۳
اختصاصی/ عملکرد وزاری دولت یازدهم (3)

زنگنه در وزارت نفت چه کرده است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۰
زنگنه در وزارت نفت چه کرده است
به گزارش خبرنگار سیاسی «تعادل» بیژن نامدار زنگنه در سال ۱۳۳۱ در کرمانشاه به دنیا آمد. زنگنه در سال ۱۳۵۶ با مدرک فوق‌لیسانس رشته راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. زنگنه باتجربه‌ترین عضو کابینه دولت حسن روحانی و به عبارتی شیخ الوزرا کابینه دولت یازدهم است.

وی حضور خود را در دولت از سال ۱۳۵۹ با سمت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد و پیش از اینکه در مردادماه ۹۲ از مجلس برای سومین بار برای وزارت نفت رأی اعتماد بگیرد، سابقه تصدی وزارت جهاد سازندگی در دولت دوم آیت‌الله خامنه‌ای، وزارت نیرو در دولت هاشمی رفسنجانی و وزارت نفت در دولت خاتمی را داشته است.

زنگنه در زمان حضور در مجلس شورای اسلامی برای کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس باوجود مخالفت‌های بسیار توانست بار دیگر بعد از دولت خاتمی در وزارت نفت حضور پیدا کند.

افزایش صادرات نفت، احیای ظرفیت تولید نفت خام کشور به میزان سال ۱۳۸۴ (۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز)، توسعه فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی، اصلاح ساختار قراردادهای نفتی، رفع موانع تولید و صادرات محصولات پتروشیمی، رفع موانع صادرات میعانات گازی و LPG، تلاش برای توسعه مرحله‌به‌مرحله پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و افزایش بهره‌برداری و استفاده حداکثری از میادین مشترک از مهم‌ترین برنامه‌های پیشنهادی زنگنه برای سکان‌داری وزارت نفت دولت یازدهم بود که تا به امروز به دلیل سقوط قیمت نفت متأسفانه بسیاری از آن‌ها محقق نشده است و درواقع بحران قیمت جهانی نفت با توجه به رویکرد برخی کشورهای منطقه ازجمله عربستان ایران را نیز درگیر خودکرده است.

اما در این میان تمرکز بر روی توسعه فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی، برنامه‌ریزی و تلاش برای احداث پالایشگاه میعانات گازی سیراف عسلویه، تقویت دیپلماسی انرژی و تلاش برای انعقاد قرارداد تهاتر کالا با روسیه، عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی و قیمت‌گذاری محصولات پالایشگاه‌ها بر اساس کیفیت از مهم‌ترین اقدامات مثبتی است که زنگنه در طول حضور یک و سال و نیم گذشته خود توانسته است در کلیدی‌ترین وزارتخانه کشور انجام دهد.

وزیر نفت دولت یازدهم در حالی توانسته است اداره این وزارتخانه را در یک و سال و نیم گذشته انجام دهد که بسیاری از وعده‌های وی در ابتدای کار تا به امروز محقق نشده است به‌گونه‌ای که زنگنه تا به امروز نتوانسته علی‌رغم وعده‌های خود اقدام قابل تأثیرگذاری را برای بازگشت شرکت‌های خارجی و لغو تحریم‌ها و غفلت از استفاده از توان داخلی برای توسعه میدان‌ها نفتی انجام دهد.

توسعه کند صنعت پالایشگاهی کشور بخصوص پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، افزایش واردات بنزین با توقف تولید ریفرمیت پتروشیمی، پیگیری برای لغو مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی درزمینهٔ قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها، توقف فروش نفت توسط بخش خصوصی و عدم پیگیری جدی برای تصویب سند ملی راهبرد انرژی از مهم‌ترین نکات منفی کارنامه زنگنه در یک و سال و نیم گذشته است به‌گونه‌ای این امر سبب شده است بسیاری از کارشناسان حوزه نفت حضور مجدد زنگنه در کلیدی‌ترین وزارتخانه کشور را به صلاح ندادند و وی را به دلیل انجام برخی اقدامات مورد سرزنش قرار دهند که شاید حضور زنگنه در ماجرای پرونده معروف نفتی کرسنت یکی از عوامل طرح ین موضوع باشد تا حضور زنگنه در وزارت نفت را زیر سؤال ببرد.

همچنین وزارت نفت دولت یازدهم تا به امروز نتوانسته است درزمینهٔ ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و عدم کاهش مصرف حامل‌های انرژی اقدام جدی را انجام دهد.

زنگنه همچنین شاید به دلیل حضور نام خود در پرونده نفتی کرسنت تا به امروز درزمینهٔ احقاق حق ایران در این پرونده در دادگاه لاهه اقدام مثمر ثمری صورت نداده است به‌گونه‌ای پس از گذشت چند سال هنوز جمهوری اسلامی ایران نتوانسته است در این زمینه به مطالبات خود بر اساس قانون دست پیدا کند.

ازاین‌رو درمجموع، وزارت نفت دولت یازدهم توفیق زیادی در افزایش میزان تولید و صادرات نفت خام و گاز کشور نداشته است و روند توسعه پالایشگاه‌های کشور، به‌ویژه پالایشگاه میعانات گازی خلیج‌فارس و همچنین توسعه صنعت پتروشیمی بخصوص بخش پایین‌دست آن نسبتاً کند بوده است لذا انتظار است فردی به‌مانند زنگنه که خود را صاحب‌نظر در حوزه نفت می‌داند اقداماتی فراتر از حد انتظار در این وزارتخانه در یک سال گذشته انجام می‌داد تا امروز به‌واسطه تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت در بازار جهانی کشور با مشکلات متعدد به‌خصوص درزمینهٔ اقتصادی مواجه نمی‌شد.

اگرچه زنگنه تا به امروز درزمینهٔ دیپلماسی انرژی عملکرد نسبتاً خوبی داشته اما بیش‌ازاندازه به رفع تحریم‌ها و بهبود روابط سیاسی ایران با سایر کشورها امید بسته است تا بتواند در پس حل مشکل ایران در مذاکرات هسته‌ای مشکلات موجود در وزارت نفت را پنهان کند امری که در صورت تحقق توافق در مذاکرات نیز نیازمند روند طولانی است تا فروش نفت ایران و لغو برخی تحریم‌ها در این حوزه محقق شود لذا انتظار است شیخ‌الوزرای دولت یازدهم برای حل مشکلات نفتی چاره‌ای دیگر بی اندیشد.

اتخاذ راهکارهای مدیریتی بر پایه‌یک اصول مشخص و بر اساس شرایط فعلی فروش نفت ایران در بازارها جهانی و تحقق چارچوب اصلی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی طبق فرمایشات رهبری از مهم‌ترین رویکردهایی است که انتظار می‌رود زنگنه در طی مدت باقی‌مانده از حضور خود در وزارت نفت آن‌ها را انجام دهد.

در شرایط فعلی با توجه به تأکید دولت یازدهم بر کاهش وابستگی به نفت وزارتخانه نفت و در رأس آن زنگنه به‌عنوان سکان‌دار کلیدی‌ترین وزارتخانه کشور که در وضعیت زندگی اقتصادی مردم نقش تأثیرگذاری دارد باید درزمینهٔ بهبود فروش نفت ایران و افزایش قدرت کشورمان در بازارهای جهانی به‌خصوص اوپک با سرعت بیشتری وارد عمل شود تا ایران از دایره کشورهای قدرتمند در حیطه صنعت نفت خارج نشود.
کد مطلب : ۲۸۷۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.