۰
آیت‌الله امامی‌کاشانی در خطبه‌‌های نماز جمعه تهران:

مدیریت حج از دست آل‌سعود خارج شود

تاریخ انتشار
جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۵
مدیریت حج از دست آل‌سعود خارج شود
آیت‌الله امامی کاشانی خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌های دوم نماز جمعه ضمن دعوت خودش و نمازگزاران به تقوا و ورع الهی به حادثه منا که در روز گذشته اتفاق افتاد اشاره کرد و ضمن تسلیت به خانواده‌ها و بازماندگان آنها، گفت: این مصیبت که برای جهان اسلام اتفاق افتاد را به محضر حضرت ولیعصر (عج)، ملت شریف ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: امروز حادثه بسیار غمباری برای جهان اسلام و برای کشور ما بوجود آمده که لازم است نکاتی در این باره عرض کنم. روز گذشته در منا حادثه‌ای اتفاق افتاد که نشان‌دهنده نالایقی مدیریت عربستان سعودی در مسئله حج است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت:حادثه‌ای که اتفاق افتاد را به ملت‌های مسلمان در جهان اسلام و به همه بازماندگان، خاصه ملت بزرگ ایران و به خصوص وجود امام عصر (عج) ملت‌های مسلمان تسلیت عرض می‌کنم. امام عصر در هر عصر و زمان قطب است و ایشان صاحب عصر و زمان ماست.

امامی کاشانی به کشته و مجروح شدن جمع زیادی از زائران خانه خدا در حادثه منا اشاره کرد و گفت: اینها که رفتند به مقام شهادت رسیدند و آیه ۱۰۰ سوره نساء می‌فرماید کسی که برای خدا و رسولش قدم بردارد شهید محسوب می‌شود که اینها مصداق بارز این آیه هستند. انسان برای یک سفر الهی حرکت می‌کند که این سفر زیارت خانه خداست و این سفر، سفر به سوی خدا و رسولش است و بعد هم در حالتی شهید شدند که بیشتر اعمال حج را به جای آوردند و در حال احرام هستند که بعد با این همه زجر و گرفتاری شهید می‌شوند که شهادتی پر از نگرانی و شدت اضطراب و خیلی سخت برای آنها است. در اینجاست که مغفرت پروردگار حاکم است که انشاءالله شامل همه آنها خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره رژیم آل سعود و عربستان گفت: این مسئله که رهبر معظم انقلاب فرمودند که عربستان مسئولیت حادثه منا را بپذیرد، مسئله‌ای مهم است. البته باید لوازم آن را نیز بپذیرد که این نیز مسئله‌ای بسیار مهم است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تاکید کرد: اینکه بگویند حجاج خودشان بی‌نظمی کرده‌اند و هوا گرم بود، دنیا نمی‌پذیرد و این دروغ است. اصل قصه را همه می‌دانند که آن عدم لیاقت مدیریت حج بوده و راه را بستند و وضع را به این صورت در‌آوردند. بنابراین عربستان باید آن را پذیرفته و این کار غلط را غلط بداند و مدیران را نیز مواخذه کند.

وی با بیان اینکه آل سعود باید لوازم این کار غلط را بپذیرد، تصریح کرد: یکی از لوازم آن این است که کشورهای اسلامی به دادگاه بین‌المللی مراجعه کنند و ببینند که تکلیف این حادثه چیست و چرا این همه حادثه و کشتار، قتل‌ها، جراحت‌ها و گرفتاری‌ها بوجود آمده است؟ کشورهای اسلامی علل این حادثه را از عربستان مطالبه کنند و سپس به دادگاه مراجعه کنند.

امامی کاشانی ادامه داد: لازم است کشورهای اسلامی، به کنفرانس اسلامی مراجعه کنند، بنده پیشنهاد می‌کنم که کشورهای اسلامی به سازمان کنفرانس مراجعه کرده و تکلیف حج را روشن کنند. حج مربوط به عربستان نیست و تمام کشورهای اسلامی در آن سهیم هستند. در این حادثه از سراسر کشورهای اسلامی آمده بودند و شهید شدند، اینها از همه کشورهای اسلامی بودند نه فقط از عربستان.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه با تاکید بر اینکه کشورهای اسلامی باید مسئله مدیریت حج را در کنفرانس اسلامی مطرح کنند گفت: مدیریت حج باید به دست کنفرانس اسلامی بیفتد، تمام کشورهای اسلامی صاحب‌نظر باشند و آنها مشورت کنند و نیروهای امنیتی را قرار دهند. این یک چیز لازمی است که باید پیش بیاید و این کار را باید کشورهای اسلامی هم از نظر دادگاه و هم از نظر اینکه به محکمه‌ای بین‌المللی دولت عربستان پاسخگو باشد، لازم است که انجام شود.

وی با بیان اینکه دست‌اندرکاران سعودی و مسئولان حج باید به دادگاه بین‌المللی پاسخگو باشند، اظهار داشت: همین‌جور شعار دروغ ندهند که بگویند چنین بود و هوا گرم بود و خودشان مقصر بودند. از همه تاسف‌بارتر و جمله‌ای غلط‌تر از همه این غلط‌ها این است که بگویند ما از مامورانمان تشکر می‌کنیم و ماموران ما نقصی نداشتند و کار را کم نگذاشتند. اینکه این همه انسان در پیشگاه دنیا خلاف و یاوه و باطل بگوید، قابل قبول نیست.

امامی کاشانی ادامه داد: باید کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی وارد شوند. عربستان بیچاره نمی‌تواند زیرا عربستان سعودی کارش الان معلوم است، یا داعش و تروریست را تربیت می‌کند و یا به یمن تجاوز کرده و مردم را می‌کشد و بیمارستان‌ها را نابود می‌کند. این کار الان عربستان است. این کارش را الان شروع کرده و بیش از این هم وقت ندارد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: فساد آل‌سعود برای همه مشهود است بنابراین کنفرانس اسلامی به فکر مردم و کشورهای اسلامی و حجاج در عصر حج باشند و برای این کار و پیشنهاد و یا طرحی را به این سازمان ببرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به هفته دفاع مقدس پرداخت و گفت: همانطور که ملت ایران ایثار، فداکاری و جانبازی را در ۸ سال دفاع مقدس نشان دادند، در دوران دفاع مقدس مردم ایران ایستادگی کردند که نتیجه آن اعتلا و عظمت کشور و جمهوری اسلامی بود. این همه خون‌ها و شهدا و فداکاری‌ها کشور و جمهوری اسلامی را اعتلا بخشید. به روان و روح همه شهدای دفاع مقدس درود می‌فرستیم. برای همه این جانبازان در دوران دفاع مقدس از خداوند متعال طلب شفا و اجر جزیل داریم و همچنین برای همسران و بازماندگانشان طلب صبر و مغفرت می‌کنیم.

وی در ادامه رحلت آیت‌آلله خزعلی را نیز تسلیت گفت.

امامی کاشانی همچنین روز ۷ مهر، روز آتش‌نشانی را نیز تبریک گفت و مقام شهدای آتش‌نشانی را نیز گرامی داشت.

به گزارش تسنیم، خطیب نماز جمعه این هفته تهران، در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران به موضوع وفای به عهد و میثاق اشاره کرد و گفت: وفای به عهد و پیمان موضوعی است که در قرآن و روایات بسیار به آن تاکید شده است.

وی همچنین به بازگشایی مدارس که در روز اول مهر انجام شد اشاره کرد و گفت: لازم است که مربیان و معلمان در آموزش به کودکان، جوانان و نوجوانان کوشا بوده و در رشد استعدادهای معنوی آنان سعی داشته باشند.
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۵۹۱۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.