۰
انتقاد احمد پوری از رویه های جاری در بخش فرهنگ کشور

باید از «شهرزاد» الگوبرداری شود

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۰
باید از «شهرزاد» الگوبرداری شود
عصر تعادل – احمد پوری ، مترجم می گوید : ضعف شدید فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در ایران ، اگر چه به عوامل بسیاری مربوط است اما در بخش اطلاع رسانی در ابعاد ملی ، ضعف زیادی دارد که مهمترین این ضعف ها،تهی بودن رسانه ملی در حوزه تبلیغ برای مطالعه است.
پوری در گفت و گو با عصر تعادل ،در پاسخ به این سوال که آیا رسانه ملی توانسته گامی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در کشور بردارد، اظهار کرد : من به عنوان یک مترجم و کسی که بیشتر زمانش را با خواندن و رصد برنامه های فرهنگی سپری می کند در چند سال اخیر حتی یک برنامه جذاب و سرگرم کننده درباره کتاب و کتاب خوانی از صدا و سیما ندیده ام.
این مترجم در واکنش به این حرف که صدا و سیما گاها برنامه هایی با این مضمون روی آنتن برده است اظهار کرد : بله ،هر از گاهی برنامه هایی که در آن سعی کرده اند مردم را تشویق به خواندن کتاب کنند تولید شده  اما به قدری این برنامه ها سرد و بی جان بوده است که هیچ شخصی را درگیر خود نکرده است .
پوری همچنین معتقد است : صدا سیما به اندازه ای دست به عصا راه می رود که بعضی اوقات یادش می رود که اصلا برای چه کسانی و چه قشری برنامه تولید می کند.
وی در ادامه افزود:صدا و سیما تنها، نوعی خط فکری تولید می کند که عموما عوامل و کارکنان این رسانه باید همان را در پیش بگیرند حال آنکه در این میان نه نبوغی شکل می گیرد و نه مخاطب جدیدی جذب می شود. به گفته احمد پوری برنامه های صدا و سیما حالتی تقویمی دارند که انگار باید به شکلی کاملا خطی دنبال شوند.
پوری در ادامه سخنانش در گفت و گو با عصر تعادل ،یادآور شد: اغلب افراد در جامعه ما به خبر اهمیت می دهند یا شاید تنها برنامه ای که اکثر مردم به آن توجه داشته باشند اخبار است اما ما در این زمینه هم ضعیف هستیم یعنی خط خبری ما اغلب از پیش تعیین شده است پس در چنین شرایطی خبر هم ارزش خودش را از دست می دهد.
پوری همچنین یادآور شد : ظاهرا علایق و سلیقه مخاطبان در صدا و سیما مد نظر قرار نمی گیرد یا اینکه اصلا مهم نیست به گونه ای که می شود گفت تلویزیون- به ویژه- با مخاطبانش قهر کرده یا اصلا آنها را نمی شناسد که چه دوست دارند یا چه می خواهند .
این نویسنده و مترجم در ادامه با اشاره به موفقیت سریال شهرزاد در جذب مخاطبان با توجه به اینکه این سریال در شبکه نمایش خانگی تولید شد، همچنین اظهار کرد:شهرزاد یک پروژه موفق بود و میلیون ها نفر آن را دنبال کردند پس قطعا صدا و سیما می تواند از این الگو استفاده کند و سریال هایی از این قبیل را در ساختار تلویزیون قرار دهد و پخش کند. اگر این سازو کار در صدا سیما وجود داشته باشد خود به خود ماهواره ها و سریال های ترکی هم طرفداران خودشان را از دست می دهند و مردم با اطمینان از احترام به سلیقه خود به دنبال برنامه های رسانه ملی می گردند. صدا سیما باید بداند که مردم چه می خواهند.
وی در ادامه سخنانش همچنین یادآور شد : معضل اصلی فرهنگی در کشور ما این است که سلایق فرهنگی مردم توسط دست اندرکاران امور و صاحبان رسانه ها به خوبی شناخته نشده و همین امر سبب شده تا درهم ریختگی بسیاری در بخش فرهنگ کشور وجود داشته باشد.
 
کد مطلب : ۷۶۴۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.