۱
در نشست خبری صدمین سالگرد نسل کشی ارامنه مطرح شد

محکومیت نسل کشی ورای منافع و حقوق ارامنه است/ ترکیه با بستن مرزهایش بر روی ارمنستان اعلام جنگ کرد

تاریخ انتشار
جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۴۳
محکومیت نسل کشی ورای منافع و حقوق ارامنه است/ ترکیه با بستن مرزهایش بر روی ارمنستان اعلام جنگ کرد
به گزارش خبرنگار تعادل نشست خبری صدمین سالگرد نسل کشی ارامنه با حضور کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی ، روبیک کاراپتیان رئیس شورای خلیفه گری و ایساک یونانسیان کارشناس مسائل ترکیه در کلیسای سرکیس مقدس برگزار شد که طی آن خانلری درباره موضع ایران نسبت به نسل کشی ارامنه به دست امپراتوری عثمانی گفت: موضع ایران در قبال نسل کشی از همان روزهای اول این واقعه نمایان شد چون ایران پذیرای مهاجرین ارمنی بود و آنها را با آغوش باز پذیرفت و از همان زمان موضع انسان دوستانه ایران آشکار شد.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی امام راحل با اشاره به نسل کشی ارامنه فرمودند ایران مثل ترکیه نیست که ارامنه را قتل عام کند و آنها آزاد هشتند و می توانند مثل سایر شهروندان حق زیستن داشته باشند.

خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: آقای خاتمی در دوران ریاست جمهوری خود به بنای یادبود نسل کشی ارامنه در ایروان رفتند و پس از آن آقای احمدی نژاد طی مصاحبه های مختلف این پدیده را محکوم کردند و آقای ابوترابی نایب رئیس مجلس نسل کشی ارامنه را پذیرفتند و براساس مبانی فقهی شیعی آن را آنالیز کردند و براساس نامه های حضرت علی (ع) به مالک اشتر آن را واکاوی کردند .

وی ادامه داد: هرسال موضع گیری علنی مقامات ایرانی را شاهد هستیم اما به صورت رسمی می طلبیم تا جمهوری اسلامی ایران این واقعه را بپذیرد و برای رسیدن به هدفمان خوشبین هستیم.

کاراپتیان رئیس شورای خلیفه گری در این باره اظهار داشت: انتظار نداریم جمهوری اسلامی ایران به زودی نسل کشی ارامنه را به رسمیت بشناسد چون ترکیه به آن بعد مذهبی می دهد اما این مسئله ربطی به مذهب نداشت چون میخواستند پان ترکیسم را تا آسیای میانه تسری دهند.

وی افزود: اکثر مقامات ایرانی در دیدارهای غیررسمی نسل کشی ارامنه را قبول دارند.

خانلری درباره ابعاد حقوقی نسل کشی ارامنه گفت: ابعاد و پیامدهای این اتفاق بزرگ است و حق آبا و اجدادی متفاوت از نسل کشی است چون به لحاظ حقوقی متفاوت است اما به لحاظ سیاسی بهم پیوسته است.

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پذیرش نسل کشی و بازگشت اراضی هر دو جز مطالبات ارامنه بوده چون محکومیت نسل کشی ورای منافع و حقوق ارامنه است و بعد جهانی دارد.

وی ادامه داد: به لحاظ حقوقی نسل کشی و جنایت علیه بشریت عطف به ما سبق می شود و تا زمانی که این پدیده شنیع پذیرفته نشده ارامنه دست از مبارزه برنمیدارند.

خانلری در پاسخ به سوال خبرنگار تعادل مبنی براینکه در سال ۲۰۰۹پروتکل عادی سازی روابط ارمنستان و ترکیه از سوی دولت ارمنستان امضا شد با نپذیرفتن نسل کشی ارامنه توسط ترکیه چگونه می تواند عملی شود بیان داشت: پروتکلی که امضا شده هنوز به تایید پارلمان دو کشور نرسیده و اجرایی نشده و به صورت مستقیم ربطی به نسل کشی ارامنه ندارد.

وی اظهار داشت: ترکیه در سال ۱۹۹۳ به صورت رسمی مرزهای خود با ارمنستان را بست و طبق قوانین بین المللی کشورهایی که مانند ارمنستان به دریا راه ندارند اگر مرز کشوری که به دریا راه دارد با آن‌ها بسته شود به معنای اعلام جنگ علیه آن‌ها محسوب می‌شود و در واقع ترکیه با بستن مرزهایش بر روی ارمنستان اعلام جنگ کرده بود و امضای این پروتکل برای بهبود روابط و بازشدن مرزها بود و هیچ ربطی به بحث نسل کشی نداشت.

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی افزود: در سال ۲۰۰۹ به این نتیجه رسیدند که مرزها را باز کنند که ترکیه در خصوص قراباغ امتیاز خواستند و این امر محقق نشد اما این پروتکل ربطی به نسل کشی ندارد.

یونانسیان کارشناس مسائل ترکیه درباره نسل کشی ارامنه با بیان اینکه نسل کشی که اتفاق افتاده گناه جنگ جهانی است گفت: اولین کشوری که کشتار ارامنه را محکوم کرده خود ترکیه است و دولت آتاترک در دادگاه هایی که برگزار کرده تاکید داشتند رژیم اتحاد و ترقی از فرصت جنگ جهانی اول استفاده کردند و برنامه سری خود برای پاکسازی اقلیت ها را اجرا کردند.

خانلری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تعادل مبنی بر اینکه آیا این امکان وجود دارد که که ارمنستان از یکسری خواسته های خود مثل بازگشت ارمنستان غربی به خاکش صرف نظر کند گفت: فکر نمی کنم دولت ارمنستان مجاز به داد و ستد ملی و استراتژیک باشد و قسمتی از سرزمین خود را بدهد چون نقض غرض است و از دیدگاه علوم سیاسی دولتها سعی دارند در حفظ موقعیت سیاسی و نقشه سیاسی دارند بنابراین چگونه می توانند این کار را بکنند.

وی با بیان اینکه ترکیه پنج نسل کشی داشته ادامه داد: سه تا از نسل کشی ها مربوط به مسیحیان بوده و دو مورد دیگر مربوط به مسلمانان بوده به طور مثال در ۱۹۲۵ کردها و در ۱۹۳۸ تا ۱۹۳۹ علوی ها نسل کشی شده اند.

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی افزود: در آن سال ها کشتارهای فراوانی از شیعیان صورت گرفته و ۴۰هزار شیعه به همراه ارامنه کشته شدند البته به نظر می رسد این تعداد بیشتر است و علمای امپراتوری عثمانی برای کشتار شیعیان بیش از صد فتوا صادر کرده اند.

یونانسیان در پاسخ به سوال خبرنگار تعادل مبنی براینکه چه اهرم فشاری بر ترکیه برای پذیرش نسل کشی وجود دارد اظهار داشت:تا چند ماه پیش هیچ ارمنی فکر نمی کرد آلمان و اتریش که در جنگ جهانی اول متحد ترکیه بودند نسل کشی ارامنه را به رسمیت بشناسد و اگر زمانش برسد که قدرتهای بزرگ تصمیم بگیرند که این اتفاق بیفتد باور کنید بازگرداندن ارمنستان غربی به خاک ارمنستان امکانش وجود دارد.

این کارشناس مسائل ترکیه بیان داشت: فشارها بر ترکیه از طریق احزاب داخلی آنها روز به روز بیشتر می شود چون ترکیه ۱۰۰ سال تاریخ خود را از روشنفکران پنهان کرده است.

گفتنی است کلیسای ارمنی امروز آئین خاصی را برای شهدای ارمنی برگزار می کند و آنان را به عنوان قدیس خواهد شناخت.

لازم به دکر است این امر از قرن چهارم تا کنون از طرف کلیسای ارمنی اتفاق نیفتاده بود.

همچنین در ساعت ۱۹:۱۵ در سراسر کلیساهای ارمنی در جهان به مناسبت آغاز کشتار ارامنه در سال 1915 صد بار زنگ کلیسا به صدا درآمد و پس از آن صد ثانیه سکوت به احترام قربانیان نسل کشی برقرار شد.

شایان ذکر است صبح جمعه نیز ارامنه راهپیمایی خود از کلیسای سرکیس مقدس واقع در خیابان کریم خان زند تا سفارت ترکیه برگزار خواهند کرد.
کد مطلب : ۳۷۳۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.