسب تولید کنیم.
 
وی تصریح کرد: تا زمانی که صنایع داخلی ما وارد فضای رقابتی جهان نشود، نمی‌توان فکر جهانی داشت، گفت:  یکی از راه‌های جلوگیری از خام‌فروشی و خروج از رکود، تربیت نیروی توانمند و خروج از اقتصاد نفتی و ایجاد اشتغال است.
 
وکیل ادامه داد: تمام تولیدات ما برای تأمین نیاز داخل و صادرات ما تنها از منابع خدادادی و طبیعی و به صورت خام بوده است و به عبارتی ما کالای صادراتی نداشته‌ایم. 
 
دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات معدنی گفت: زمانی که درآمدها افزایش یابد، کالاهای ارزان‌تری به دست مشتریان می‌رسد و دولت باید به جای از میان برداشتن نرخ تورم 25 درصدی و پایین آوردن قیمت کالاها که خود عامل تعطیلی تولیدات ماست، به فکر افزایش درآمدها نیز باشد.
مرجع : خبرگزاری صدا و سیما
کد مطلب : ۶۱۱۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.