۱
کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «عصر تعادل»:

در تهران راهی غیر از لیست واحد نداریم/ اصولگرایان در شهرستان‌ها کرسی ها بسیاری به دست می‌آورند/ انتخاب سرلیست نوعی مهندسی کردن انتخابات است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۸
در تهران راهی غیر از لیست واحد نداریم/ اصولگرایان در شهرستان‌ها کرسی ها بسیاری به دست می‌آورند/ انتخاب سرلیست نوعی مهندسی کردن انتخابات است
به گزارش «عصر تعادل»،‌ هرچه به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیکتر می‌شویم، بحث مشارکت و اتحاد اصلاح طلبان و اصولگرایان داغ‌تر می‌شود. ویژگی خاص انتخابات 98 اما چالش مشارکت است. سوال اینجاست که آیا این انتخابات هم مثل انتخابات مجلس دهم و یا انتخابات ریاست جمهوری پیشین از مشارکت بالایی برخوردار است و یا خیر؟
میزان مشارکت قطعا در سرنوشت انتخابات اثرگذار است اما اینکه کدام جناح به لیست واحد می‌رسند هم عامل بی اهمیتی نیست. این طور که به نظر می‌رسد،  جناح اصولگرا وضعیت پیچیده ای دارد. بسیاری بر این باو‌ر‌ اند که امکان ارائه چند لیست بیشتر است. برخی هم امیدوار هستند که دوباره مغلوب چالش وحدت نشده و شکست نخورند. حسین کنعانی مقدم دبیر سیاسی جبهه ایستادگی در گفت و گو با «عصر تعادل» از بیم و امیدهای جریان سیاسی متبوعش می‌گوید:
 
*برخی تحلیلگران بر این باورند که هر چقدر مشارکت در انتخابات کمتر باشد به نفع اصولگرایان خواهد بود، نظر شما چیست؟
این تصور در انتخابات های قبلی وجود داشت. ولی امروز با توجه به شرایط کشور هدف گذاری اصلی، مشارکت حداکثری مردم است. اینکه ما رای بیاوریم یا نیاوریم اهمیت ندارد و میزان مشارکت در اولویت است. به همین دلیل تمایل تمام جریان های اصولگرا بر این است که فضای کشور از حالتی که وجود دارد خارج شود و بتوان افراد جدیدی را وارد صحنه انتخابات کرد. ما بنا را بر این گذاشته ایم که حتی اگر رای نیاوردیم گفتمان به شکلی باشد که مشارکت حداکثری داشته باشیم.
 
 *آیا نارضایتی مردم از وضع موجود تا چه اندازه در کاهش میزان مشارکت اثرگذار است؟
اگر قرار باشد رای مردم رای معنا دار باشد و مثل دفعات قبل از لج فلان شخص و برای جلوگیری از ورود فردی به قدرت، به کسی دیگر رای ندهند و دیگر تمایلی به این کار نداشته باشند به نظر می رسد این دوره روند قطعا تغییر می کند. مردم معنی دار رای می دهند و سعی می کنند سرنوشت کشور را با دست خود به شرایطی برسانند که وضع بهتر شود. مردم می دانند که مجلس قدرتمند می تواند بسیاری از معضلات کشور را حل کند اگر این گفتمان قالب شود و مردم احساس کنند رای آنها اثر گذار است و می توانند با ایجاد تغییر و تحول در کشور مشکلات کشور را حل کنند و قطعا مشارکت بیشتر خواهد شد. ولی اگر مردم احساس کنند که رای آنها تاثیری ندارد و باز هم افرادی وارد مجلس می شوند که نمی‌توانند کارآمدی نظام را افزایش بدهند و مطالبات مردم را مطرح نمی‌کنند و مطالبات جناحی و گروهی آنها مطرح می شود، مشارکت کاهش پیدا می‌کند.
 
* با توجه به عملکرد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان کاهش مشارکت به نفع کدام جریان سیاسی است؟
به نظر من اگر مشارکت مردمی کاهش پیدا کند آرا بیشتر به سمت سلبریتی های سیاسی خواهد رفت و هر کدام بیشتر از این شخصیت‌ها داشته باشند بیشتر رای می‌آورند.
 
*فعالیت انتخاباتی اصولگرایان را چطور ارزیابی می‌کنید، ظاهرا جامعه روحانیت مبارز در جلسات نقش داور را دارد. کارکرد این داوری واقعا چیست؟
ما خود به عنوان حزب سبز در جلساتی که مرتبا با جامعه روحانیت مبارز برگزار می‌شد، حضور داشتیم و در کمیته هایی که در رابطه با ائتلاف تشکیل می شد و در جبهه هایی که حضور داریم اعتراض خود را بیان می کنیم. مساله این است که مبادا در پشت صحنه کسانی باشند که به دنبال لیست بستن و سیاهی لشکر باشند. در این مکانیسم قرار شد جامعه روحانیت فعال‌تر شود و به عنوان ناظر و داور حضور پیدا کند و هر جناح و حزب و جریانی لیست خود را با توجه به شاخص هایی که دارد ارائه کند. یک سری شاخص ها برای ارزیابی تعیین شد و در نهایت این لیست ها در مجمعی با 1800 عضو از سرتاسر مطرح و به رای گذاشته شود شاید یکی اصلح باشد ولی مقبول نباشد و در این مجمع در این خصوص ارزیابی خواهد شد و بناست توافق کنیم و یک لیست بیشتر ارائه نشود. موضوع تا کنون به همین صورت پیش رفته است.
 
*با توجه به وضعیتی که اصولگرایان دارند آیا می‌توانند به یک لیست واحد برسند ؟
آنها با روحانیت مبارز و کسانی که در ائتلاف هستند از جمله آقای حداد عادل و مجموعه ها جلسه داشتند. شروطی را مطرح کردند که مورد توجه قرار گرفت. ما به عنوان حزب سبز شروط آنها را عاقلانه می‌دانیم و پیگیر انجام آن هستیم ولی در نهایت اگر اصولگرایان به چند لیست برسند شکست آنها در انتخابات آینده قطعی است.
 
* این شروط چیست؟
به طور مثال اینکه افراد باید بر اساس شاخص ها مشخص شوند و شاخص ها باید مورد توجه قرار بگیرد. اینکه ما به دنبال این هستیم که نیروهای انقلابی دارای سوابق اجرایی و مقبول مورد توجه باشند و سهم خواهی صورت نگیرد. نباید اینطور باشد که گفته شود من معرفی می کنم چون سهم من است.
 
* قالیباف لیست جداگانه نمی‌دهد؟
آقای قالیباف طرحی را با مضمون جوان گرایی مطرح کرده است. و به دنبال ایجاد لیستی از این مجموعه ها و فعالیت برای آنها است. احتمالا لیست خود را به ائتلاف خواهد داد ولی اینکه لیست مستقلی ارائه کند بعید است چون ایشان در ائتلاف است.
 
* اصولگرایان در نهایت به یک لیست واحد می‌رسند؟
من در چهل سال گذشته در اکثر انتخابات ها حضور داشتم و در ائتلاف های مختلفی بوده ام . اعتقاد ما به این است که ائتلاف های سیاسی پایدار می ماند ولی ائتلاف های انتخاباتی خود مبنای درگیری و دعوا است. چون می خواهند افراد خود را وارد لیست کنند. به نظر می رسد در تهران راهی جز یک لیست واحد نداریم ولی در شهرستان ها افرادی هستند که مستقل عمل می‌کنند و هیچ جناح سیاسی را به عنوان عقبه خود نپذیرفته اند. اصولگرایان می توانند در شهرهای کوچک کرسی های زیادی را بدست بیاورند.
 
* با فرض بر اینکه همه گروه‌های اصولگرا و حتی جبهه پایداری با تمام ساز مخالف زدن‌هایش به لیست واحد تن بدهند،  چه کسی سرلیست خواهد بود؟
من بارها گفته ام که سرلیست معنی ندارد و نمی توان از امروز گفت رییس مجلس چه کسی است. مجلس 290 نماینده دارد و از جاهای مختلفی از کشور خواهند بود و در نهایت فراکسیون اکثریت رییس مجلس را تعیین می کند از امروز نمی توان گفت فلان شخص می رود تا رییس مجلس باشد این کاری اشتباه است و به نوعی مهندسی کردن انتخابات است . اگر فراکسیون اکثریت را بدست آوردیم شخصی که رای اکثریت نمایندگان را دارد رییس مجلس خواهد شد و آقای قالیباف هم می تواند در معرض ریاست مجلس قرار بگیرد.
کد مطلب : ۱۴۶۶۸۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}