۰
آیت الله غرویان

گسترش تفرقه، حاصل نگاه سیاسی به عزاداری‌ها است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۰
گسترش تفرقه، حاصل نگاه سیاسی به عزاداری‌ها است
چندی پیش و در آستانه ایام ماه محرم و ایام عزاداری حسینی، یکی از مراجع تقلید شیعه هشدار و تذکرهای مهمی پیرامون سبک و محتوای مراسم در حال برگزاری این روزها داد. آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی گفته بود «باید در ماه محرم، مسائل سیاسی و جناحی را مطرح کرد و این مسائل در مجالس باشد، در آستانه انتخابات مجلس هستیم و نباید اجازه دهیم برخی از مجالس ماه محرم برای تبلیغات خودشان استفاده کنند»؛ موضوعی که آیت الهم محسن غرویان آن را بسیار مهم و حاکی از دغدغه مرجعیت دانست.

به گزارش «ندای ایرانیان»،مراسم عزاداری مناسبت های مرتبط با قیام عاشورا، در ایام مختلف سال از اهمیت ویژه ای برای برخی از رصدگران سیاسی و اجتماعی برخوردار است؛ چرا که مردم ایران به سبب وجود گرایش بالای مذهبی به پیگیری این رویدادها و سطح علاقه مندی به اهل بیت، برای اینگونه مجالس که تحت عنوان روضه، سینه زنی، سوگواری و یا عزاداری درمساجد، تکایا، حسینه ها و اماکن دینی برگزار می شود، احترام و شأن خاصی قائل هستند.

این اقبال عمومی بالا به مجالس عزای حسینی و پاسداشت قیام کربلا، سبب شده است تا برخی نیز دست به سواستفاده هایی بزنند؛ سواستفاده هایی که از مسائل مالی شروع می شود و به رفتارهای خاص سیاسی نیز می رسد، رفتاری که متناسب با شأنیت این مجالس نیست و هیچگونه سنخیتی با فلسفه و هدف قیام کربلا در سال ۶۱ هجری قمری ندارد.

آیت الله غرویان، از اساتید برجسته حوزه علمیه قم در این ارتباط معتقد است که متاسفانه برخی از آقایان مداح و خطبای مجالس مذهبی توجه ندارند که متناظر با مراسم آنها، بسیاری مجالس دیگر هم منعقد است و بسا که خیلی از آنها تفکر سیاسی همسویی با افراد یا گروه مورد حمایت این مداح یا خطیب نداشته باشند.

وی در ادامه آسیب شناسی آسیب های سیاسی کردن مجالس عزاداری، در گفتگو با «ندای ایرانیان» می افزاید: افرادی که اقدام به سیاسی کردن محیط عزاداری امام حسین به نفع شخص یا جناح خاصی و یا حتی علیه فرد یا گروه دیگری می کنند، باید توجه داشته باشند این گونه نیست که همه عزاداران حسینی مانند آنها فکر کنند و در مسجد، حسینه و یا تکیه کمی آن طرف تر از آنها هم همین تفکرات موجود و یا خریداری داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه معتقد است که مداحان و خطبای سیاسی کننده ایام محرم، بهتر است بجای این رفتارهای نادرست، بیاییند و به مشترکات فکری، اخلاقی و عقیدتی ارادتمندان خاندان اهل بیت رسول الله (ص) و امام حسین بپردازند، زیرا مردم ایران از هر قشر و طیف جامعه، علاقه مند به اسلام، تشییع و محب خاندان پیامبر هستند.

غرویان با اشاره تأثیر بسیار بالای قیام عاشورا بر جامعه ایران، تصریح می کند: مداحان و خطبای ایام عزاداری حسینی، بهتر است به تبیین این قیام بپردازند تا ضمن بالا رفتن سطح آگاهی های عمومی در حوزه امور مذهبی، بر میزان انسجام، قدرت و عزت ملت ایران با توجه به تقویت مشترکات، افزوده شود.

غرویان در ادامه پیرامون آسیب های منفی تحرکات سیاسی خاص در مجالس عزاداری ماه های محرم و صفر، اظهار داشت: چنانچه در هر مسجد و محل سوگواری حسینی از یک گروه یا فرد خاصی حمایت - تبلیغ و یا علیه دیگران تخریبی صورت گیرد، شاهد خروجی بسیار خطرناکی از چنین شیوه پرداختن به شعائر مذهبی خوایم بود؛ خروجی که از آن بجای وحدت، صدای تفرقه شنیده خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به سخنان آیت الله مکارم شیرازی و هشدارهای عاشورایی ایشان، گفت: خروجی مراسم عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) باید بالارفتن آگاهی مذهبی، وحدت دینی، هم زبانی بیشتر با عالم تشیع و در عین حال دوری جستن از تفرق، تخریب، سواستفاده مذهبی، گسترش بداخلاقی و ناصحیح جلوه دادن چهره قیام عظیم کربلا در ۱۴۰۰ سال پیش باشد.
کد مطلب : ۶۱۶۸۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.