۰

سونامی سیاسی در ریاض/ ترند جسد کجاست، غوغا کرد/ کین: جلوی وحشی‌گری را بگیرید

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۲
سونامی سیاسی در ریاض/ ترند جسد کجاست، غوغا کرد/ کین: جلوی وحشی‌گری را بگیرید
پس از اعلام کشته شدن خاشقچی از سوی دربار پادشاهی عربستان واکنش ها به این مساله قوت گرفت. نمایندگان آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به اعتراف عربستان واکنشی رسمی نشان داده اند. البته عربستان هم بیکار ننشست و حمایت برخی از دولت ها را خرید؛ مانند پارلمان انگلیس و امارات که رفیق گرمابه و گلستان سعودی است.
بازتاب اقدام تازه عربستان خشم فعالان حقوق بشری، خبرنگاران بدون مرز و حتی کاربران توئیتر و دیگر شبکه های اجتماعی را به همراه داشت به طوری که جمله جسد خاشقجی کجاست؟ در توئیتر ترند شد.
 
ضربالاجل پمپئو به ولیعهد عربستان
 
ماجرا از آنجایی آغاز شد که مایک پمپئو پس از سفر به عربستان اعلام کرد که مقامات سعودی تا اخر هفته پاسخ خواهند داد. وزیر خارجه آمریکا درباره این مساله پس از سفر به عربستان و دیدار با مقامات این کشور روز گذشته پس از آنکه عربستان دستوراتش را به نحو احسن و درست انجام داد و شب گذشته به کشته شدن جمال اعتراف کرد، تأکید کرد که ولیعهد عربستان شخصا به دونالد ترامپ تعهد داده که تحقیقات درباره جمال خاشقجی شفاف، عادلانه‌ و کامل خواهد بود.(اینجا)
در همین حال یک روزنامه اردو زبان پاکستان روز جمعه در خبری از اولین قربانی پس لرزهای یک قتل خبر داد و گفت: «نواف بن سعید بن احمد المالکی» سفیر فعلی دولت ریاض در اسلام آباد پایتخت پاکستان، قرار است به عنوان وزیر جدید عربستان سعودی به کابینه دولت این کشور ملحق شود.
 
به گزارش روزنامه 'نوای وقت' چاپ شهر اسلام آباد امروز با انتشار خبری نوشت در نشست اخیر کابینه دولت سعودی که به ریاست ملک سلمان پادشاه عربستان برگزار شد ؛ با جایگزینی سفیر سعودی در پاکستان به جای «عادل الجبیر» وزیر کنونی امور خارجه این کشور موافقت شد.(اینجا)
حتی توئیتر نیز بیکار ننشست و با حرکتی ضربتی صدها اکانت سعودی را معلق کرد.(اینجا)
عربستان در حالی کشته شدن خاشقچی را تایید کرد، که پیشتر مقام های سعودی منکر جان باختن این روزنامه نگار در مرکز دیپلماتیک خود در استانبول شده بودند.
خبرگزاری رسمی عربستان بدون نام بردن از افراد بازداشت شده، مدعی شد که تحقیقات در خصوص پرونده کشته شدن این روزنامه نگار ادامه دارد.(اینجا) با اینحال این اعتراف سبب شد که ترامپ عربستان را ببخشد!(اینجا)
ساعاتی از اعلام خبرگزاری رسمی عربستان (واس) مبنی بر تایید کشته شدن جمال خاشقجی نگذشته بود که حملات رسانه ای به عربستان آغاز شد. انواع گمانه زنی ها و سوالات و همین طور حمله به کاخ سفید برای ادامه روابط با عربستان سعودی از صبح دیروز به سراسر دنیا مخابره شد؛  همانطور که 'جیکوب هایلبرون' از سردبیران نشنال اینترست آمریکایی در یادداشتی با عنوان 'آیا ترامپ واقعا با عربستان قطع رابطه می کند' افزود: آیا دولت ترامپ مجبور خواهد شد اساسا روابط دیرینه با عربستان سعودی را که از زمان 'فرانکلین روزولت' با 'ملک سعود' پادشاه عربستان دیدار کرده بود ؛ قطع کند؟
 
کد مطلب : ۱۴۳۶۰۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.