۲
اختصاصی// شایان آرانی:

عوامل اصلی ایجاد نوسانات در بازار ارز/ جو روانی به وجود آمده، مقطعی است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۸
عوامل اصلی ایجاد نوسانات در بازار ارز/ جو روانی به وجود آمده، مقطعی است
شاهین شایان آرانی، کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل در گفتگو با «تعادل» به دلایل نوسانات اخیر نرخ ارز در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: دلیل این نوسانات موضوع پیچیده‌ای نیست. این موضوع که نوسانات فعلی کنترل شود یا خیر بسیار مهم‌تر است.
وی افزود: ابهامات اخیر نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای و حاصل نشدن نتیجه مورد انتظارها یکی از عواملی است که بازار را برای هفت ماه دیگر در انتظار نگه‌داشته است و این ذهنیت در کنشگران اقتصادی وجود دارد که ابهامات بازار هنوز پابرجاست، کسب‌وکار توأم با ابهام است.
شایان آرانی در ادامه اضافه کرد: در کنار موضوع مذاکرات هسته‌ای، بحث کاهش قیمت نفت مطرح است که یک چاشنی اضافه برای افزایش نگرانی‌هاست.
وی با اشاره به سایر عوامل تأثیرگذار درروند فعلی بازار ارز، عنوان کرد: قیمت نفت پایین این ذهنیت را به وجود می‌آورد که با کاهش درآمدهای ارزی دولت، بودجه دولت با کسری مواجه شود و این تصور در جامعه و حتی در میان برخی کارشناسان به وجود آمده است که شاید دولت برای افزایش درآمدهای ارزی خود از طریق فروش ارز، این نوسانات را به وجود آورده است. تمامی این ذهنیت‌ها در فضای اقتصادی ایران وجود دارد و خود محرکی جدی برای افزایش قیمت دلار است.
این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: به نظر من بانک مرکزی بایستی وارد میدان شود و این نوسانات را کنترل کند چراکه بانک مرکزی و دولت به‌اندازه کافی ارز در اختیاردارند که بتوانند این نگرانی‌های کوتاه‌مدت را خنثی کنند.
وی افزود: در حال حاضر بازار، بازار خرده معامله‌گران است و یکی از وظایف بانک مرکزی این است که با افزایش عرضه در این مواقع، نیازهای ارزی خرد را تأمین کند.
به اعتقاد وی فشار و جو روانی به وجود آمده، موقتی و مقطعی بوده و لازم است با اتخاذ سیاست‌های درست و اندیشیده شدن تمهیدات مناسب از سوی بانک مرکزی مهار شود.
شایان آرانی در پاسخ به این سؤال که آیا به نظر شما امکان دارد که دولت برای تأمین کسری بودجه خود وارد چنین بازی‌ای شود، بیان کرد: البته این موضوعی که در بازار و در میان کنشگران اقتصادی به‌نوعی مطرح است و کسی نمی‌تواند این ادعا را اثبات کند اما من این‌گونه معتقدم که چنین حرکتی خالی از اشکال نیست و چنین خطایی از سوی دولت بعید به نظر می‌رسد. به‌هرحال وجود چنین ذهنیتی در جامعه می‌تواند محرکی برای افزایش قیمت دلار باشد.
با توجه به ریزش ۳۷۵۰ واحدی شاخص بازار سرمایه در پنج روز اخیر، به نظر می‌رسد یکی از تأثیرات افزایش نرخ ارز بر بازار بورس باشد. شایان آرانی به این سؤال خبرنگار ما که نوسانات اخیر بازار ارز چه تأثیراتی بر بازار سرمایه می‌گذارد، پاسخ داد: من معتقد نیستم که دلیل افت بازار سرمایه تنها این موضوع باشد. به اعتقاد من بازیگران اقتصادی خواسته‌اند از ترس اینکه نتیجه مذاکرات هسته‌ای فضای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را با چالش همراه سازد،
وی تصریح کرد: یکی دو هفته قبل از اینکه نتیجه مذاکرات هسته‌ای مشخص شود، عده‌ای با یک رویکرد خوش‌بینانه به خرید سهام پرداختند و قیمت‌ها را بی‌جهت افزایش دادند و حال پس از مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای، این قیمت‌ها در حال تعدیل است.
این کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل ادامه داد: به اعتقاد من ریزش روزهای اخیر شاخص بورس به‌نوعی تعدیل قیمت است و دلیل آن همین ابهاماتی است که در فضای اقتصادی و کسب‌وکار وجود دارد و دیگر آن جذابیت گذشته در این بازار برای عده‌ای وجود ندارد و به همین دلیل سرمایه خود را از بورس خارج می‌کنند.
وی توضیح داد: توأم شدن خروج این سرمایه عده از بازار سرمایه با افزایش نرخ ارز تأثیر قابل‌توجه‌تری بر بازار سرمایه گذاشته است اما اثر بازار ارز بر بازار سرمایه بسیار کمرنگ‌تر از سایر مسائل است و خود بورس به‌عنوان یک فضای مستقل عملیات خود را انجام می‌دهد، همان‌گونه که در سال‌های گذشته نیز با افزایش نرخ دلار از ۱۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان، بورس روند گذشته خود را ادامه دارد.
شایان آرانی در ادامه اضافه کرد: پول زمانی که از بورس خارج می‌شود یا در بانک سپرده‌گذاری می‌شود و یا به سمت بازارهای سوداگرانه همچون ارز و مسکن سرازیر می‌شود که با توجه به عدم جذابیت بازار مسکن و سودهای کم بانکی در حال حاضر، این پول‌ها به سمت بازار ارز کشیده شده و تقاضای ارز را افزایش می‌دهد. پس بورس بر تقاضای ارز در داخل کشور تأثیرگذار است اما ارز تأثیر آن‌چنانی بر بازار سرمایه و شاخص این بازار ندارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این مشکلات گذرا و کوتاه‌مدت بوده و ان‌شالله با کمک بانک مرکزی برای مهار تقاضا و اصلاح و تعدیل بازار سرمایه تا رسیدن به یک نقطه تعادل، شاهد بازگشت آرامش به بازار خواهیم بود.
کد مطلب : ۲۳۸۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.