۰

جزئیات نجات لبنان از یک فاجعه تروریستی در ایام عاشورای حسینی

تاریخ انتشار
جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۱
در این بیانیه آمده بود که یک عضو این باند وابسته به داعش اعتراف کرده است ماموریت آنها ارتکاب چند عملیات تروریستی از جمله انفجارهای تروریستی با استفاده از خودروهای بمب گذاری شده و یا انتحاری ها در مراسم ها و مناسبات ایام محرم و عاشورای حسینی در ضاحیه جنوبی بیروت و ترور چندین شخصیت بوده است.
رسانه های لبنانی امروز جمعه جزئیات بیشتری از این باند داعشی و بانک اهداف آن منتشر کردند.
روزنامه لبنانی السفیر با بیان این که« زیاد و جهاد کعوش» دوبرادر فلسطینی اکنون دراختیار نیروهای امنیت عمومی لبنان و مقامات قضایی هستند،نوشت که زیاد عضو کمیته شرعی باند داعشی و جهاد امیر شرعی این باند داعشی در اردوگاه عین الحلوه بوده است.
این دو تروریست تکفیری اعتراف کرده اند که از موسسان « کمیته مشورتی» وابسته به داعش در عین الحلوه هم بوده و این کمیته اخیرا به پیشنهاد یک تروریست تکفیری لبنانی به نام محمد علی جوهر معروف به « ابوزبیر» به « اتاق عملیات» تبدیل شده بود.

** تشکیل امارات داعشی در اردوگاه های فلسطینی نشین لبنان
ماموریت عناصر این اتاق عملیات، ایجاد ارتباط بین اردوگاه های فلسطینی نشین در پایتخت لبنان از جمله برج البراجنه ، مارالیاس، صبرا و شتیلا با هدف تشکیل یک امارت داعشی بوده است.
ماموریت دیگر این اتاق عملیات براساس دستور سرکردگان داعش در شهر الرقه سوریه، ترور شخصیت ها ، حمله به گشتی ها ، پایگاه ها و ایست و بازرسی های ارتش لبنان و حمله به عبادتگاه ها، مجالس دینی به ویژه مراسم عاشورای حسینی در ضاحیه جنوبی بیروت بوده است.

** بانک اهداف
ترور اسامه سعد دبیرکل حزب مردمی ناصری با خودروی بمب گذاری شده ، ترور محمود عیسی معروف به اللینو عضو یک گروه فلسطینی در اردوگاه عین الحلوه که به شدت مخالف حضور گروه های تروریستی تکفیری در این اردوگاه است، حمله به مجمع سیده زهرا در شهر صیدا که تحت نظارت شیخ علامه عفیف النابلسی قرار دارد از جمله اهداف این باند داعشی بوده اند.
برنامه ترور اسامه سعد را زیاد کعوش با همکاری محمد مقدح یک تبعه دیگر فلسطینی طراحی کرده و حتی هشام قدور یک تبعه فلسطینی را برای آموزش این گونه عملیات ها به سوریه فرستاده بود.
براساس فتوای جهاد کعوش امیر شرعی این باند تروریستی تکفیری، قرار بود عملیات تروریستی علیه ارتش لبنان با دریافت امکانات و تجهیزات از داعش در سوریه از جمله کمربندهای انفجاری از نزدیکان هیثم الشعبی که خودش در عین الحلوه به سر می برد. شروع شود.
بر اساس فتوای جهاد کعوش، انتحاری ها باید پایگاه محمد زغیب ارتش لبنان در شهر صیدا را به بهانه انتقام از عملیات ارتش در شهرهای طرابلس وبحنین در شمال سوریه هدف می گرفتند.
حمله دو مرحله ای با خودروهای بمب گذاری شده توسط انتحاری ها به ایست و بازرسی ثابت ورودی اردوگاه عین الحلوه معروف به « ایست و بازرسی النبعه»و ایست و بازرسی منطقه التعمیر به بهانه انتقام از اقدامات نیروهای امنیت داخلی لبنان در زندان رومیه و بازداشت سجی الدلیمی زن مطلقه ابوبکر البغدادی سرکرده داعش از دیگر اهداف این باند داعشی بوده است.
ماموریت عملیات دو مرحله ای درگیری و سپس حمله انتحاری - مجریان آن به « انغماسی ها» معروف هستند – علیه ارتش لبنان به تروریست های تکفیری یحیی ابوالسعید، محمد مقدح ( متولد ۱۹۹۳) و هشام قدور (۱۹۹۶) معروف به هشام ابوهریره واگذار شده بود.
محمد هلال معروف به ابوعبدالرحمن الانصاری عضو اتاق عملیات باند داعش در اردوگاه عین الحلوه خواستار انجام این عملیات انتحاری شده بود.
ابو السعید ۲۲ ساله برای انفجار خود با کمربند انفجاری در پایگاه محمد زغیب در شهر صیدا آماده شده بود اما درگیری بین ارتش و عناصر تکفیری در منطقه التعمیر اردگاه عین الحلوه مانع خروج او از اردوگاه شد و این عملیات ناکام ماند.
السفیر خاطرنشان کرد که با هوشیاری و آمادگی نیروهای امنیت عمومی لبنان این باند داعشی موفق نشد این ماموریت های تروریستی را اجرا کند.
این روزنامه لبنانی تصریح کرد: محمد عمر الایعالی معروف به ابوالبراء اللبنانی که دارای اندیشه داعشی است تشکیل کمیته مشورتی و تبدیل آن به اتاق عملیات باند داعش در اردوگاه عین الحلوه را هنگام ملاقات با زیاد کعوش در محل اقامت ابوایوب العراقی سرکرده نظامی داعش در شهر الرقه سوریه پیشنهاد کرد.
زیاد کعوش سپس ابوایوب العراقی را در جریان اوضاع باندهای تروریستی تکفیری در عین الحلوه و نیازهای آنها به پول ، سلاح و مهمات و همچنین تمایل اعضای آنها برای بیعت با ابوبکر البغدادی قرار داد.
این درخواست ها در جریان دیدارهای زیاد کعوش با ابومحمد العدنانی سخنگوی وقت داعش بررسی شد و العدنانی بر تقویت قدرت باندهای تروریستی تکفیری در عین الحلوه تاکید کرد.
ابوالبراء که در قبرس مستقر بود در جریان درگیری های ارتش لبنان با تروریست های تکفیری در شهر طرابلس در شمال لبنان از جهاد کعوش خواست تا منازلی امن برای سرکردگان داعش که در شمال لبنان می جنگیدند از جمله طارق الخیاط معروف به ابو عبدالله اردنی و عبدالله پسرش( ۱۹۹۶ و بازداشت شده)، مصطفی الصیادی معروف به ابوبکر صیادی و ابراهیم برکات (بازداشت شده) در اردوگاه عین الحلوه آماده و آنها را بعداز تهیه کارت های شناسایی جعلی به اردوگاه منتقل کند.
جهاد کعوش از یک تبعه فلسطینی به نام توفیق طه معروف به ابومحمد چهار کارت شناسایی لبنانی جعلی و کارت های ویژه پناهجویان سوری دریافت کرد و آنها را به الایعالی در محله ای در منطقه القبه تحویل داد.
جهاد همچنین ماموریت یافت تا برخی دیگر از سرکردگان داعش در لبنان را قبل از ترک لبنان به سوی ترکیه و یا مناطق تحت اشغال داعش در سوریه در اردوگاه عین الحلوه مخفی کند.
در ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ نیز یحیی المنصور معروف به ابومحمد عبدالحی و جهاد کعوش با هماهنگی ابو البراء اللبنانی شرایط رسیدن « می شاکر» معروف به ام هشام ( متولد ۱۹۷۳) به اردوگاه عین الحلوه را فراهم کرده بودند.
السفیر نوشت: طارق الخیاط از منطقه الکولای بیروت به اردوگاه عین الحلوه منتقل و در منزل فردی به نام عماد یاسین ساکن شد تا چند ماه بعد بتواند به ترکیه و سپس داخل خاک سوریه شود.

** جهاد و زیاد کعوش ؟
روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: جهاد کعوش تبعه فلسطین با « ۲۵ سال سن» امیر شرعی باند داعش در اردوگاه عین الحلوه است.
او دروس علوم دینی را در الجزایر خوانده و شاگرد شیوخی با گرایش های مختلف مذهبی بوده است.
جهاد ابتدا به همراه برادرش زیاد فعالیت خود را با تبلیغ و دعوت در برخی کشورها شروع کرد و سرانجام در اردوگاه عین الحلوه لبنان ساکن شدند.
روزنامه السفیر هم نوشت:جهاد و زیاد از سال ۲۰۰۵ عضو گروه « جماعه اهل الدعوه» بودند تا این که بحران جاری در سوریه شروع شد.
جهاد تصمیم گرفت به تروریست های تکفیری به پیوندد به همین دلیل از طریق شهرک عرسال در شرق لبنان عازم منطقه القلمون سوریه شد واز اکتوبر سال ۲۰۱۳ در کنار عناصر گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره با نیروهای ارتش سوریه و مقاومت لبنان وارد جنگ شد.
حسام الدین و بهاء الدین السید دو عنصر فلسطینی گروه تروریستی تکفیری داعش که اولی در منطقه القلمون و دومی در ایست و بازرسی ارتش لبنان در منطقه بقسطا – مجدلیون به هلاکت رسیده اند، به جهاد کعوش در رفتن به القلمون سوریه کمک کردند.
جهاد کعوش بعداز مدتی خواستار بیعت با ابوبکر البغدادی شد.
جهاد کعوش تصادفی با سرکرده نظامی وفت داعش ابوایوب العراقی هنگام بازدید میدانی از عناصر خود در شهر الرقه و همچنین سرکرده داعش در منطقه القلمون سوریه ابوعبدالله العراقی ملاقات کرد و آنها او را مامور کردند تا برای داعش در لبنان نیرو جذب و آنها را با هماهنگی حسام الدین السید به منطقه القلمون سوریه منتقل کند.
حدود یک سال بعد ( ۲۷ اوت سال ۲۰۱۴) زیاد کعوش به درخواست یحیی المنصور و عماد یاسین از طریق ترکیه به سوریه رفت.
او در غازی عنتاب ترکیه آزمایش های امنیتی معروف به « مرحله صبر» را با موفقیت طی کرد و توانست برای بیعت جنگ با ابوبکر البغدادی به مرکز استقبال از تروریست های تکفیری موسوم به « مهاجران» وارد شهر جرابلس استان حلب سوریه شود.
در ششم اکتوبر به مقر ابوایوب العراقی در شهر الرقه در سوریه منتقل شد و در حضور ابوالبراء اوضاع اردوگاه عین الحلوه و نیازهای باندهای تروریستی تکفیری موجود در این اردوگاه از جمله پول، سلاح و مهمات را تشریح و تاکید کرد که عناصر این باندها خواستار بیعت جنگ با ابوبکر البغدادی هستند.
کعوش سپس به شهر حلب منتقل شد و با طه فلاحه تبعه سوریه و معروف به ابو محمد العدنانی سخنگوی داعش ملاقات کرد وبعداز مدتی نامه ای را از سخنگوی داعش دریافت کرد که در آن از او خواسته شده بود باندهای تروریستی تکفیری موجود در عین الحلوه باید تقویت و آماده شوند.
وی قبل از این که برای ابلاغ دستورها به ابومحمد و ابوهشام برای توسعه فعالیت ها و تشکیل اتاق عملیات بازگردد، در سوریه یک تبعه خلیجی معروف به حکیم، یک حافظه الکترونیکی اطلاعات را از اسرار تروریست های تکفیری دریافت کرد تا برای استفاده در عملیات و ارتباط با عناصر داعش در لبنان و خارج لبنان به ابومحمد تسلیم کند.

** روایاتی از متلاشی شدن باند داعشی
الاخبار نوشت که روایات مختلفی از فروپاشی این باند داعشی مطرح شده اما براساس یک روایت ، نیروهای امنیت عمومی لبنان ابتدا زیاد کعوش را هنگام بازگشت از ترکیه در فرودگاه بین المللی بیروت بازداشت کردند.
با درخواست نیروهای امنیتی، زیاد با تلفن همراه از جهاد بردارش خواست تا برای ارائه توضیحاتی در باره او به مرکز امنیتی مراجعه کند.
اما در بیانیه اداره کل امنیت عمومی لبنان آمده است که نیروهای امنیتی سه روز قبل و در چارچوب تعقیب گروه های تروریستی تکفیری و رصد و کنترل دقیق تحرک عناصر وباندهای خفته این گروه ها در لبنان، در عملیاتی ویژه باند داعش را در اردوگاه عین الحلوه در شهر صیدا درجنوب لبنان متلاشی کردند.
درهمین حال روزنامه السفیر نوشت: نیروهای امنیت عمومی لبنان زیاد کعوش را پنجم ماه اکتوبر هنگام تلاش برای رفتن به قبرص و سپس ترکیه برای ملاقات با ابوایوب العراقی بازداشت کردند.
السفیر افزود: نیروهای دفتر امنیت عمومی لبنان در جنوب لبنان، جهاد کعوش را هم بر اساس اعتراف های برادرش بازداشت کردند.

** امنیت لبنان تحت کنترل است
روزنامه السفیر به نقل از ژنرال عباس ابراهیم مدیرکل نیروهای امنیت عمومی لبنان نوشت که تروریست ها در لبنان هستند اما ما هم برای جلوگیری از عملیات آنها اراده ای محکم داریم و بازداشت های روزانه آنها توسط نیروهای نظامی و امنیتی بهترین دلیل است.
ژنرال ابراهیم تاکید کرد: تا زمانی که با هم همکاری می کنیم و همبستگی داریم ، نگران امنیت و ثبات لبنان نیستیم.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۶۲۱۹۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.