۰
محمدرضا خباز

معجزه در اداره کشور معنا ندارد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۱
معجزه در اداره کشور معنا ندارد
با تصویب برجام و اغاز فرایند اجرایی ان در هفته گذشته می توان گفت پرونده توافق هسته‌ای در حد بسیار خوبی پیشرفت کرده است و حالا انچه که بیش از پیش قابل توجه می نمایند، بحث اولویت های دولت در دوران پسا تحریم است. محمدرضا خباز در گفتگو با «ندای ایرانیان» ضمن تاکید بر این نکته که معجزه ای پس از اجرای برجام اتفاق نخواهد افتاد، از دو مورد به عنوان اولیت های اقتصادی دولت نام می برد و معتقد است:«ببینید انچه که زیاد است سرمایه است و سرمایه گذاران ریز و درشتی در کل دنیا هستند. اما انچه که اهمیت دارد محیط امن برای سرمایه گذاری است و سرمایه گذاران به دنبال این مورد هستند».

مشروح گفتگوی «ندای ایرانیان» با این نماینده ادوار مجلس و معاون معاون پارلمانی حسن روحانی منتشر می شود:

اثار برجام را بر اقتصاد کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟

مسئله مذاکرات هسته ای به حول و قوه الهی، با تلاش های مجاهدانه و طاقت فرسای تیم مذاکره کننده هسته‌ای، حمایت های دولت و رهنمودهای داهیانه رهبر انقلاب خوشبختانه به سرانجام رسید. امیدواریم که این اتفاق میمون و مبارک اثار مثبتی را برای کشور و مردم ما پدید آورد؛ مردمی که در همه فراز و نشیب ها حامی دولت بوده و هستند. به نظر می رسد که بعد از اذرماه که توافق اولیه منعقد شد و حتی قبل از ان، دولت باید اقداماتی را انجام دهد تا برجام به نتیجه بنشیند.

این اقدامات شامل چه مورادی می‌شود؟

یکی از این اقدامات ان است که مواردی که دولت تمایل دارد تا سرمایه های خارجی در آنجا متمرکز شود، کاملا مشخص شده و در مجامع بین المللی مطرح شود. مثلا دولت می خواهد در امر نفت و گاز سرمایه گذاری شود، یا در حوزه صنعت ومعدن باید عناوین این صنایع و معادن و همچنین اولویت ها مشخص شود. قدم دوم این است که یک تیم سرمایه گذاری تحت نظر وزیر اقتصاد و شامل افراد با تجربه و توانمند تشکیل شود تا به صدور مجوزها اشتغال یابد؛ مجوز سرمای گذاری ها هم باید تا سقف تعیین شده برای سرمایه گذاری صادر شود. در عین حال سرمایه گذار خارجی مجبور نباشد که پروسه اداری و بروکراسی دولت را از این دستگاه به آن وزارت خانه طی کند. ضرورت دارد این روند حاکم شود که سرمایه گذار در محل ارگان سرمایه گذاری خارجی حضور بیابد و ظرف یک هفته همه مجوزها در اختیار وی قرار بگیرد.

این یک هفته شدنی است؟!

اول قصد داشتم مانند کشورهای سرمایه داری بگویم یک روز! اما این زمان برای کشور ما زود است. در کشورهای سرمایه پذیر هم اکنون به محض اینکه کسی بخواهد سرمایه گذاری کند تکلیفش مشخص شده و ظرف 1 روز در این مورد تعیین تکلیف می شود و سپس نظارت های برای تا پایان کار وی اعمال می گردد. باید به سرمایه گذار احترام گذاشت. الان اگر سری به هتل های تهران بزنید، مملوء از مهمان های خارجی است که آمده اند تا در زمینه های گوناگون سرمایه گذاری کنند. اما این نگرانی وجود دارد که به دلیل بروکراسی اداری موجود در کشورمان که بسیار کند و خسته کننده است، سرمایه گذاران این کشور را ترک کنند.

این راهکارها راهکار مثبتی برای برون رفت از شرایط بحرانی اقتصاد ایران خواهد بود؟ ایا می‌توان انتظار یک معجزه اقتصادی را داشت؟

مشکلاتی که الان گریبان کشور را گرفته است در حوزه اقتصادی عموما دو مورد است: 1) بیکاری 2) تورم. خوب قطعا یکی از راه حل های مهم و تاثیرگذار در  راه بهبود این اوضاع سرمایه گذاری است. اما باید توجه داشت که اصلا معجزه در اداره کشور معنا ندارد. مسئولین کشور ما معصوم نیستند و حتی معصومین هم در اداره کشور _ با اینکه توانایی داشتند _ اما معجزه نکردند. بنابراین معجزه ای اتفاق نخواهد افتاد و بهبود اوضاع نیز بستگی به این دوشرطی دارد که عرض کردم.

چرا پیش بینی می‌کنید بعد از برجام سرمایه‌ها به ایران گسیل خواهد شد؟

ببینید انچه که زیاد است سرمایه است و سرمایه گذاران ریز و درشتی در کل دنیا هستند. اما انچه که اهمیت دارد محیط امن برای سرمایه گذاری است و سرمایه گذاران به دنبال این مورد هستند. پس از اجرای شدن برجام نیز رفته رفته این اتفاق در مورد ایران خواهد افتاد و تدریجا ایران به کشوری امن و البته با پتانسیل بالا برای سرمایه گذاری بدل خواهد شد. باید بدانیم که راه نجات کشور چیزی جز سرمایه گذاری نیست. الان که دنیا سر تسلیم در مقابل ایران فرود آورد بهترین زمان برای استفاده از این ظرفیت است.

فکر می‌کنید پس از بحث برجام حملات به دولت ادامه خواهد یافت یا خیر؟

نمایندگان فعلی مجلس سه گروهند؛ یک افراد منطقی که بعد از انتخابات 92 با رای مردم همراه شذند و اگرچه نظر خودشان بر شخص دیگری بود، خواست اکثریت مردم را ملاک کار خود قرار دادند. یک گروه دیگر دلواپسانند که دغدغه و نگرانی داشتند؛ یک گروه از اینها با توضیحات مسئولین امر توجیه شدند و دلواپسیشان رفع شد و حقیقت را پذیرفتند. اما گروه دیگر نه تنها دلواپس نیستند بلکه خود را به دلواپسی زده اند؛ خواب نیستند اما خود را به خواب می زنند! این ها را نمی توان بیدار کرد. نه تنها تا اسفند که تا مدت های مدیدی به هجمه، حمله، توهین، افترا و ...به دولت ادامه می دهند. مثل ان فردی که در مشهد اعلام کرده است در دولت جاسوس است؛ اولا این وظیفه وزارت اطلاعات است به ایشان چه ارتباطی دارد و دوما ایشان هنوز هم دست از تهمت و تخریب برنداشته اند! چون نتوانستند روند رسیدگی به برجام را متوقف کنند الان درصدد اقدامات تخریبی بیشتر هستند.

کد مطلب : ۶۲۳۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.