۰

مدافع حاکمیت دینی در راس شورای عالی انقلاب فرهنگی؟؟؟

تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۵
مدافع حاکمیت دینی در راس شورای عالی انقلاب فرهنگی؟؟؟
محسن آزموده در روزنامه اعتماد نوشت: «قبل از انقلاب وقتی در مغازه پدرم خانم‌های بی‌حجاب می‌آمدند من از بالکن مغازه با تیرکمان به پاهای خانم‌های بدحجاب می‌زدم که چرا پالُخت بیرون آمده‌اند. پدرم نسبت به حجاب حساس بود اما گفت اگر ضربه‌ای بخورند شرعا ضامن هستی و از این رو تیروکمان را گذاشتم کنار و روی آنها آب می‌ریختم.» این جملات از عبدالحسین خسروپناه به نقل از گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، این روزها و به مناسبت انتصاب او به سمت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود. خسروپناه در همان گفت‌وگو می‌گوید: «چون (در زمان شاه) پدرم اجازه نمی‌داد به سینما برویم بنده تاکنون به سینما نرفته‌‌ام! بعضی وقت‌ها از بنده درخواست می‌شود برخی از فیلم‌ها را ببینم و نظر دهم، به آنها می‌گویم فیلم‌ها را بیاورید اینجا. به فرزندانم هم توصیه نمی‌کنم به سینما بروند.».                                                 پیش‌تر و در اوج بحران کرونا هم اظهارنظرهای خسروپناه در مورد اعتبار و وجاهت طب سنتی بحث‌برانگیز شده بود، او در گفت‌وگویی ویدیویی گفته بود که سه بار به بیماری کرونا مبتلا شده و هر سه‌بار با داروهای سنتی بهبود پیدا کرده. خواندن و شنیدن این حرف‌ها ممکن است برای بخش‌هایی از جامعه تعجب‌برانگیز به نظر برسد، اما نزد اهالی علوم انسانی به ویژه اهل فلسفه تازگی ندارد. ایشان سال‌هاست که با دیدگاه‌ها و مواضع این رییس پیشین موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران آشنایی دارند و خاستگاه‌های فکری و فرهنگی آن را می‌شناسند. در جستار پیش رو می‌کوشیم با بازخوانی مهم‌ترین برهه‌های «زیست‌نامه» عبدالحسین خسروپناه، این ریشه‌ها و خاستگاه‌ها را نشان دهیم.                      از دزفول و یزد تا قم و تهران
 
عبدالحسین خسروپناه، متولد بهمن ماه 1345 دزفول، در زمان انقلاب ایران نوجوانی 12 ساله بود. به نوشته «زیست‌نامه» منتشر شده در سایت رسمی خودش (khosropanah.ir) در هفده سالگی دروس حوزوی را در کنار آموزش متوسطه (رشته تجربی) آغاز کرد. بنابراین او را باید متعلق به نسلی از نوجوانان و جوان‌هایی دانست که بعد از انقلاب، تحت تاثیر شرایط و فضا وارد حوزه‌های علمیه سنتی شدند و به تحصیل در علوم دینی پرداختند. در زیست‌نامه مذکور آمده که خسروپناه جوان «به مدت شش سال در سال 1368 شمسی در مقطع سطح سوم حوزه علمیه فارغ‌التحصیل شد» و در توضیح آن آمده که این علوم را در مدرسه‌های علمیه دزفول، طرزجان یزد و قم نزد اساتید سنتی حوزه فراگرفته است، همزمان در جبهه‌های جنگ حضور یافته و «علاوه بر فعالیت تبلیغی در دوران دفاع مقدس، در عملیات‌های رمضان، محرم، کوشک، بدر، والفجر هشت، کربلای پنج و والفجر ده، به عنوان تک‌تیرانداز و دیدبان شرکت نمود و چندین‌بار با موج انفجار و مصدومیت شیمیایی، راهی بیمارستان شد.» 
 
البته در آن سال‌ها متاثر از فضا و شور و هیجان انقلابی، در حوزه‌های علمیه به ویژه در قم مباحث ایدئولوژیک داغ بود و بسیاری از پژوهشگران و طلاب جوان می‌کوشیدند، برای مقابله با ایدئولوژی‌های چپ‌گرا و به‌ طور کلی فلسفه‌های غربی، در کنار علوم سنتی رایج، به مباحثی که پیش‌تر کمتر به آنها توجه می‌شد، مثل فلسفه و کلام اسلامی بپردازند و مقدماتی از علوم انسانی جدید را هم فرا گیرند. در چنین شرایطی اساتیدی چون محمدتقی مصباح‌یزدی، می‌کوشیدند کلیات فلسفه غرب را برای طلاب جوان نقد کنند و در این زمینه برخی چهره‌های جوان‌تر، مثل مصطفی ملکیان ضمن ویرایش و تنظیم درسگفتارهای ایشان، خودشان هم درسگفتارهای متعددی در زمینه تاریخ فلسفه غرب، کلام جدید، فلسفه دین و... ارایه می‌کردند.
 
خسروپناه جوان هم از این جلسات بهره‌مند بود، به گونه‌ای که خود در میزگردی که با حضور مصطفی ملکیان در خرداد 1394 در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با تاکید بر اینکه با ملکیان مناظره نمی‌کند، گفت: «ازآنجایی که مدتی را از ایشان استفاده علمی کرده‌ام، جسارت نمی‌کنم تا رقیب بحث ایشان باشم، هر چند ما در قم با هم بحث‌هایی داشته‌ایم.»
 
خسروپناه بعد از طی دوره‌های مقدماتی تحصیلی، دوره خارج فقه و اصول را در حوزه علمیه قم آغاز کرد و از سال 1370 تحصیل در موسسه امام صادق(ع) یا همان مرکز تخصصی کلام در قم را آغاز کرد این مرکز در همین سال با اشراف آیت‌الله جعفر سبحانی تاسیس شد و در بالاترین مقطع آموزش، مدرک سطح چهار ارایه می‌کند. در برخی از نوشتارها و گفتارها خسروپناه رابه استناد این مدرک «دکتر» خطاب می‌کنند، اما در بخشنامه مورخ 20/12/1392، به شماره ۱۲۴۲۰۲/۵/۱۹ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استفاده از عنوان «دکتر» برای دارنده این مدرک، قانونی نیست. حجت‌الاسلام خسروپناه در سال 1374 از این موسسه فارغ‌التحصیل شد و به روایت «زیست‌نامه» مذکور، «از سال 1375 توسط آیت‌الله مدرسیان در دروس فقه و اصول اجازه اجتهاد و نقل حدیث گرفتند.»                                                                       
کد مطلب : ۱۵۵۲۳۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}