۰

واکنش حقوقدانان به اخراج محسن برهانی

تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۲
واکنش حقوقدانان به اخراج محسن برهانی
روزنامه اعتماد در گفتگو با حقوقدانان، پشت پرده صدور حکم اخراج محسن برهانی از دانشگاه تهران را بررسی کرده است. 
 
به گزارش اعتماد، عصر روز پنجشنبه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ بود که خبرگزاری فارس از اخراج محسن برهانی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی از عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران خبر داد. خبری که به سرعت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرد و بازار ارزیابی‌های تحلیلی در خصوص آن حسابی گرم شد. دامنه بازخورد این خبر با توجه به دیدگاه‌هایی که محسن برهانی اخیرا در خصوص وجود برخی نارسایی‌ها در روند حقوقی پرونده‌های رخداد‌های اخیر ارایه کرده بود، شائبه‌های فراوانی را در خصوص ریشه‌های سیاسی این برخورد، ایجاد کرد. 
 
مطابق معمول در چنین شرایطی، برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌های اصولگرا، تلاش کردند، ریشه‌های این اخراج را بی‌ارتباط با مواضع محسن برهانی در خصوص حوادث اخیر ارزیابی کنند و پای پرونده‌های دیگری را به میان بکشند. خبرگزاری فارس از یک طرف تلاش کرد موضوع این اخراج را مرتبط با «ردصلاحیت او از سوی کارگروه بررسی صلاحیت عمومی دانشگاه تهران» قلمداد کند و از سوی دیگر با انتشار اخباری متناقض اعلام کرد، ریشه عدم همکاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران با برهانی به مواضعی باز‌می‌گردد که برهانی در سال ۹۵ در خصوص ازدواج سفید داشته است! اظهاراتی که برهانی در ۳۰ فروردین ۹۵ در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران پیرامون این ابهام که آیا ازدواج سفید، جزو حریم خصوصی است یا نه؟ داشته است.
 
برهانی، اما در واکنش به این ادعای خبرگزاری فارس مبنی بر دفاع وی از ازدواج سفید در توییتی نوشت: «در فروردین ۹۵ در جلسه‌ای با موضوع ازدواج سفید شرکت و سخنرانی کردم. در سال ۹۸ دانشگاه تهران و وزارت علوم، صلاحیت عمومی را تایید و به رسمی-آزمایشی تبدیل وضع یافتم. موضوع را در دادگاه ویژه روحانیت مطرح کردند و حکم داده شد که آن سخنرانی نه جرم است و نه تخلف. ازدواج سفید بهانه است.»
 
در کشاکش انتشار این اخبار ضد و نقیض، اما خبرگزاری فارس در خبری که ۲۱ دی‌ماه آن را منتشر کرد، نوشت: «هیات اجرایی جذب هیات علمی دانشگاه تهران در تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۱، یعنی حدود ۲ ماه پیش از اجرای حکم اعدام شکاری، صلاحیت محسن برهانی برای عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران را تایید نکرده و با ادامه حضور او در این جایگاه مخالفت شده بود.» این ادعا در حالی مطرح شده است که بسیاری از خبرگزاری‌های اصولگرا در جریان مناظره‌ای که ۲۲ آذرماه میان برهانی و جلیل محبی در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شده بود، برهانی را با عنوان «عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران» معرفی کرده بودند؛ بنابراین چنانچه حکم عدم فعالیت محسن برهانی آن‌گونه که خبرگزاری فارس خبر می‌دهد از میانه‌های مهرماه صادر شده بود، دلیلی وجود نداشت که رسانه‌ها، این استاد دانشگاه و حقوقدان را با عنوان «عضو هیات علمی دانشگاه تهران» معرفی کنند.
کد مطلب : ۱۵۵۲۱۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}