۰

هشدار و زنگ خطر میل به خودکشی در بین کودکان کار

تاریخ انتشار
جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۶
هشدار و زنگ خطر میل به خودکشی در بین کودکان کار
برای حبیب راه رفتن همراه چرخ دستی حمل پارچه ها، میان دالانهای تو درتوی بازار پارچه فروشهای تهران آنقدر عادی شده که گاهی شبها خواب میبنید سوار بر چرخ دستی تا آن طرف مرزها میرود و برمیگردد.." کمرم خیلی وقتا درد میگیره .. بعضی وقتا که خیلی خسته میشم ، میشینم یه گوشه روی چرخ دستی مردمو نگاه میکنم... بچه ها رو ..» کمتر حرف می‌زند. مثل کودکانِ کارگر دیگری که تا به چشم هایت خیره نشوند، راز چشمهایشان و دستهایی که هر روز پیرتر می‌شوند را برملا نمی‌کنند. برای حبیب کودک 10 ساله افغانستانی این رازها مگو نیست، اما حسرت‌های مگوی بسیاری دارد که با چشمهای رهگذران تقسیمش می‌کند. آنقدر که گاهی دردهای پا و کمر و سختی چند ساعت کار سنگین برایش قابل تحمل‌تر از زخم هایی‌ است که روانش را میآزارد. «روان آدمی چیزی نیست که دیده شود. من همیشه این مثال را میزنم که اگر جراحت های روانی آدمها همچون جراحت های جسمی شان قابل مشاهده بود بدون شک روان کودکان کار پر از ضربه ها و زخم های عمیق و متعدد بود ، شبیه آدمی که از هزار طرف ،هزار بار چاقو خورده است . واقعیت این است که در کنار مشکلات بهداشتی و درمانی این بچه‌ها که اغلب با سختیهایی روبرو هستند، باید در این باره هم حرف زد...دردهایی که هرگز دیده نمی‌شوند اما یکدفعه ، یک جایی آوار می‌شوند روی جامعه‌ای که از دردهای این کودکان غافل است..» هادی شریعتی، حقوقدان و فعال حقوق کودک در گزارش پیش رو به نتایج یک تحقیق میدانی در خصوص گستردگی تمایل به خودکشی در بین کودکان کار اشاره می‌کند، که قابل تامل و نگران کننده است.
 
شیوع بیماریها و اختلالات روانی در بین کودکان کار 
اگر تا دو سه سال پیش دغدغه اغلب فعالین حوزه کودکان کار، شیوع بیماریهای انگلی و ویروسی و مشکلات جسمانی بود، امروز مسائل پیچیده تر و حادتری ذهن آنها را به خود مشغول کرده است. مطالبه درمان رایگان برای کودکان کار و خیابان امروز دیگر محدود به درمانهای جسمی نیست. گاهی وقتها "زخمهایی که مثل خوره روح را میخراشد" آنقدر در پی ناملایمت‌های اجتماعی عمیق می‌شوند که کسی نمی‌داند در پس هر نگاه پرسشگر کودکان کارگر سر چهارراه ها، خطوط مترو، ، کودکان زباله گرد ، کودکان باربر بازار و غیره چه دردهای درمان نشده‌ای نهفته است.
هادی شریعتی حقوقدان و فعال حقوق کودک ، می‌گوید: شیوع بیماریها و اختلالات روانی در بین کودکان کار نکته ای است که کمتر مورد توجه جامعه قرار می‌گیرد. وقتی حمایت های جسمانی از سلامت این کودکان به سختی و به کندی صورت می‌گیرد، قطعا در بحث مداخله برای کاهش مشکلات سلامت روان، بی توجهی‌ها و ناملایمات بیشتر است.
شریعتی با اشاره به نتایج تکان دهنده یک تحقیق میدانی که طی آن وضعیت زندگی حدود 75 کودک کار در سطح تهران مورد بررسی قرار گرفته است ، میگوید: در حال حاضر و در مقطعی که در آن قرار داریم، بیماریهایی که این کودکان درگیر آن می‌شوند شکل دیگری به خود گرفته است. حداقل نتایج کار میدانی روی جامعه آماری 75 نفره‌ای که برای مدت بیش از یک سال آنها را مورد بررسی قرار دادیم نشان داد، موضوع تمایل به مرگ ، نابودی و خودکشی یکی از بحران‌های جدی در بین کودکان کار و خیابان است.‌ 
کد مطلب : ۱۳۹۰۱۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.