۰

آغاز تحرکات برجامی ایران

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۵۸
آغاز تحرکات برجامی ایران
با آرام شدن تدریجی فضای داخلی در ایران، زمینه برای تحرکات دیپلماتیک در حوزه سیاست خارجی به قصد احیای مذاکرات احیای برجام در حال شتاب گرفتن است. از سفر هفته گذشته علی باقری معاون سیاسی وزیرخارجه ایران به قطر و سپس مسکو و دیدار با سرگئی لاوروف مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه تا تماس‌های تلفنی حسین امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محوریت مذاکرات، تحریم‌ها و مسائل پادمانی با آژانس.
 
به گزارش دنیای اقتصاد، روندی که نشان‌دهنده تلاش‌ها برای احیای توافق با بازگرداندن دوباره طرف‌ها به میز مذاکره است که بن‌بست کنونی برجام را به سمت گشایش حرکت دهد. چرا که شکست مذاکرات به معنای ورود به فضای تنش و تصاعد بحران است که ابهامات و عدم‌قطعیت‌های زیادی را پیش روی تهران و پایتخت‌های غربی قرار می‌دهد. با این حال ارزیابی طرف غربی ناشی از دو متغیر جنگ اوکراین و نا‌آرامی‌ها در ایران همچنان این است که می‌توان امتیازات بیشتری از تهران دریافت کرد. با این ذهنیت که جمهوری اسلامی در شرایط کنونی به توافق نیاز بیشتری دارد.با این وجود مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که ایران هیچ‌گاه توافق ضعیف را امضا نخواهند کرد و رفع تحریم‌ها از طریق مذاکرات احیای برجام تنها دستورکار تهران نیست و راهبرد اصلی، مصون‌سازی از تحریم‌هاست که با سیاست خارجی شرق‌گرایانه و سیاست اول همسایگان محقق می‌شود. در این چارچوب است که علی باقری کنی معاون سیاسی وزیرخارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران ظرف یک هفته گذشته سفرهای دیپلماتیک خود را به دو مقصد دوحه و مسکو عملیاتی ساخته است. سفر به قطر که این امیرنشین را تبدیل به مهم‌ترین بازیگر در روابط ایران و طرف‌های غربی تبدیل کرده است، نشان‌دهنده پیشبرد دو راهبرد همزمان رفع تحریم‌ها و سیاست نزدیکی به همسایگان است.
کد مطلب : ۱۵۳۴۰۵
برچسب ها :
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}