۵
اختصاصی/ عمکرد وزاری دولت یازدهم(1)

هاشمی در وزارت بهداشت چه کرده است؟

تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۳
هاشمی در وزارت بهداشت چه کرده است؟
به گزارش خبرنگار سیاسی «تعادل» بحث درباره وزرای کابینه دولت یازدهم و عملکرد تک‌تک آن‌ها به گونه‌ی گسترده است که بنا را بر این قراردادیم تا گزارش خود را از بی حاشیه‌ترین وزیر دولت یازدهم یعنی سید حسن قاضی‌زاده هاشمی آغاز کنیم.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، چشم‌پزشک متبحر کشورمان متولد سال ۱۳۳۸ در شهرستان فریمان است.

وی استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران؛ یکی از اساتید بنام چشم‌پزشکی در کشور و رئیس و سهامدار اصلی بیمارستان چشم‌پزشکی نور تهران است.

هاشمی ازجمله افرادی است که پس از انقلاب، با همکاری حسن فیروزآبادی فرمانده فعلی کل نیروهای مسلح کشور سازمان جهاد سازندگی را پایه‌گذاری کرد و فعالیت‌های زیادی نیز در این سازمان انجام داد تا جایی که از وی به‌عنوان یک چهره جهادی در مجلس شوری اسلامی و در ایام انتخاب کابینه دولت یازدهم یاد می‌شود.

وزیر بهداشت دولت یازدهم با شروع جنگ به‌عنوان طراح مهندسی رزمی در ۸ سال جنگ تحمیلی نقش تأثیرگذاری را ایفا کرد.

در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ هاشمی ازجمله افرادی محسوب می‌شود که در دسته حامیان قالیباف رقیب انتخاباتی روحانی به‌زعم برخی اخبار فعالیت می‌کرد موضوعی که پس از حضورش در وزارت بهداشت با انتصاب برخی افراد ازجمله ایازی مشاور قالیباف در شهرداری تهران تائید شد اما درروند حضور وی در کابینه دولت یازدهم خدشه‌ای وارد نکرد به‌گونه‌ای که وی در روز ۲۵ مرداد ۱۳۹۲، با ۲۶۰ رأی موافق و ۱۸ رأی مخالف و با کسب ۹۱٫۵ درصد آرای موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت یازدهم انتخاب شد و توانست با ارائه برنامه‌هایی همچون تقویت نظام شبکه بهداشت و درمان کشور در شهر و روستا، فراهم نمودن دسترسی عادلانه مالی برای فقرا و مناطق محروم، دسترسی عادلانه مردم به خدمات باکیفیت و قیمت مناسب بر اساس الگوي سطح‌بندی، بهبود دسترسی مردم به خدمات، کاهش سهم هزینه‌های درمانی مستقیم از جیب مردم و کمک به تأمین منابع در حوزه بهداشت و درمان نظر مساعد نمایندگان ملت را به خود جلب کند.

وزیر بهداشت دولت یازدهم در ابتدای کار با افزایش بودجه سلامت یکی از مهم‌ترین اقدامات ارزشمند را در حیطه خدمات درمان و بهداشت انجام داد و در سایه تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری بر اهمیت و نقش حوزه سلامت و لزوم نگاه ویژه دولت به این حوزه، به‌خوبی از پس این مهم برآمد و موفق به جلب حمایت دولت از بخش سلامت شد به‌گونه‌ای که در لایحه بودجه ۹۳ این وزارتخانه با افزایش ۲۴ درصدی اعتبارات روبه‌رو و بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان به‌طور مستقیم به حوزه سلامت اختصاص یافت که در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بیشتر بود و سبب شد مواردی از آن به داروهای بیماران خاص و سهم بهداشت و درمان از هدفمندی اختصاص پیدا کند امری که وزیر بهداشت در تحقق آن نقش تأثیرگذاری داشت.

طرح تحول نظام سلامت نیز از دیگر اقداماتی بود که در دوره هاشمی تقریباً یک ماه پس از ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت از سوی رهبری در دولت یازدهم اجرایی شد و در زمینه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌ها، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشكان متخصص مقیم در بيمارستان‌ها، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌ها، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌ها، حفاظت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند، ترویج زايمان طبيعي و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های تحول سلامت نقش مهمی را ایفا کرد.

کنترل بازار دارو از دیگرمواردی بود که هاشمی از ابتدای آغاز به کار بر اهمیت آن تأکید داشت لذا به‌عنوان اولین اقدام رسول دیناروند، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران را که سابقه ریاست سازمان غذا و داروی کشور را داشتند به‌عنوان رئیس این سازمان منصوب نمود و با حمایت‌های مالی ویژه دولت در امر دارو ازجمله اختصاص بودجه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی جهت داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج باعث از بین رفتن التهاب بازار دارو در چندماهه اول فعالیت دولت شد فرآیندی که به‌خودی‌خود یک امتیاز برای مجموعه دولت محسوب می‌شود.

همکاری پررنگ‌تر با سازمان نظام پزشکی به شکل عقد تفاهم‌نامه‌ و رشد شدید تعرفه‌های بخش درمان نیز از دیگر اقداماتی بود که هاشمی بر ضرورت انجام آن‌ها تأکید داشت.

اما علی‌رغم اقدامات مثمر ثمره وزیر بهداشت دولت یازدهم در عرصه درمان و بهداشت کشور هنوز این وزارتخانه باید در زمینه اجرای سیاست‌های کلی حوزه سلامت و سیاست‌های کلی جمعیت، پزشکان متخلف و آلودگی هوا نگاه کارشناسی و مطالعات بیشتری را انجام دهد زیرا این موضوعات ازجمله موارد مهمی محسوب می‌شوند که در ارتقای نظام سلامت و بهداشت کشور نقش مهمی را ایفا می‎کنند.

اما با تمام این وجود وزارت بهداشت دولت یازدهم را می‌توان یکی از پرکارترین وزارتخانه‌ها نام برد زیرا این وزارتخانه با مدیریت هاشمی در دو سال گذشته توانسته است کنترل بازار دارو، ایجاد آرامش نسبی در میان ارائه‌کنندگان خدمت، موفقیت در تزریق منابع بی‌‌سابقه مالی به حوزه بهداشت و درمان کشور را به‌خوبی انجام دهد که در این میان اجرای طرح تحول سلامت نیز به‌تنهایی به‌عنوان یکی از دستاوردهای جدی دولت یازدهم و موفقیت شخص وزیر در جلب حمایت دولت برای حمایت از مردم و جلب رضایت مردم محسوب می‌شود.

لذا با گذشت یک سال و نیم از آغاز به کار دولت یازدهم، بدون تردید مردم هاشمی را محبوب‌ترین و پرتلاش‌ترین فرد کابینه دولت یازدهم می‌دانند علی‎رغم اینکه در برخی از اقداماتش اشکال وجود دارد و انتقاداتی به برخی از طرح‌های بهداشتی وی وارد است اما بازهم در عمل نشان داده دغدغه اولش سلامت و بهبود وضع بهداشت مردم است و ترجیح می‌دهد تمرکز اصلی‌اش خدمت به مردم باشد، همین مسئله باعث شده تا به‌خوبی تفاوت وی با برخی دیگر از اعضای کابینه یازدهم مشخص شود و نمره قابل قبولی را از مردم دریافت کند.

اقدامات مثمر ثمره هاشمی سبب شده متأسفانه برخی از روزنامه‌ها به‌خصوص در طیف سیاسی اصلاح‌طلب نسبت به این موضوع واکنش دهند و به‌صراحت اعلام کنند قاضی‌زاده قصد دارد از جایگاه خود در وزارت بهداشت سو استفاده کند و دور بعد به رقابت با حسن روحانی بپردازد روندی که تابه امروز از سوی هاشمی یا شخص رییس‌جمهور صحبتی درباره آن بیان‌نشده است.

لذا درنهایت به نظر می‌رسد با توجه به تلاش حداکثری رسانه‌های حامی دولت برای اخراج موفق‌ترین وزیر دولت یازدهم از کابینه، درمجموع این رییس‌جمهور است که باید استقلال عمل خود را نشان داده و با حفظ قاضی‌زاده هاشمی در این سمت حساس نسبت به پایان دادن به حاشیه‌ها وارد عمل شود زیرا بدون شک هاشمی بهترین نمره کاری را تا به امروز در دولت یازدهم به خود اختصاص داده است و می‌تواند نقش مهمی را در پیشبرد اهداف نظام و شخص مقام معظم رهبری در حیطه سلامت ایفا کند.
کد مطلب : ۲۶۲۷۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.