۰

داروهای OTC از شبکه بیمه خارج شدند

تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۲
علیرضا اولیایی منش  در خصوص برخی از انتقادات و پیشنهادات در خصوص خروج داروهای OTC از پوشش بیمه‌ای که در دنیا به داروهای سوپرمارکتی معروف هستند، گفت: متاسفانه اخیرا از طرف برخی افراد غیرکارشناس و غیرمرتبط با نظام سلامت، در خصوص خروج این داروها از پوشش بیمه اظهارنظرهای غیرکارشناسانه‌ای می‌شود.
دبیر شورای عالی بیمه سلامت گفت: داروهای OTC یا over the counter یا داروهای سوپرمارکتی تقریبا در اکثر کشورهای دنیا به آسانی در دسترس مردم قرار دارند و نیاز به نسخه پزشک ندارند. حتی در برخی از کشورها این داروها در محل‌هایی خارج از داروخانه به فروش می‌رسند و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.
اولیایی‌منش اظهار کرد: خروج این داروها از پوشش بیمه‌ای پس از مطالعه تجارب کشورهای مختلف دنیا در این خصوص و بررسی کارشناسی در دبیرخانه شورای عالی بیمه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اوایل سال 96 و با موافقت اکثریت اعضای شورای عالی بیمه مصوب شد که اخیرا پس از بررسی مجدد کارشناسی صرفا توسط دبیر شورای عالی بیمه که طبق قانون مسئول ابلاغ مصوبات شورای عالی بیمه است، ابلاغ شد.
وی تاکید کرد: داروهای OTC از شبکه درمان کشور خارج نشده‌اند، ولی به دلیل هزینه پایین و عمدتا مصرف تعداد محدود از هر دارو و عدم لزوم ارائه نسخه در مقابل دریافت دارو، از پوشش بیمه خارج شده‌اند.
دبیر شورای عالی بیمه سلامت با بیان اینکه دستورالعمل خروج داروهای OTC از پوشش بیمه دو استثناء دارد، افزود: تجویز برای اطفال زیر 12 سال و تجویز برای بیماران بستری در این ابلاغیه جزء موارد استثناء است. این امر باعث می‌شود که برای بیماران بستری کوچک‌ترین مشکلی در پوشش بیمه‌ای داروهای فوق ایجاد نشود.
وی در پایان گفت: با خروج این داروها از پوشش بیمه، پرداخت از جیب مردم قطعا افزایش نخواهد یافت؛ چراکه عدم افزایش پرداخت از جیب مردم همواره از اصلی‌ترین دغدغه‌های تولیت نظام سلامت یعنی وزارت بهداشت بوده و خواهد بود.
کد مطلب : ۱۴۰۷۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.