۰

بن‌سلمان: ایران را از آفریقا بیرون کردیم/ اقتصادمان سه برابر آنهاست/ اخوانی‌ها بزرگترین تهدید هستند

تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۷
بن‌سلمان: ایران را از آفریقا بیرون کردیم/ اقتصادمان سه برابر آنهاست/ اخوانی‌ها بزرگترین تهدید هستند
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با نشریه تایم مدعی شد که ایران دشمن مشترک سعودی و اسرائیل است، وی بار دیگر با گستاخی، ایران را متهم به دخالت در کشورهای عربی کرد.
وی در ابتدا به سیاست آمریکا در عراق و افغانستان اشاره کرد و بزرگترین اشتباهات دولت آمریکا را در 15 تا 20 سال گذشته، نخست مداخله نظامی در عراق و دوم بیرون بردن نیروهایش از این کشور و متلاشی کردن ارتش عراق دانست. 
محمد بن سلمان افزود: به نظر من آمریکا باید پس از پایان مأموریت در افغانستان، تلاشهای خود را برای چگونگی تبدیل آن از کشوری ضعیف به یک کشور عادی، متمرکز می کرد.
بن سلمان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: ما در آغاز سال 2016 با باراک اوباما رئیس جمهوری (وقت) آمریکا برای مبارزه با تروریسم همکاری می کردیم و دیدگاه های مشابهی در باره حکومت ایران داشتیم و تنها اختلاف میان ما بر سر راه های برخورد با آن بود که اختلاف بزرگی نیست.
ولیعهد سعودی در پاسخ به پرسش تایم درباره واکنش ریاض به انتصاب جان بولتون به سمت مشاور امنیت ملی آمریکا با توجه به وجود دیدگاههای مشابه زیاد میان این دو، گفت: ما با کشور ایالات متحده سروکار داریم و با هرکس که نماینده آن باشد، همکاری می کنیم، زیرا منافع ما و آمریکا در یک راستا قرار دارد و ما از بولتون حمایت می کنیم.
ولیعهد عربستان، ایران را متهم کرد که تلاش می کند با مطرح کردن وهابی گری، عربستان را از بقیه جهان اسلام جدا و منزوی سازد.
نشریه تایم از ولیعهد سعودی پرسید که آیا با مقام های کاخ سفید در باره توافق هسته ای و احتمال خروج آمریکا از آن، مذاکره کرده است، گفت که نمی تواند درباره این توافق سخن بگوید، اما در عین حال در ادامه ادعاهای همیشگی خود علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد ایران منشأ اصلی مشکلات خاورمیانه بوده که ممکن است به تهدیدی (برای ریاض) تبدیل شود.
ولیعهد سعودی همچنین با طرح این ادعا که ریاض می خواهد اطمینان یابد که (ایرانیان) هرکاری می خواهند انجام دهند، در چارچوب و داخل مرزهایشان باشد، اظهار کرد: ما ایرانیان را از بیشتر قاره آفریقا - بیش از 95 درصد- بیرون رانده ایم و همین نکته در مورد آسیا و یمن نیز صحت دارد.
بن سلمان درباره تلاش عربستان برای دستیابی به تسلیحات هسته ای افزود: ما هنوز شروع به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای نکرده ایم و تا هنگامی که ایران اعلام نکند که تسلیحات هسته ای دارد، چنین کاری نخواهیم کرد و البته ارتش خود را آماده می کنیم، ما ارتش نیرومند و کاملا مجهزی داریم.

ولیعهد سعودی همچنین گفت: به این علت که حوثی ها به منافع خود و یمن اهمیتی نمی دهند و تنها برای عقیده خود اهمیت قائل هستند، مذاکره با آنان دشوار است و عربستان برای کشاندن آنان به پای میز مذاکره، به حملات هوایی به یمن ادامه می دهد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره سوریه چنین اظهار نظر کرد: به نظر من بشار اسد اکنون در قدرت باقی می ماند و این کشور از مدتها پیش جای پای نفوذ روسیه در خاورمیانه بوده و به نفع وی و روسیه است که قدرت حکومت خود را در سوریه افزایش دهد.
بن سلمان در باره استقرار نیروهای نظامی آمریکا در سوریه نیز افزود: به نظر من نیروهای آمریکایی اگر نه در دراز مدت، دستکم در میان مدت باید در سوریه باقی بمانند، زیرا آمریکا باید کارت و اهرمی برای مذاکره و اعمال فشار داشته باشد که در صورت خروج این نیروها، واشنگتن این اهرم را از دست خواهد داد. همچنین در صورت خروج نیروهای آمریکا از شرق سوریه، پایگاه خود را ازدست خواهد داد.

بن سلمان در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «تایم» درباره اینکه آیا در صورت حرکت ایران به سمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای عربستان سعودی هم چنین خواهد کرد، گفت: «نمی‌توانم در این مورد صحبت کنم ولی می‌توانم این را بگویم که ایرانی‌ها منشأ مشکلات در خاورمیانه هستند. با وجود این، آنها تهدید بزرگی برای عربستان سعودی نیستند، اما اگر مراقبشان نباشیم می‌توانند به تهدید تبدیل شوند. آنها دلیل اصلی مشکلات هستند، اما مشکلی برای عربستان سعودی نیستند.»

ولیعهد عربستان در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد: « چرا؟ مسئله ساده است. ایران، جز پنج اقتصاد بزرگ در بین کشورهای مسلمان نیست. اقتصاد عربستان دو برابر اقتصاد ایران است. رشد اقتصاد عربستان دو تا سه برابر سریعتر از اقتصاد ایران است. اقتصاد امارات از اقتصاد ایران بزرگتر است. اقتصاد مصر بزرگتر از اقتصاد ایران است. اقتصاد ترکیه از اقتصاد ایران بزرگتر است. در جهان اسلام، اقتصادهای زیادی هستند که از اقتصاد ایران بزرگترند.»
بن‌سلمان در ادامه اظهارات خصمانه خود مدعی شد که ایران در تمام مشکلات منطقه غرب آسیا دخیل است. «هر جا مشکلی باشد ایران را می‌بینید. عراق؟ ایران آنجا است. یمن؟ ایران آنجا است. سوریه؟ ایران آنجا است. لبنان؟ ایران آنجا است. کدام کشور با ثبات است؟ مصر؟ ایران آنجا نیست. سودان؟ ایران آنجا نیست. اردن؟ کویت؟ ایران آنجا نیست. بحرین؟ ایران آنجا نیست.»
به گزارش وب سایت شبکه خبری سعودی العربیه وابسته به دربار پادشاهی، ولیعهد سعودی در این مصاحبه مدعی شد:
 «پادشاهی سعودی هیچ نوع ايدئولوژی افراطی را منتشر و تبلیغ نمی کند؛ سعودی خود بزرگترین قربانی ایدئولوژی‌های افراطی بوده است. اگر من هم به جای اسامه بن لادن یا هر افراطی یا تروریست دیگری بودم و بخواهم ایدئولوژی افراطی خودم را گسترش دهم و افرادی هوادار وهم عقیده پیدا کنم به کدام کشور خواهم رفت؟ طبیعی است که من به مراکش، مالزی یا جای دیگری نخواهم رفت بلکه به سعودی می‌روم، من باید از مرکز اسلام، قبله مسلمان جایی که مسجد الحرام آنجاست شروع کنم چون اگر اندیشه در آنجا منتشر شود به همه جای دنیا منتشر خواهد شد».
 
بن سلمان افزود: « این همان چیزی است که پس از 1979 برای پادشاهی سعودی اتفاق افتاد. همه گروههای افراطی و تروریست هایی که کشورمان را هدف قرار دادند برای یارگیری و نشر ایدئولوژی خود ما را هدف قرار دادند ما اولین قربانی افراطگرایی بودیم. افراطگرایان اول ما را هدف قرار دادند تا از آنجا ایدئولوژی خود را به جهان گسترش دهند این تحولات در دهه 1990 سعودی و مصر را در بر گرفت ».
ولی‌عهد سعودی افزود: «اسامه بن لادن در اوایل دهه 1990 با این افکار و این ایدئولوژی مردم را به بازی گرفت؛ ما خواستار دستگیری اسامه بن لادن شده ایم. او خارج از سعودی مقیم بود. او باید دستگیر می‌شد. روزنامه «ایندیپندنت» در سال 1993 در پاسخ به پیشنهاد بازداشت بن لادن از سوی ما نوشت: "اسامه بن لادن برای آزادی و آزادی بیان مبارزه می کند!" شما می توانید به مقاله «ایندیپندنت» درباره بن لادن که در سال 93 منتشر شده مراجعه کنید! این تحولات 10 سال پیش از وقایع 11 سپتامبر 2001 بود ما گفته بودیم که او انسانی خطرناک و یک تروریست است و باید فورا دستگیر شود.»

در دهه 1990 ما در پادشاهی سعودی مورد حملات تروریستی قرار گرفتیم. مصر نیز مورد حملات تروریستی قرار گرفت اما در همان زمان ما به سرکوب آزادی‌های بیان متهم می‌شدیم تا اینکه حادثه 11 سپتامبر به وقوع پیوست؛ لذا بسیار واضح است که ما اولین قربانی بودیم در عین حال برای همه روشن است که ما در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار گرفتیم زیرا تروریست‌ها دیگر قادر به یارگیری یا نشر ایدئولوژی افراطگرایی خود در سعودی نیستند؛ چرا که ما در برابر تروریسم جنگیدم، مقاومت کردیم وایستادیم و این کاری است که امروز در پادشاهی سعودی انجام می دهیم».
اردن در مقابله با اخوان‌المسلمین در کنار ماست!/اسد جز با جنگ از قدرت کنار نمی‌رود
ولیعهد عربستان اعلام کرد، اردن در محور مقابله با "خطر بزرگتر گروه اخوان المسلمین" در کنار ما ایستاده است. وی همچنین تصریح کرد، رئیس جمهوری سوریه جز با جنگ، قدرت را کنار نمی‌گذارد.

ولیعهد سعوی با وجود اختلافات عربستان با اردن نام این کشور را در لیست کشورهایی قرار داد که تصمیم گرفته‌اند با گروه اخوان المسلمین به مقابله بپردازند. اظهارات بن سلمان در حالی مطرح شد که برخی از اخبار حاکی از مقدمه‌چینی برای سفر این شاهزاده جوان به اردن است.

ولیعهد عربستان نام اردن را بار دیگر برای دومین بار در یک هفته بر زبان آورد، به صورتی که محافل سیاسی و رسانه‌ای اردن را غافلگیر کرد.

لازم به یادآوری است که گروه اخوان المسلمین نهادهای قانونی در اردن داشته و جزو روند سیاسی و پارلمانی این کشور است تا جایی که سمیر مبیضین، وزیر کشور اردن اعلام کرد که این گروه بخشی جدایی ناپذیر از جامعه این کشور است.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته بن سلمان در گفت‌وگوی تلویزیونی با "مجله آتلانتیک" نام اردن را در لیست کشورهای هم‌پیمان با عربستان آورد که هدف آنها به زعم او مقابله با محور "مثلث شر" یعنی ایران، اخوان المسلمین و دو گروه تروریستی داعش و القاعده است.

ولیعهد عربستان اعلام کرد: خطر اخوان المسلمین نسبت به دیگر گروه‌های تندرو بزرگتر است و هدف اصلی آنها تبدیل اروپا به قاره اخوانی‌هاست.

بن سلمان در گفت‌وگو با تایم در پاسخ به این سوال که عربستان برای مبارزه با تروریسم و افراط گری بیرون از این کشور چه اقداماتی انجام داده، مدعی شد: عربستان بزرگترین قربانی ایدئولوژی افراط‌گری است. اگر من اسامه بن لادن، رهبر القاعده یا هر تندرو یا تروریست دیگری بودم و می‌خواستم ایدئولوژی ویژه خود را منتشر و سربازانی را به خدمت بگیرم حتما از عربستان شروع می‌کردم و به قبله مسلمانان می‌رفتم چراکه اگر از این مکان شروع کنم ایدئولوژی من به همه جا گسترش خواهد یافت. به همین دلیل باید اقداماتی از جمله مبارزه با تروریسم و افراط گری را انجام دهیم. ما با همه گروه‌های تندرو در عربستان مانند اخوان المسلمین برخورد می‌کنیم. این گروه بسیار خطرناک بوده و در عربستان، مصر، امارات و دیگر کشورهای خاورمیانه این گروه به عنوان تروریسم شناخته شده است.

وی ادامه داد: انسان ناگهان به تروریست تبدیل نمی‌شود بلکه کم‌کم این اتفاق رخ داده و تشدید می‌شود. اخوانی‌ها هم، چنین هستند. اکثر تروریست‌های جانی مانند بن لادن، ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش و غیر آنها همه ابتدا عضو اخوان المسلمین بودند.

بن سلمان افزود: اخوانی‌ها در منطقه خاورمیانه نیستند چراکه می‌دانند علیه آنها در کشورهای این منطقه استراتژی‌های خوبی دنبال می‌شود.

وی گفت، خطر بزرگ این گروه در فعالیت آنها در اروپا نهفته است و هدف اصلی این گروه تندرو کردن جوامع اسلامی در اروپاست. آنها امیدوارند که اروپا بعد از ۳۰ سال به قاره اخوانی‌ها تبدیل شود و خواهان حکومت بر مسلمانان اروپا هستند و این امر نسبت به جنگ سرد، گروه داعش و القاعده در ۱۰۰ سال اخیر خطر بزرگتری است.

ولیعهد عربستان ادامه داد: مبارزه با افراط‌گری نیازمند شناخت آنها، وضع قوانین برای مبارزه با آنها و ایجاد معیارهایی برای تشخیص آنهاست. سلفی‌های "سروری‌ها" که در عربستان تاسیس شده و فعال هستند جزء اخوانی‌ها هستند و فیلم‌های مستند نشان می‌دهد که آنها وهابی بوده و بالاتر از اخوانی‌ها هستند، زیرا آنها نیز در خاورمیانه تندرو بوده و بنا بر قوانین ما مجرم هستند، زمانی که مدارک و شواهد کافی علیه هر کدام از آنها داشته باشیم، آنها را محاکمه می‌کنیم.

ولیعهد سعودی دربارۀ ماهیت واقعی سناریوی «پایان دادن به جنگ در سوریه» گفت: بشار فعلا باقی است و سوریه همچنان عامل نفوذ بلندمدت روسیه بوده و هست، اما معتقدم منافع سوریه در انجام اقدامات ایرانی‌ها در سوریه نیست زیرا اگر این کشور ایدئولوژی خود را تغییر دهد اسد به عروسکی در دست ایران تبدیل خواهد شد.

وی افزود: تحکیم قدرت اسد به نفع خود وی و روسیه است. این مساله به مسکو اجازه خواهد داد نه از طریق ایران بلکه به صورت مستقیم در سوریه نفوذ داشته باشد. این منافع ممکن است از نفوذ ایران به طور چشمگیری بکاهد اما در هر صورت بشار فعلا باقی است و معتقدم جز با  جنگ، قدرت را کنار نخواهد گذاشت. او به دنبال کسی برای شروع این جنگ نیست، زیرا این امر خود منجر به درگیری میان روسیه و آمریکا خواهد شد و کسی به دنبال‌ آن نیست.
کد مطلب : ۱۳۷۷۹۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.