۰

جنجال بر سر اسمارت‌فون 4 دلاری هندی‌ها

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۸
جنجال بر سر اسمارت‌فون 4 دلاری هندی‌ها
شرکت هندی رینگینگ بلز روز 17 فوریه 2016 گوشی Freedom 251 را با داشتن ویژگی‌هایی از قبیل نمایشگر 4 اینچی، پردازشگر چهار هسته‌ای 1.3 گیگاهرتزی و حافظه داخلی هشت گیگابایتی رونمایی کرد.این محصول تماماً هندی تنها 251 روپیه،‌ برابر 3.65 دلار قیمت دارد، قیمتی که می‌تواند بازار الکترونیک‌های هندوستان را متحول سازد و دسترسی به اینترنت را برای ده‌ها میلیون انسان امکان‌پذیر باشد. اما مشکل اینجاست که دست‌اندرکاران صنعت موبایل می‌گویند این قیمت به اندازه‌ای خوب است که در حقیقی بودن آن باید شک کرد.

پانکاج موهیندرو رئیس انجمن موبایل هندوستان می‌گوید به نظر می‌آید این یک شوخی یا یک کلاهبرداری باشد. این گوشی موجب ناخوشنودی ما شده‌است و بسیاری از مقامات دولتی در حال بررسی این موضوع هستند.

موهیندرو در نامه‌ای به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هندوستان گفت حتی با استفاده از ارزان‌قیمت‌ترین قطعات نیز ساخت چنین گوشی نزدیک به 2700 روپیه هزینه خواهد‌ داشت. با محاسبه مالیات و کارمزد‌ها کمترین قیمت تمام شده این چنین محصولی باید 3500 روپیه، برابر 52 دلار باشد.

ریچارد ویندزور تحلیل‌گر مرکز پژوهش سرمایه‌گذاری ادیسون نیز نسبت به حقیقی بودن این موضوع ابراز تردید کرده است. بر اساس محاسبات وی،‌ شرکت رینگینگ بلز بر اساس قیمتی که برای فروش این گوشی جدید اعلام کرده،‌ در ازای فروش هر گوشی 26 دلار ضرر خواهد‌ کرد.

به گفته وی رونمایی از این گوشی جنجال بسیاری به پا کرد و این احتمال وجود دارد که پس از فروش اولین سری از گوشی‌ها، شرکت قیمت هر گوشی را به 53 دلار برساند و در غیر این‌صورت ورشکست خواهد‌ شد.

کپی‌برداری و نقض قانون حق مؤلف از محصولات شرکت‌های دیگری مانند اپل، از دیگر انتقاداتی است که خبرنگاران حاضر در کنفرانس رونمایی از این گوشی به آن وارد کرده‌اند.

نظریه‌های مختلفی برای توضیح ارزان‌قیمت‌ بودن غیرعادی این گوشی‌ها وجود دارد: بودجه ساخت گوشی‌ها از سوی دولت هندوستان تامین می‌شود،‌ گوشی از قطعات گوشی‌های کارخانه دیگری ساخته می‌شود که در تست ایمنی رد شده‌اند، یا چینی‌های مشتاق به ورود به بازار هندوستان گوشی‌ها را به قیمتی ارزان می‌فروشند.

اگرچه شرکت رینگینگ بلز اعلام کرده‌ است این گوشی‌ها محصول هندوستان هستند و برای ساخت آنها هیچ کمک مالی از دولت این کشور دریافت نشده‌ است. نمونه گوشی که در جلسه رونمایی به نمایش درآمده است، شباهت زیادی به مدل گوشی دارد که توسط شرکتی به نام Adcom فروخته می‌شود؛ شرکتی هندی که محصولات فناوری را وارد می‌کند نه تولید؛ و اعلام می‌کند که محصولاتش را از بازاری خارجی، به‌خصوص چین وارد می‌کند.

شرکت رینگینگ بلز روز 18 فوریه اعلام کرد پذیرش سفارش‌های آنلاین را به دلیل افزایش شدید ترافیک وب‌سایت متوقف کرده‌ است. این شرکت وعده داده‌ است که گوشی Freedom 251 را تا آخر ماه ژوئن تحویل خریداران خواهد‌ داد.
مرجع : همشهری آنلاین
کد مطلب : ۷۱۹۸۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.