۲
اختصاصی/ عملکرد وزرای دولت یازدهم(10)

بررسی عملکرد وزیر نیرو در دولت یازدهم

تاریخ انتشار
جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۰
بررسی عملکرد وزیر نیرو در دولت یازدهم
به گزارش خبرنگار سیاسی «تعادل» حمیدرضا چیت‌چیان وزیر نیرو دولت یازدهم دارای مدرک مهندسی مکانیک در مقطع لیسانس و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع و مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس است.

عضویت در هیأت علمی و هیأت امنای مراکز دانشگاهی و پژوهشی از قبیل دانشگاه صنعتی سهند، دانشگاه صنعتی سهند، دانشگاه جامع علمی- کاربردی، پژوهشگاه نیرو و انجمن علمی انرژی بادی ایران ازجمله سوابق علمی وی محسوب می‌شود.

چیت‌چیان همچنین تأسیس و پایه‌گذاری مؤسسات تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو، مرکز مطالعات انرژی ایران، سازمان انرژی‌های نو ایران، سازمان بهره‌وری انرژی ایران، مرکز اطلاعات انرژی ایران و آزمایشگاه ملی صرفه‌جوی انرژی را در سابقه کاری خود دارد.

عضویت در جهاد سازندگی آذربایجان شرقی، عضویت در سطوح فرماندهی سپاه و حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی، عضویت در هیأت رئیسه مجلس دوره سوم و عضویت در هیأت مدیره شرکت توانیر و سازمان برق ایران از سوابق کار دیگر چیت‌چیان محسوب می‌شود.

پس از معرفی چیت‌چیان از سوی روحانی به مجلس شورای اسلامی، مخالفان وی به خلأ برنامه‌های عملیاتی وی در حوزه‌ی مدیریت بهینه‌ی منابع آب و احیای دریاچه‌ی ارومیه را به‌عنوان نقطه‌ی ضعف برنامه‌های پیشنهادی چیت‌چیان اشاره کردند اما موافقان با اشاره به سوابق قابل‌قبول وی، از طرح‌های ارائه‌شده در حوزه‌ی مدیریت منابع آب، رفع مشکلات مالی صنعت برق و استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی دفاع کردند ازاین‌رو نهایتاً چیت‌چیان با ۲۷۲ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به‌عنوان وزیر نیرو از مجلس رأی اعتماد گرفت.

چیت‌چیان در یک و سال و نیم حضور در وزارت نیرو پایین بودن بازده نیروگاه‌ها، بالا بودن اتلاف انرژی در شبکه‌های انتقال و توزیع، عدم تأمین گاز طبیعی موردنیاز و الزام به استفاده از سوخت مایع، عدم تأمین هزینه‌های تولید توسط تعرفه‌های فروش آب و برق و عدم بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر و فناوری‌های نوین را از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو خود در این وزارتخانه دانست.

چیت‌چیان همچنین وعده داده بود که با اتمام طرح‌های نیمه‌تمام و توسعه‌ی ظرفیت تولید، انتقال و توزیع برق کشور با خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده در تابستان ۹۳ مواجه نشودکه متأسفانه این موضوع به‌صورت عملی محقق نشد.

چیت‌چیان اصلاح نظام قیمت‌گذاری آب، کنترل ورود فاضلاب خام آب‌ها، صیانت از آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه، مدیریت تقاضای آب به‌ویژه در بخش کشاورزی و شرب، مدیریت حوضه‌ای منابع آب، اولویت دادن به اجرای طرح‌های منابع آب مشترک و تغییر روند کاهش آب در تالاب‌ها و دریاچه‌ها و اقدام در جهت احیای آن‌ها را مهم‌ترین راهبردهای جلوگیری از بروز بحران آب عنوان کرد اما رویکرد ارائه‌شده از سوی وی در دولت یازدهم در حوزه آب با مشکلاتی روبه‌رو بوده است از این تنها بخش اندکی از وعده‌های وزیر نیرو در حیطه محقق شده است.

اصلاح نابسامانی‌های اقتصاد برق، تنوع‌بخشی به سبد تولید برق، کاهش تلفات برق و افزایش بازده نیروگاه‌های کشور از مهم‌ترین اقدامات مثبتی است که چیت‌چیان در مدت حضور خود در دولت یازدهم در وزارت نیرو انجام داده است.

اما عدم توجه به اصلاح الگوی مصرف در تعرفه گذاری‌های جدید برق، سوء مدیریت منابع آبی، انفعال در برخورد با مشترکان پرمصرف آب، توجه بیش‌ازحد به مهار حق آب‌های مرزی و برخوردهای نادرست با برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی از مهم‌ترین رویکردهای منفی است که وزیر نیرو دولت یازدهم در کارنامه کاری خود ثبت کرده است.

گرچه عملکرد یک سال و نیمه چیت‌چیان برای ارزیابی جامع‌ومانع کارآمدی وی چندان کافی نیست، اما به‌طورکلی می‌توان گفت وزارت نیرو در حوزه‌ی برق اقدامات مثبت و قابل‌توجهی داشته و علیرغم وجود کاستی‌های فراوان در این بخش، می‌توان به آینده امیدوار بود اما از سوی دیگر، بازده پایین نیروگاه‌های حرارتی برخلاف تصریحات قانون برنامه‌ی پنجم توسعه و برداشت بی‌رویه از آب ذخیره‌ی سدها جهت تولید برق، کارنامه‌ی کاری وزارت نیرو را خدشه‌دار کرده است.

دراین‌بین همچنین علیرغم وعده‌ای که وزیر نیرو مبنی بر دخالت دادن هزینه‌ی سوخت نیروگاه‌ها در مناسبات مالی صنعت برق داده بود، تاکنون اقدام قابل‌توجهی در این زمینه صورت نگرفته و به همین دلیل تغییر چشمگیری در کاهش مصرف انرژی نیروگاه‌ها و کاهش مصرف برق رخ نداده است.

درزمینه‌ی آب نیز به نظر می‌رسد کمبود منابع مالی، نقایص عمیق ساختاری، سدسازی‌های بی‌رویه و مهم‌تر از همه، فقدان برنامه‌ریزی جامع و واحد برای مدیریت منابع آب و روی آوردن به اقدامات سطحی و کوتاه‌مدت در این مورد، عملکرد دولت را در حوزه نیرو و انرژی با انتقاد جدی مواجه کرده است لذا انتظار می‌رود چیت‌چیان در دو سال باقیمانده از عمر دولت یازدهم رویکرد جدی‌تری را برای حل معضل انرژی به‌خصوص در حوزه برق و آب در کشور انجام دهد.
کد مطلب : ۳۷۳۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.