۲
اختصاصی؛

آیا عقب نشینی دولت از عدم پافشاری معرفی ابوطالبی نشان از چراغ سبز رابطه با آمریکا است؟

نماینده جدید ایران این هفته راهی نیویورک می‌شود
تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۹
آیا عقب نشینی دولت از عدم پافشاری معرفی ابوطالبی نشان از چراغ سبز رابطه با آمریکا است؟
به گزارش خبرنگار «تعادل»؛ پس از گذشت یک سال از مخالفت دولت اوباما با نامزدی حمید ابوطالبی دیپلمات باتجربه به‌عنوان سفیر ایران در سازمان ملل، وزارت خارجه این کشور از انتصاب غلامعلی خوشرو به این سمت خبر داد.

مقامات آمریکایی به‌صراحت اعلام کرده بودند که برای ابوطالبی روادید صادر نخواهند کرد. گرچه مقامات ایرانی به‌شدت به سازمان ملل شکایت کردند اما وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که مشخص شدن نماینده ایران در سازمان ملل بهتر از ادامه بن‌بست است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: غلامعلی خوشرو به سمت سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک انتخاب شد.

گفتنی است غلامعلی خوشرو در سال‌های اولیه پس از انقلاب (۱۳۶۱) دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه را به‌منظور تربیت دیپلمات‌های متعدد و متخصص تأسیس کرد و به مدت هشت سال ریاست این مرکز دیپلماسی را به عهده داشت. وی سپس به مدت هفت سال سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک بوده است.

خوشرو در دولت‌های هفتم و هشتم معاون وزیر امور خارجه در امور آموزش و پژوهش و سفیر در کشور استرالیا بوده است. وی همچنین در سال‌های ۸۴ – ۱۳۸۰ همزمان با اوج‌گیری مناقشات هسته‌ای معاونت حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه را بر عهده داشت و در مذاکرات هسته‌ای و طراحی نحوه تعامل با طرف‌های مذاکراتی نقش فعال داشت. خوشرو در سال‌های اخیر به‌عنوان تحلیلگر و پژوهشگر در جلسات متعدد بین‌المللی شرکت کرده است و مقالات و سخنرانی‌های زیادی ارائه کرده است.

وی در این سال‌ها بیشتر بر حوزه‌های فکری و نظری نظیر لزوم و لوازم گفتگو، اجتناب از افراطی‌گری و خشونت، نقش مردم‌سالاری دینی در بیداری اسلامی و احیای تمدن نوین اسلام تمرکز داشته است. وی دانش‌آموخته جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس و مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی در نیویورک است. خوشرو سال‌ها به تدریس در دانشگاه‌های مختلف کشور نظیر دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت‌معلم پرداخته است.

وی تا قبل از معرفی به سمت نماینده دائم ایران در سازمان ملل، سفیر کشورمان در سوئیس بود.

منابع آگاه به المانیتور در این خصوص گفته‌اند که ابوطالبی گزینه وزارت امور خارجه نبوده است. بلکه روحانی ابوطالبی را انتخاب و حتی زمانی که مشخص شد که وی نمی‌تواند این پست را در اختیار بگیرد بر این انتصاب اصرار داشت.

بر اساس این گزارش؛ سازمان ملل نیز روز جمعه اعلام کرد نماینده جدید ایران، عصر روز سه‌شنبه استوارنامه خود را به بان‌کی‌مون دبیر کل این نهاد، تقدیم می‌کند. این در حالی است که بسیاری از صاحب‌نظران اعتقاددارند که دولت باید بر خواسته خود مبنی بر معرفی ابوطالبی ایستادگی می‌کرد اما به‌جای ایستادگی ترجیح داد تا یکی از اقوام آقای روحانی را به‌عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی کند. چراکه ازنظر داخلی ممکن است این تحولات به نفع روحانی باشد.

باوجوداینکه خوشرو از طریق ازدواج دختر فریدون با پسرش پیوندهای خانوادگی با رئیس‌جمهور میانه‌رو دارد اما قطعاً به‌عنوان چهره‌ای از اردوگاه اصلاح‌طلبان شناخته می‌شود. به‌خصوص اینکه گفته می‌شود خوشرو "رابطه ویژه‌ای" با محمد خاتمی و همچنین ظریف و خرازی دارد؛ اما به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران درصورتی‌که دولت در مقابل خواسته‌های ناحق آمریکا کوتاه بیاید، دولتمردان آمریکایی زیاده‌طلبی‌های دیگری را در جریان مذاکرات هسته‌ای مطرح خواهند کرد و عقب‌نشینی دولت از عدم پافشاری معرفی ابوطالبی یعنی چراغ سبز رابطه با آمریکا!
کد مطلب : ۲۷۵۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.