۰

سریالی که گیلک‌ها را عصبانی کرد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۰
سریالی که گیلک‌ها را عصبانی کرد
به گزارش «عصر تعادل»، هرچه بيشتر مي‌گذرد صداوسيما مخاطبان خود را بيشتر از دست مي‌دهد تا جايي که حتي مخاطبين استاني نيز ترجيح مي‌دهند که به برنامه‌هاي صداوسيما وقعي ننهند. پس از قضاياي پيش از اين در قصه برنامه نود و عادل فردوسي‌پور، هت‌‌تريک و مزدک ميرزايي و... چندي است که دوباره شبکه3 حاشيه‌ساز شده و پخش سريال «وارش» گيلاني‌‌ها را به خشم آورده است. به گونه‌اي که از مردم معترض در مقابل صداوسيماي گيلان گرفته تا امام جمعه و نمايندگان رشت به لزوم توقف اين سريال توهين‌آميز و عذرخواهي مسئولان سيماي ملي از گيلاني‌ها تاکيد مي‌کنند. به‌نظر مي‌رسد سياست جذب مخاطب به هر روش صداوسيما نه تنها پاسخ نداده بلکه در جهت معکوس اعتراض‌هايي را نيز به همراه داشته و ديگر وقت آن رسيده که در نوع مديريت، آثار و عوامل تجديدي نظري جدي صورت گيرد.

سريال حاشيه برانگيز

تاکنون بارها در تلويزيون شاهد آثاري بوده‌ايم که به جاي نمايش فرهنگ غني اقوام گوناگون کشور و رشادت‌ها و دلاوري‌هاي مردم شهرهاي مختلف در صحنه انقلاب و جنگ تحميلي به پخش آثاري در تمسخر و مضحکه اقوام ايراني پرداخته‌اند. شايد استارت اين کار در سال 92 با سريال سرزمين کهن که بعدها به سرزمين مادري تغيير نام داد کليد خورد تا به دليل آنچه توهين و تحريف تاريخ ايل بختياري خوانده مي‌شد موجي از اعتراضات از سوي استان‌هاي چهارمحال و بختياري، خوزستان و حتي اصفهان به راه افتد و نمايندگان بختياري مجلس نيز نسبت به آن واکنش نشان دهند. چنانکه پخش اين سريال پس از چند قسمت به تعطيلي گراييد. با اين حال پس از گذشت چند سال گويا اين بار نوبت گيلاني‌هاست که به يکي از سريال‌هاي ساخته شده اعتراض کنند. «وارش» نام سريالي است که اقتباسي از رمان مطرح «مهاجران» هاوارد فاست نويسنده مطرح آمريکايي است که از چندي پيش از شبکه3 سيما پخش مي‌شود، اما پخش چند قسمت از اين سريال هم کافي بوده تا اعتراض شديد مردم رشت را درپي داشته باشد. در اين سريال روايت‌هايي خلاف واقع از زندگي مردم رشت مخصوصا صنف ماهيگيران به تصوير در آمده باعث شد تا احساسات مردم اين شهر جريحه‌دار شود و اين سريال را نوعي هتک حرمت نسبت به گيلاني‌ها بدانند. در اين ميان پنجشنبه حدود 100 نفر از مردم رشت در اعتراض به محتواي سريال وارش روبه‌روي صداوسيما مرکز گيلان تجمع کردند و با در دست داشتن پلاکارد‌هايي با محتواي «پخش سريال وارش بايد متوقف شود»، «توهين عليه گيلک‌ها را متوقف کنيد»، «گيلاني لوده نيست» و «هويت و اصالت ما خط قرمز ماست»، اعتراض خود را نشان دادند. اين در حالي است که معترضين عکس‌هايي از مفاخر گيلان نظير ميرزا کوچک‌خان جنگلي و استاد پوررضا در دست داشتند. به‌نظر مي‌رسد مسئولان صداوسيما بايد ضمن عذرخواهي از مردم گيلان از ادامه پخش اين سريال جلوگيري کرده و زين پس نيز فکري به هر حال سريال‌هايي با مضامين قوميتي داشته باشند.

وارش توهين به گيلاني‌هاست

يک نماينده رشت در خصوص پخش سريال وارش و حواشي ايجاد شده در پي آن اظهارداشت: حساسيتي که در اقوام وجود دارد دقيقا براي صداوسيما جا نيفتاده و کارشناسان بيخود براي کشور مشکل ايجاد مي‌کنند. اگر اين سريال در روزهاي ديگر کوچکترين جرقه ديگري بزند شايد واقعا ديگر نشود مردم را کنترل کرد. غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي گفت: هر کسي که به ما رسيده مي‌گويد چرا پخش اين سريال متوقف نمي‌شود؟ لذا ادامه پخش و لجاجت در اين قضيه مردم را بيشتر عصبي مي‌کند. بانوان گيلاني از اين موضوع خشمگين هستند که کجا يک زن گيلاني از يک مرد غريبه خواستگاري کرده که در اين سريال چنين آمده است؟ رئيس فراکسيون مستقلين مجلس ادامه داد: در تمام اين سريال رشتي‌ها يا بي‌غيرت يا... هستند، گويي اگر ناموسشان هم برده شود نمي‌توانند دخالت کنند. مردم رشت شريف و نجيب هستند چرا به آنها توهين مي‌کنند؟ وي افزود: ببينيد مسئولان اين سريال چقدر بي‌هنرند که وقتي مي‌خواهند يک طاغوتي بي‌ادب نشان دهند، به اقوام توهين مي‌کنند و راه ديگري بلد نيستند. عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس تصريح کرد: اينجا فقط تمسخر کردن لهجه‌ها مطرح نيست بلکه الفاظ و ديالوگ‌هايي به‌کار برده مي‌شود که واقعا توهين است. من فکر مي‌کنم قصدي پشت اين کار است.

اهانت به هيچ قوم و فرهنگي پذيرفته نيست

امام جمعه اسالم در خطبه‌هاي نمازجمعه با اشاره به حواشي پيش آمده سريال وارش و دلخوري و آزرده‌خاطر شدن مردم گيلان اظهار داشت: اهانت به هيچ قوم و فرهنگي در جامعه و به خصوص در برنامه‌ها و سريال‌هاي رسانه ملي پذيرفته نيست. تابناک نوشت؛ حجت‌الاسلام ارومي گفت: مردم گيلان، مردمي با فرهنگ و با سابقه و پيشتاز در عرصه دين و علم و فرهنگ بوده و هستند. سازندگان اين سريال بايد فرهنگ و عرف مردم گيلان را در نظر مي‌گرفتند و اکنون نيز بايد از مردم شريف گيلان دلجويي کنند.

صداوسيما تجديد نظر کند

امام جمعه موقت رشت با اشاره به پخش سريال وارش از شبکه3 اظهارکرد: يقيناً تعمدي در اتفاقات اخير نبوده، اما شايسته نيست مردم فهيم گيلان که سوابق درخشاني دارند، مورد هجمه قرار گيرند و مسئولان مطالبي را به تصوير بکشند که شايسته مردم نباشد؛ لذا درخواست داريم براي پخش ادامه اين سريال تجديد نظري در محتواي آن شود. تسنيم نوشت؛ حجت‌الاسلام طيبي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري مبني بر اينکه تشيع ملت ايران مديون گيلاني‌هاست، گفت: شخصيت‌هايي مثل ميرزاکوچک جنگلي و ساير علما همواره در برابر دشمنان کشور ايستادگي و مقاومت کردند و شايسته نيست که مسئولان صداوسيما نسبت به اين موضوع حتي غيرعمدي بي‌توجه باشند.
مرجع : روزنامه آرمان ملی
کد مطلب : ۱۴۵۹۵۴
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.