۰

هاشمی در گفت‌وگو با «عصر تعادل»: استعفای روحانی موجب بازیابی محبوبیت اصلاح‌طلبان نمی‌شود/ انتخابات مجلس تحت تاثیر عملکرد دولت نیست

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۵۳
هاشمی در گفت‌وگو با «عصر تعادل»: استعفای روحانی موجب بازیابی محبوبیت اصلاح‌طلبان نمی‌شود/ انتخابات مجلس تحت تاثیر عملکرد دولت نیست
به گزارش «عصر تعادل»، اظهارات سخنگوی دولت، مخالفت سرسختانه اصولگرایان و یا عدم اقبال برخی از اصلاح‌طلب؛ هیچ یک برای آن کافی نیست که بحث استعفای روحانی از تب تاب افتد و به حاشیه رود. اصولگرایان که تا دیروز از هر ایده‌ای برای استعفا، استیضاح و حتی عزل رئیس جمهور استقبال می‌کردند این با پشت او درآمده و مدافعان ایده مذکور را دشمن می‌خوانند.

قصه اما از اظهارات عباس عبدی فعال سیاسی اصولگرا آغاز شد. آنجا که از انتخابات زودرس گفت و استدلال کرد که اگر روحانی به عنوان رئیس دولت قدرت تصمیم‌گیری ندارد بهتر است کنار رود. عبدالله ناصری و برخی دیگر نیز با توجه به شرایط کشور و وضعیت دولت از این موضوع استقبال کردند اما برخی دیگر از اصلاح طلبان با اصولگراها هم‌نوا شده و این کار را به مصلحت ندانستند. 

موافقان استعفا خواهان بازگشت آرامش به جامعه هستند و آنطور که عبدالله ناصری گفته گمان می‌کنند استعفای روحانی می‌تواند موجب برقراری این آرامش شود. به نظر می‌رسد که این گروه گوشه چشمی هم به منافع جناحی خود داشته و تصور کنند استعفای روحانی در بازیابی اعتماد جامعه مدنی به دولت و جریان حامی آن موثر باشد. روشن است که در صورت درست بودن این گمانه اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی شانس بیشتری خواهند داشت. برخی از اصلاح‌طلبان همچون صادق زیباکلام اما بر این باورند که حتی استعفای روحانی هم اصلاح‌طلبان را نجات نخواهد داد و لازم است که این گروه مسئولیت حمایت خود از روحانی را به عهده گرفته و فکر چاره های دیگری باشند.

اصلاح‌طلبان مخالف با استعفای روحانی اما بیشتر از منافع ملی می‌گویند و نگرانی بی‌ثباتی احتمالی بعد از سقوط دولت هستند. مثلا محمد هاشمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «عصر تعادل» موضوع استعفای رئیس جمهور را کاملا زیان‌بار دانست.

محمد هاشمی تا حدی شبیه اصولگرایان اندیشیده و این منشا این ایده را یک پروژه آمریکایی می‌داند. او گفت: « هدف از طرح این موضوع بی‌ثبات کردن دولت است. ریشه این مساله در داخل نیست و در خارج و ردیف توطئه‌هایی است که آمریکایی‌ها علیه نظام کرده‌اند. به نظر من کسی که دنبال این طرح باشد؛ دانسته یا ندانسته در زمین دشمن بازی می‌کند».

وی با اشاره به اینکه «اکنون وقت انسجام ملی و وحدت نیروها است» گفت: « انتخابات مجلس را در پیش داریم و این انتخابات برای ما هم فرصت است و هم تهدید. اگر شرایط به گونه‌ای باشد که مردم مثل انتخابات‌های گذشته پای صندوق بیایند، فرصت است. ما الان باید در زمینه تقویت دولت، انسجام داخلی و وحدت ملی تلاش کنیم و سعی کنیم یک انتخاب رقابتی پرشور برگزار کنیم. به نظر من در این شرایط صحبت درباره مسائلی مثل استعفای رئیس جمهور کاملا زیان‌بار و خواست دشمن است».

هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا استعفای آقای روحانی در این مقطع می‌تواند به افزایش محبوبیت شخص وی و به تبع آن جریان اصلاح‌طلب به عنوان جریان حامی او شده و در انتخابات نیز اثرگذار باشد؟ گفت: « خیر. انتخابات مجلس ربطی به محبوبیت رئیس جمهور و افراد دیگر ندارد. در انتخابات مجلس فضا با انتخابات ریاست جمهوری تفاوت دارد و بیشتر محلی است. مردم به این نگاه می‌کنند که داوطلبان در سطح شهر و روستای خود چطور عمل کرده‌اند و چقدر محبوبیت و توانایی دارند. این انتخابات ربطی به عملکرد قوه مجریه و دیگران ندارد».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه استعفای روحانی می توان موجب بازیابی محبوبیت اصلاح‌طلبان شود یا خیر؟ گفت: « در این امر نیز تاثیری ندارد. مساله استعفای رئیس جمهور صرفا موجب بی‌ثبات کردن دولت است و کاملا ضرر است. این خواست دشمن است. وضع عراق و لبنان را ببینید. این قضیه نه تنها نفع ندارد بلکه زیان آور است».
کد مطلب : ۱۴۶۲۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}