۰

هر مجلسی بهتر از مجلس نهم است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۴
هر مجلسی بهتر از مجلس نهم است
«مصطفی معین» چهره علمی و دانشگاهی بود که از انتخابات سال ۸۴ با حمایت بخشی از اصلاح‌طلبان به‌طور جدی وارد عرصه سیاست شد. وی سابقه ۲۰ساله عضویت در شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، نمایندگی سه دوره مجلس از حوزه‌ انتخابیه تهران، شیراز و اصفهان و در نهایت کاندیداتوری ریاست‌جمهوری دوره نهم را در کارنامه خود دارد. معین با توجه به سوابق خود می‌گوید؛ دلایل واهی برای سؤال‌پرسیدن از وزرا یکی از نقاط‌ضعف مجلس نهم بود. او تأکید می‌کند: «دلایل واهی یعنی سؤال‌پرسیدن یا استیضاح‌کردن دولتمردان با اهداف جناحی، شخصی و سیاسی است. به تعبیری دیگر با برخوردهای خطی یا خدای‌ ناکرده منافع شخصی یا گروهی مانع فعالیت دولتمردان شد. یا مهم‌تر از آن برخوردهایی که از روی ناآگاهی صورت گرفته است». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است: «ممکن است برخوردها با وزرا از روی شناخت تخصصی از کار آن دستگاه نباشد. بنابراین مسئله سؤال از دولت مسئله بسیار پیچیده‌ای محسوب می‌شود. اگر اکثریت تشکیل‌دهنده مجلس دهم بتوانند با یک رویکرد علمی با مسائل برخورد کنند، من فکر می‌کنم کشور هم می‌تواند از این فرصت استفاده کند».مشروح مصاحبه مصطفی معین با «وقایع اتفاقیه» در ذیل آمده است:

جناب آقای دکتر معین با توجه به ثبت‌نام چهره‌های متعدد سیاسی و جناحی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به عقیده شما ریاست مجلس آینده به چه گروهی یا چه کسانی خواهد رسید؟



به عقیده من پیش از آنکه بخواهیم درباره ریاست مجلس دهم صحبت کنیم لازم است بدانیم نمایندگان و شخصیت آنها در چه بافت اخلاقی و شخصیت اجتماعی قرار دارند. اگر بافت کلی نمایندگان به‌لحاظ شخصیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی در وضعیت مطلوبی باشد، بدیهی است که مجلس آینده مجلسی عقلایی است. به‌این‌ترتیب رئیسی که این نمایندگان را انتخاب می‌کند رئیسی خوب و در شأن جایگاه خانه ملت خواهد بود.



منظور شما از سطح مطلوب اجتماعی شخصیت نمایندگان چیست؟



به‌هر‌حال نماینده مجلس، بخشی از جامعه را نمایندگی می‌کند. بنابراین لازم است نمایندگان تشکیل‌دهنده مجلس دارای شخصیت اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی والایی باشند. من فکر می‌کنم نسبت به مجلس نهم هر مجلسی تشکیل شود وضع بهتری خواهد داشت.



این سخن شما دقیقا به چه معناست، در مجلس نهم چه اتفاقی افتاده است و از زاویه دیگر مجلس آینده چگونه مجلسی خواهد بود؟



همین مشکلی که همگان از آن آگاهی دارند. مجلس نهم با حاشیه‌های سیاسی و غیرسیاسی متعددی روبه‌رو بود. همگان دیدند که با دولت یازدهم در دو سال اول برخورد نادرست و ناشایستی انجام شد. حداقل در بحث وزارتخانه آموزش عالی که خود من سابقه حضور و شناخت دارم برخورد بسیار نامطلوبی صورت گرفت.

چه برخورد نامطلوبی؟ منظورتان چیست؟



برخوردی که مجلس نهم با وزیر آموزش عالی و مجموعه آموزش عالی انجام داد برای توسعه آموزش عالی در ایران یک نوع فرصت‌سوزی محسوب می‌شود. همگان انتظار داشتند مجلس نهم به دولت یازدهم برای بهبود وضعیت آموزش عالی در ایران و خارج‌شدن کشور از آن فرصت‌سوزی‌های علمی گذشته یاری برساند اما مجلس نهم به جای آنکه دولت یازدهم را یاری دهد، بیش از هر چیز وارد حاشیه‌سازی‌های سیاسی شد و به‌همین‌دلیل من به عنوان کسی که پیش‌تر سابقه‌ای در وزارت علوم داشته‌ام، معتقدم در دو سال گذشته اقدامات مجلس موجب شد برای توسعه آموزش عالی ایران فرصت‌سوزی صورت بگیرد.



فکر می‌کنید اگر شما و همفکرانتان وارد مجلس شوید چه تغییری ممکن است در روند قانون‌گذاری کشور ایجاد شود؟



طبیعی است که فرد به تنهایی نمی‌تواند عملکرد اثرگذاری داشته باشد و سعی می‌کند با افرادی که همفکر آنان است، برای اصلاح روند موجود گام بردارد. طبعا ما هم همراه با اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایانی که به نهاد دانشگاه و نهادهای علمی اهمیت می‌دهند و از‌سوی‌دیگر نهاد دانشگاه را یک نهاد علمی می‌دانند، می‌توانیم هماهنگ شویم و برای بهبود توسعه علمی کشور گام برداریم. فکر می‌کنم در صورت تشکیل یک مجلس قدرتمند همه نمایندگان از دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی دفاع خواهند کرد. ما انتظار داریم همه از نهاد دانشگاه حمایت کنند و از‌سوی‌دیگر لازم است در امور دانشگاه دخالت نکنند و استقلال دانشگاه را به رسمیت بشناسند. امری که در دولت گذشته به آن توجهی نشد و به تعبیر بهتر استقلال دانشگاه زیر سؤال رفت. فکر می‌کنم مجلسی مطلوب است و می‌تواند به آموزش عالی کمک کند که استقلال دانشگاه را به عنوان یک نهاد علمی و ملی به رسمیت بشناسد. انتظار فعالان علمی و دانشگاهی کشور این است که در دانشگاه دخالت نشود و در کار این نهاد علمی آزادی و استقلال عمل قائل شوند. با توجه به جو موجود در جامعه و استقبال گروه‌های مختلف از انتخابات مجلس انتظار داریم مجلس مطلوب تشکیل شود. من فکر می‌کنم می‌شود در مجلس بعدی این فضا را به‌وجود آورد. معتقدم در صورت حضور افراد متخصص و شایسته مجلس مطلوب تشکیل خواهد شد. مجلس معتدل و خردورز برای اصلاح روند‌های نامطلوب گذشته در وزارت علوم، گام برخواهد داشت. البته باید در نظر داشت که اصلاح روندهای نامطلوب در بحث آموزش عالی در کشور زمان خواهد برد.



منظورتان از عدم همکاری مجلس با دولت چیست؟ یعنی استیضاح وزیر علوم نوعی عدم‌ همکاری مجلس با دولت یازدهم محسوب می‌شود؟

نه، استیضاح و سؤال حق طبیعی و قانونی مجلس است. منتهی باید در نظر داشت که استیضاح، تذکر و سؤال باید به‌جا باشد. به‌این‌معنا که خدای‌ناکرده نباید سؤال یا استیضاح در مجلس شورای اسلامی برحسب منافع جناحی و باندی باشد. اگر وزیری ضعیف عمل کرد طبعا باید پاسخگو باشد. حتی نمایندگان حق دارند وزیر را استیضاح کنند. من خودم سه دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بودم، باید در نظر داشت که نماینده مردم در مجلس اختیارات بالایی دارد و لازم است وظایف نظارتی خودش را به خوبی و درستی انجام دهد. به‌بیان‌بهتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در عملکرد دولت با دلایل واهی، مشکلات متعدد ایجاد نکند. امیدوارم در مجلس آینده دیگر به دلایل ابتدایی و پیش‌پاافتاده از دولتمردان سؤال نشود.

با دلایل واهی عمل‌کردن یعنی چه؟

دلایل واهی یعنی سؤال‌پرسیدن یا استیضاح‌کردن دولتمردان با اهداف جناحی، شخصی و سیاسی به تعبیری دیگر نمایندگان با برخوردهای خطی یا خدای‌ناکرده ناشی از منافع شخصی یا گروهی مانع فعالیت دولتمردان نشوند. بنابراین مسئله سؤال از دولت مسئله بسیار پیچیده‌ای محسوب می‌شود. اگر اکثریت تشکیل‌دهنده مجلس دهم بتوانند با یک رویکرد علمی با مسائل برخورد کنند من فکر می‌کنم کشور هم می‌تواند از این فرصت استفاده کند.

فکر می‌کنید اصلاح‌طلبان یا اصول‌گرایان معتدل برنده انتخابات شوند؟

در این دوره شاهد رشد شرکت‌کنندگان و داوطلبان انتخاباتی بودیم، اگر شرایط به خوبی پیش برود مجلسی بهتر با رأی اکثریت جامعه تشکیل خواهد شد. با حضور گسترده مردم در انتخابات اکثریت مجلس با اصلاح‌طلبان خواهد بود. فارغ از بحث اصلاح‌طلب و اصول‌گرا اگر افراد متخصص در انتخابات برگزیده شوند، مجلسی قوی تشکیل خواهد شد.
مرجع : مجلس آنلاین
کد مطلب : ۶۷۴۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.