۰

افزايش ميل مهاجرت از تهران

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۳
ساکنان تهران به‌خاطر چالش‌های ۱۰ گانه که مهم‌ترین آنها شامل «ترافیک و آلودگی»، «دو قطبی امکانات شهری» و «تراکم جمعیت» است، تمایل بالا به مهاجرت از پایتخت پیدا کرده‌اند. نتایج یک نظرسنجی توسط شهرداری نشان می‌دهد ۵۸ درصد از شهروندان شرکت‌کننده در نظرسنجی به علت مشکلات سکونتی در پایتخت تمایل به ترک تهران دارند. استعداد مهاجرت در مناطق جنوبی تهران تا ۷۰ درصد نیز می‌رسد. ساکنان بالای شهر رضایت بیشتری از «محله» خود نسبت به ساکنان مناطق فقیرنشین دارند؛ اما همگی تقریبا به یک اندازه از «زندگی در تهران» ناراضی هستند. 
 
سطح رضایت ساکنان ۲۲ منطقه از زندگی در شهر و محلات مختلف تهران سنجیده و مشخص شد: ۵۸ درصد ساکنان مناطق مختلف شهر تهران با توجه به چالش‌های ده‌گانه پایتخت تمایل به مهاجرت و ترک شهر تهران دارند. 
نتایج جدیدترین نظرسنجی انجام شده از سوی مدیریت شهری که از ساکنان ۲۲ منطقه شهر تهران در سه حوزه «مشکلات»، «ویژگی‌ها» و «سطح نارضایتی از زندگی در پایتخت» انجام شده، حاکی از آن است: ساکنان نیمه جنوبی شهر تهران به دلیل «افزایش فاصله طبقاتی میان شمال و جنوب پایتخت» اگرچه از زندگی در محلات خود احساس نارضایتی زیادی دارند اما در مقابل به دلیل آنچه از آن «فرصت، درآمد و امکانات بیشتر» تلقی می‌کنند نسبت به ساکنان مناطق شمالی پایتخت احساس رضایت بیشتری از زندگی در شهر تهران دارند. همین موضوع، منجر به ارائه نمره متفاوتی به عملکرد مدیریت شهری از سوی ساکنان مناطق شمال و جنوب پایتخت شده است و استعداد مهاجرت از شهر تهران را در مناطق مختلف به ۵۸ درصد رسانده است. جزئیات این نظرسنجی میزان تمایل شهروندان مناطق مختلف شهر برای ترک تهران را مشخص می‌کند. به‌طوری که شهروندان منطقه ۱۰ و ۱۷ بیشترین تمایل را به ترک تهران دارند. در این میان مسن‌ترین گروه سنی(افراد بالای سن ۵۰) معتقدند تهران هیچ خصوصیت خوبی برای زندگی ندارد و تمایل بیشتری به ترک تهران دارند.
 در این نظرسنجی، حادترین مسائل زندگی در پایتخت از دیدگاه شهروندان تهرانی در سه گروه اصلی دسته‌بندی شده و با توجه به این چالش‌ها، سطح «راحتی» و «رضایت» از زندگی در دو بعد «محله» و «شهر» تهران سنجیده شده است. مطابق با نتایج این نظرسنجی، آلودگی هوا و ترافیک در رده نخست مشکلات زندگی در شهر تهران قرار گرفته است. در عین حال فاصله طبقاتی میان شمال و جنوب، جمعیت زیاد، بی‌تفاوتی مردم به همدیگر و آسیب‌پذیری در برابر زلزله از نظر ۸۶ درصد ساکنان پایتخت مهم‌ترین مسائل زندگی در شهر تهران محسوب می‌شوند و در نهایت جرم و جنایت، ناامنی هنگام تردد در شهر، کمبود امکانات رفاهی و وسایل نقلیه عمومی سومین رده مشکلات شهروندان تهرانی عنوان شده است.
با توجه به میزان حاد بودن هر یک از این مشکلات در مناطق مختلف شهر، میزان نارضایتی تهرانی‌ها از شهر و محله‌ای که در آن ساکن هستند، براساس نمره‌ای که به لحاظ «راحتی سکونت در شهر» و «رضایت از زندگی در پایتخت» در دو سطح «محله» و «شهر» از سوی شهروندان داده شده، تعیین شده است.
در این نظرسنجی نمره‌ای که به لحاظ راحتی زندگی به شهر تهران داده شده از ۲۰ و نمره رضایت از زندگی در دو بعد «محله و شهر» از ۵(بالاترین نمره معادل ۵ و کمترین نمره معادل یک در نظر گرفته شده است) بررسی شده است. مجموع نظرات ارائه شده از سوی شهروندان در مناطق مختلف پایتخت نشان می‌دهد: نمره‌ای که شهروندان تهران به لحاظ راحتی زندگی به شهر تهران داده‌اند از ۲۰ معادل ۱۲ بوده و نمره رضایت از زندگی در شهر از پنج معادل ۷/ ۲ و رضایت از زندگی در محله معادل ۳ بوده است.
کد مطلب : ۱۴۰۹۰۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.