۴
گزارش اختصاصی «تعادل»؛

هزینه ۱۸۰ میلیون تومانی برای سفر مثلاً کاری «خانم رییس»!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۱
هزینه ۱۸۰ میلیون تومانی برای سفر مثلاً کاری «خانم رییس»!
به گزارش خبرنگار سیاسی «تعادل»، حالِ این روز محیط‌زیست خوب نیست، عجیب هم نیست اگر بگوییم این «ناخوش‌احوالی» از مدیریت ناخوش خانم ابتکار سرایت کرده است!

خوزستان در میان گردوغبار گم‌شده است و نماینده خرمشهر در صحن علنی مجلس از سر عصبانیت فریاد می‌زند «میزان گردوخاک در هوای خوزستان به‌قدری زیاد است که می‌شود در آن هوا کشاورزی کرد و درخت کاشت!»

عبدالله سامری می‌گوید «موجودات زنده یا دارای شش هستند یا آب‌شش و اکنون هم خاک شش؛ مثل مردم خوزستان که به‌جای برف‌بازی باید خاک‌بازی کنند که طنزهای موجود حکایت از این واقعیت تلخ دارند».

کمی آن‌طرف‌تر از سامری، رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی‌آباد کتول در نطق میان دستور خود می‌گوید «با گفتاردرمانی نمی‌شود محیط‌زیست را نجات داد» اما گویا گوش خانم رییس به این تذکرات و اخطارها بدهکار نیست!

حلیمه عالی نماینده مردم سیستان در مجلس نیز از عملکرد «ابتکار» لب به شکوه می‌گشاید و می‌گوید: «روز دوشنبه ۱۳ بهمن «معصومه ابتکار» رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست به همراه ۱۴۰ نفر با یک هواپیمای اختصاصی به زابل سفرکرده است تا در همایش احیای تالاب‌ها شرکت کند».

نماینده سیستان تصریح می‌کند «جای تأسف آنجاست که این سفر تنها به مراسم استقبال، تقدیر و تشکر، شعرخوانی، آوازخوانی و رقاصی محلی بسنده شد و اعضای این سفر بعد از صرف ناهار به تهران برگشته‌اند».

عضو کمیسیون بهداشت تصریح می‌کند: «در این سفر دریغ از یک تصمیم‌گیری برای احیای تالاب ۵۰۰ هزار هکتاری هامون».

رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست بازهم بجای رسیدگی به مشکلات مناطقی که با پدیده ریز گردها مواجه هستند، مجلس را به توپ انتقاد بست و از اختصاص نیافتن بودجه‌ای - که قرار بود در سال ۹۴ به نام سازمان حفاظت از محیط‌زیست در اختیار سازمان‌های مردم‌نهاد قرار گیرد – انتقاد کرد!

معلوم نبود بودجه سال آینده کشور چه تأثیری بر عملکرد سال ۹۳ سازمان حفاظت از محیط‌زیست خواهد داشت؟

البته الیاس نادران نماینده مردم تهران در صحن علنی گفت: بنده عرضم این است که در سال ۱۳۹۳ مناطق غربی و جنوبی کشور در اثر بی‌مبالاتی مسئولین زیست‌محیطی و اجرایی کشور دچار عوارض ریز گردها می‌شود و بعد خانم ابتکار بیان می‌کند که وقتی درآمد ما در لایحه بودجه سال ۹۴ حذف می‌کنند نتیجه‌اش جز این نخواهد شد.

نادران با انتقاد از اظهارات رئیس سازمان محیط‌زیست متذکر شد: ما نفهمیدیم نتیجه حذف یک درخواست دولت در بودجه ۹۴ چرا تأثیراتش در سال ۹۳ بر روی ریز گردها در مناطق جنوبی و غربی مشاهده می‌شود و این مسئله چه بوده که خانم ابتکار این‌طور سیاسی با موضوع برخورد می‌کند و بعد به ما می‌گویند مجلس نباید در موضوع محیط‌زیست سیاسی برخورد کند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه تصریح کرد: مجلس هم به منطق مسئله و هم به فلسفه مسئله نگاه می‌کند و اصل مسئله این است که سازمان‌های مردم‌نهاد و سازمان محیط‌زیست بناست از این ۶۰ میلیارد تومان درآمد کسب کنند و خانم ابتکار به‌جای مبارزه و ایفای نقش خودش در محیط‌زیست در حال حاضر مشغول سیاسی کردن بنزین وارداتی و یا اینکه به دنبال فعالیت‌های سیاسی خودش است.


نادران در ادامه تأکید کرد: خانم ابتکار اگر به‌عنوان معاون سیاسی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شد بی‌شک اثرگذاری بهتری داشت تا اینکه در حال حاضر رئیس سازمان محیط‌زیست است.

نادران در پایان خاطرنشان کرد: امسال مجلس منابعی را برای سازمان محیط ریست تخصیص داد که توسط دولت هزینه نشده مردم در حال حاضر عوارض این اقدام دولت را به جان می‌خرند.

شاید دولت یازدهم هم متوجه نا مدیریتی در سازمان حفاظت از محیط‌زیست شده بود که با تداوم آلودگی هوا در شهر اهواز و افزایش شمار بیماران تنفسی اورژانسی در این شهر، حسن هاشمی، وزیر بهداشت را سه‌شنبه‌شب - ۲۱ - بهمن عازم مرکز استان خوزستان کرد، اقدامی که به مذاق مشاور ابتکار خوش نیامد و آن را دخالت وزارت بهداشت در امور این سازمان دانست، البته سریعاً از سوی سخنگوی وزارت بهداشت به این اظهارات پاسخ داده شد.

عباس زارع نژاد در این رابطه گفته است: این سفر به دستور رئیس‌جمهور صورت گرفته و وزیر بهداشت به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور به اهواز سفر کرد. حتی اگر دستور رئیس‌جمهور هم نبود مسئولیت بخشی از مسئله ریز گردها متوجه وزارت بهداشت می‌شود.


این پایان ماجرا نیست چراکه شورای عالی امنیت ملی مسئولیت مقابله با پدیده ریز گردها را به وزارت کشور واگذار کرد تا شاید با این کار خانم ابتکار وقت بیشتری برای تعریف خاطرات خود در فضای مجازی داشته باشد!

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور عصر روز شنبه – ۲ اسفندماه - در جلسه ستاد هماهنگی مقابله با پدیده ریز گردها بابیان اینکه آقای شمخانی و شورای عالی امنیت ملی کشور در حوزه سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت مسئولیت را درزمینهٔ ریز گردها به وزارت کشور واگذار کرده است، گفت: در دولت نیز این بحث مطرح شد و قرار شد این کار را ما پیش ببریم و از مجموعه اقداماتی که تاکنون صورت گرفته موجب شده شرایط فعلی حاکم باشد، البته ما در مقام ارزیابی این موضوع نیستیم و مسئله را از الآن به بعد پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: باید از مصوباتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته استفاده کنیم و کارایی این مصوبات را بالا ببریم و نیاز است که این مصوبات را مجدداً به دسته‌های اجرایی ابلاغ کنیم و اگر تصمیم جدیدی را داشته‌اند آن را در قالب مصوبه به مجموعه مصوبات پیشین اضافه کنیم.

وزیر کشور گفت: سازمان مدیریت بحران کشور مسئولیت مستقیم پیگیری، سیاست‌گذاری و نظارت را بر عهده دارد و تلاش داریم آقای خندان‌دل معاون عمرانی و آقای ذوالفقاری معاونت امنیتی نیز عضو این ستاد کنیم.

هرچند در شرایط فعلی کسی انتظار ندارد یک‌شبه مشکل ریز گردهای غرب و شمال غرب کشور ازجمله استان خوزستان حل شود اما کسی هم انتظار ندارد رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست به این معضل بی‌توجه باشد.

در حالی مسئولیت خانم «رئیس» در مورد مقابله با پدیده ریز گردها با عملکرد منفی به پایان رسید که طبق برخی اخبار سفر مثلاً کاری ابتکار به زابل ۱۸۰ میلیون تومان هزینه در برداشته است! هزینه‌ای که نتیجه آن مشخص نبوده و توضیحی داده نشده است که آیا انجام این سفر با این هزینه گزاف ضروری بوده است؟
کد مطلب : ۲۸۷۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.