۰

واردات شکر به کشور متوقف شد؛ صادرات گندم خام و آرد به کشورهای همسایه

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۸
جمشید انصاری در آیین کلنگ زنی واحد هزار رأسی پرورش گاو شیری در بخش پاپی خرم‌آباد بابیان اینکه مسئولان استان باید مجری طرح را حمایت کنند تا با سرعت و در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد اظهار داشت: در برنامه اقتصاد مقاومتی که برای کشور در بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی پیش‌بینی‌شده و سه سال است اجرا می‌شود اهدافی پیش‌بینی‌شده که در آخرین گزارشی که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه شد نشان می‌داد که قدم‌های بزرگی را برای تحقق این اهداف برداشته‌ایم.
وی افزود: غیر از بحث خودکفایی در تولید گندم به‌عنوان اصلی‌ترین منبع تغذیه‌ای کشور که امروز شرایط ما به‌گونه‌ای است که به صادرکننده گندم تبدیل‌شده‌ایم یعنی ما غیر از کل نیاز مصرفی کشور که به همت کشاورزان و روستاییان تولید می‌کنیم با مازاد تولید مواجه هستیم و بخشی از آن را به‌صورت گندم خام یا آرد شده به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم.
معاون رئیس‌جمهور عنوان کرد: در چهار سال قبل حدود یک‌میلیون و 200 هزار تن شکر وارد می‌کردیم الآن با توسعه کشت چغندرقند و نیشکر و تولید شکر داخلی تقریباً به شرایطی رسیده‌ایم که در سال گذشته و امسال واردات شکر را به کشور متوقف کرده‌ایم یعنی مصرف کشور که نزدیک یک‌میلیون تن است بخش عمده‌اش در داخل کشور تولید می‌شود.
وی بیان کرد: در تولید گوشت سفید به خودکفایی رسیده‌ایم و الآن یک مازاد تولید اندکی در تولید مرغ داریم که صادر نیز می‌کنیم، غیر از مشکلی که سال گذشته در بحث آنفلوانزایی که مرغداری‌های تخم‌گذار ما را با مشکلاتی مواجه کرد که ناچار شدیم نزدیک 20 هزار تن تخم‌مرغ وارد کنیم الآن ظرفیت تولید تخم‌مرغمان بالاتر از مصرف داخلی‌مان است.
انصاری گفت: در تولید گوشت قرمز حدود 10 درصد مصرف خودمان را از خارج وارد می‌کنیم یعنی در اقلام اصلی تشکیل‌دهنده مواد غذایی مردم با برنامه‌هایی که در راستای اقتصاد مقاومتی اجراشده کشور در همه آن برنامه‌ها به خودکفایی رسیده، حتی دردانه‌های روغنی که پیش‌بینی کرده بودیم بتوانیم 20 درصد روغن خام و دانه‌های روغنی را در کشور تولید کنیم الآن به نزدیک 40 درصد می‌رسیم گرچه شرایط آب و هوایی ما خیلی با تولید دانه‌های روغنی سازگار نیست.
وی خاطرنشان کرد: این عدد و رقم‌ها نشان می‌دهد که کشاورزان و روستاییان ما رسالت ملی خود را که تلاش در جهت تأمین امنیت غذایی کشور است به‌خوبی به انجام رسانده‌اند و الآن که با شرایط ویژه‌ای در کشور مواجه هستیم آنچه ما بیشتر متکی به خارج هستیم مواد اولیه‌ای است که به تولید خوراک دام مربوط است، ما واردکننده کنجاله، ذرت و سویا هستیم و در بقیه اقلام تقریباً به خودکفایی رسیده‌ایم، تبعا استانی مثل لرستان که هم به لحاظ کشاورزی و هم دام‌پروری و تولید محصولات دامی جایگاه برجسته‌ای در کشور داشته در تحقق این خودکفایی نقش بسزایی داشته که شایسته تقدیر است.
معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: در تأمین اعتبارات موردنیاز اشتغال روستایی استان لرستان جایگاه اول را دارد و در اشتغال فراگیر نیز جایگاه قابل‌توجهی دارد و در بین چند استان اول قرار دارد و این نشان می‌دهد که مدیریت منابع مالی برای توسعه روستاها و ایجاد اشتغال وقت گذاری لازم را داشته و تسهیلات لازم پرداخت‌شده و کارگذاری لازم انجام‌شده و کارآفرینانی که به میدان آمده‌اند باهمت مؤثر مسئولان استان مواجه شده‌اند که جای تقدیر دارد.
کد مطلب : ۱۴۰۸۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.