۰
گفتگوی اختصاصی «تعادل»؛

مهکام: سینمای کیانوش عیاری را می‌پسندم

تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۲۵
مهکام: سینمای کیانوش عیاری را می‌پسندم
حسین مهکام کارگردان فیلم سینمایی «آزادی مشروط» در گفتگو با خبرنگار سینمایی «تعادل» درباره ایده اولیه‌ی خود، گفت: سه سال گذشته سر فیلم «خانه پدری» برای نوشتن کتابی درباره زندگی آقای عیاری حضور یافتم در طول صحبت‌هایم با وی به ایده‌های دو خطی رسیدیم که قرار بود تبدیل به سریالی شود و من برای‌اش او بنویسم اما به دلیل آنکه ساخت آن سریال اتفاق نیفتاد از استاد عیاری اجازه گرفتم تا این ایده را به گونه‌ای دیگر پرورش دهم و این ایده مشترک با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های بسیار تبدیل به قصه‌ی آزادی مشروط شد.
مهکام حضور کیانوش عیاری را در این پروژه به عنوان مشاور کارگردان به خاطره ماجراهایی فوق دانست به دلیل مهم‌تری اشاره کرد و گفت: شکل کارگردانی استاد عیاری به‌عنوان یکی از پشکسوتان فیلمسازی در چنین فضایی، دلیل اصلی بهره بردن از تجربیاتشان در این پروژ است.
البته علاقه داشتم از آقای اصغر فرهادی هم به‌عنوان مشاور بهر برم اما به دلیل اینکه او بیشتر در سفر بودند این اتفاق محقق نشد.
وی درباره علاقه‌اش به سینمای عیاری، می‌گوید: اساساً به سینمای رئالیستی علاقه‌ی وافری دارم و یکی از صاحب سبک‌ترین کارگردان‌های این عرصه آقای عیاری هستند و این جنس از کار را به نوعی دیگر در کارهای اصغر فرهادی و خانم بنی‌اعتماد نیز دیده می‌شود.
ارادت من به آقای عیاری اثبات شده است اما آزادی مشروط شباهت چندانی با سبک و سیاق وی در فیلمسازی ندارد نه اینکه من نخواهم از شیوه این بزرگ استفاده کنم بلکه سبک و سیاق آقای عیاری آنقدر منحصر به خودشان است که نمی‌شود آن را تکرار کرد و به گمانم من ظرفیت نزدیک شدن به جنس کارهای عیاری را ندارم. شیوه خودم را دنبال می‌کنم اما تحت تأثیر این بزرگان هستم.
آزادی مشروط عنوانی است که در کیش و قوس نشستن بر مسند، نام نخستین ساخته مهکام بر «من سعید هستم» پیروز می‌شود و مهکام درباره عنوان فیلم‌اش گفت: «من سعید هستم» یک دیالوگ بود که با مشورت و راهنمایی «سعید ملکان» به عنوان کسی که اشراف فوق‌العاده‌ای بر فیلمنامه دارد و یکی از فرهیختگان سینما است تغییری در پایان فیلم دادم و دیالوگ من سعید هستم نیز حذف شد و از میان اسامی بسیاری که پیش رو داشتم آزادی مشروط را بهترین گزینه دانستیم.
کد مطلب : ۲۶۴۳۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.