۰

آتش دوباره به جانِ «تخت چان» لرستان افتاد

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۱

فرماندار پلدختر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه وسعت منطقه درگیر آتش سوزی گسترده است اظهار داشت: درختانی که در مرحله قبل سوخته اند با توجه به شیب بالای منطقه و وزش باد به سمت پایین آمده و کنده های نیم سوخته دوباره آتش گرفته اند.

ترابی نژاد با بیان اینکه آتش سوزی از ساعت ۱۴ بعدازظهر امروز آغاز شده است بیان داشت: منطقه همچنان درگیر آتش سوزی بوده و کار اطفای حریق با کمک نیروهای مردمی، ستاد اطفای حریق شهرستان، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، هلال احمر و غیره در حال انجام است.

وی از فراخوان یگان حفاظت محیط زیست استان لرستان به منطقه خبر داد و افزود: همچنین مدیرکل منابع طبیعی لرستان نیز در راه منطقه است.

فرماندار پلدختر معتقد است که در این فصل سال آتش سوزی در جنگلها و مراتع اجتناب ناپذیر است و عنوان کرد: امکان دارد آتش سوزی به دلیل گرمای هوا، اختلافات قوی و قبیله ای و یا سهل انگاری صورت گیرد که مهم واکنش سریع و سرعت عمل در اطفای حریق است.

ترابی نژاد با تاکید بر اینکه مسئولان ستاد حوادث شهرستان باید فعال و سریع در چنین حوادثی وارد عمل شوند یادآور شد: گستردگی منطقه، شیب بالا و صعب العبور بودن کار اطفای حریق را با دشواری مواجه کرده است.

وی از وارد عمل شدن سپاه و بسیج برای کمک به اطفای حریق منطقه تخت چان خبر داد و گفت: در حال حاضر آتش سوزی از سمت کوه کیالان به سمت تخت چان در حال گسترش است.

فرماندار پلدختر تصریح کرد: در صورت عدم مهار آتش ظرف ساعات آینده درخواست اعزام بالگرد به منطقه خواهیم کرد.

ترابی نژاد از مسئولان استان خواست که نسبت به تجهیز امکانات اطفای حریق و تقویت اداره منابع طبیعی شهرستان اقدام کنند.

وی همچنین از اظهار نظر در مورد میزان خسارات ناشی از آتش سوزی های چند روز اخیر در مراتع و جنگلهای پلدختر خودداری کرد.

آتش سوزی امروز تخت چان در حالی رخ می دهد که عصر سه شنبه هفته جاری نیز در جنگل ها و مراتع کوه کیالان منطقه تخت چان پلدختر آتش سوزی به وقوع پیوست که با تلاش نیروهای مردمی و اداره منابع طبیعی با وسایل ابتدایی بیل و شاخه و برگ درختان ساعت سه بامداد روز چهارشنبه مهار شد.

پس از مهار آتش در بامداد چهارشنبه دوباره آتش سوزی به علت وزش باد ساعت ۱۵ روز چهارشنبه آغاز که تا ساعت چهار بامداد پنج شنبه (امروز) خاموش شد.

هنوز ساعاتی از مهار آتش نگذشته بود که بعدازظهر امروز همین منطقه دوباره شاهد وقوع آتش سوزی گسترده دیگری بود تا بخش مهمی از مراتع و جنگلهای بکر لرستان از دست برود.

وقوع آتش سوزیهای گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی غیرکارشناسی و... هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا به گفته سید محمد قاسمی دبیر کارگروه صیانت از جنگلهای لرستان سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگلهای لرستان نابود شود.

مطابق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان ۹۰ درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگلهای لرستان رخ می دهد.

بنابر بررسی های صورت گرفته سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی‌احتیاطی گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع از عوامل آتش سوزی‌ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است.

استان لرستان در زمینه وسعت جنگلهای بلوط بعد از استان فارس در رتبه دوم کشور قرار دارد.

کد مطلب : ۴۹۶۳۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.