۹
اختصاصی؛

تدبیر «ابتکار» مردم «ریزگرد زده» را ناامید کرد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۱
تدبیر «ابتکار» مردم «ریزگرد زده»  را ناامید کرد
به گزارش خبرنگار سیاسی «تعادل»؛ «پدیده ریز گردها» واژه‌ای آشنا نه‌تنها برای ساکنان استان‌های مرزی غرب و شمال غرب کشور بلکه برای همه مردم ایران است.

شاید این مهمان ناخوانده پیش‌ازاین هرازگاهی در محافل رسانه‌ای و نزد افکار عمومی مطرح می‌شد اما اخیر به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه تبدیل‌شده است چراکه مشکل بسیاری از مردم خون گرم غرب و شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

هرچند «پدیده ریز گردها» همانند سایر مشکلات طبیعی دامن‌گیر مردم شده اما انسان‌ها در ایجاد این بحران نقش داشته و در مدیریت آن نقش اساسی‌تری خواهند داشت، البته اگر مدیری وجود داشته باشد!

ریز گردها که از ترکیب ذرات ریز گردوغبار با آلاینده‌های شهری به وجود می‌آید ماحصل خشک شدن برخی تالاب‌ها و مشکلات دیگری است که کار‌شناسان حوزه ذی‌ربط بار‌ها و بار‌ها به آن اشاره‌کرده‌اند و خارج از حوصله بحث ما است اما آنچه در این مجال می‌توان به آن اشاره کرد مدیریت ضعیف و نا‌کارآمد سازمان حفاظت از محیط‌زیست است.

شاید در نگاه اول این‌چنین به نظر برسد که سازمان حفاظت از محیط‌زیست تنها سازمان متولی این موضوع نبوده و وزارتخانه‌ها و ترجمان‌های دیگری نیز در این امر دخیل هستند کما اینکه مسئولان این سازمان برای توجیه و فرار از مسئولیت این موضوع را مطرح می‌کنند.

ظاهر این توجیه شاید معقول به نظر برسد اما با نگاهی کوتاه به وظایف و اهداف سازمان حفاظت از محیط‌زیست که در تارنمای این سازمان نیز درج‌شده است می‌توان نتیجه گرفت ماجرا از چه قرار است چراکه موارد زیر صراحتاً از وظایف اساسی سازمان حفاظت از محیط‌زیست قلمداد شده است:

* حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی کشور و ترمیم اثرات سوء گذشته در محیط‌زیست.
* پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط‌زیست.
* ارزیابی ظرفیت قابل‌تحمل محیط در جهت بهره‌وری معقول و مستمر از منابع محیط‌زیست.
نظارت مستمر بر بهره‌برداری از منابع محیط‌زیست.
* برخورد فعال با زمینه‌های بحرانی محیط‌زیست شامل آلودگی‌های بیش از ظرفیت قابل‌تحمل محیط.

کسی منکر تلاش سازمان حفاظت از محیط‌زیست نیست اما عملکرد رئیس این سازمان همه این تلاش‌ها را زیر سؤال برده است چراکه این شخص هر ابتکاری را برای حفاظت از خواسته‌های بعضاً سیاسی خود به کار گرفته الا ابتکاری برای حفاظت از محیط‌زیست!

قصه خانم‌رئیس زمانی غصه‌دار می‌شود که این شخص پیش‌تر نیز ریاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست را بر عهده داشته و از پیچ‌وخم این بخش حساس کشور مطلع بوده است.

چندی پیش بود که نماینده مردم سیستان در حاشیه جلسه علنی مجلس نکاتی به خبرنگار پارلمانی «تعادل» گفت که جای بسی تأمل و تفکر دارد.
وی اظهار داشت روز گذشته (دوشنبه ۱۳ بهمن) «معصومه ابتکار» رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست به همراه ۱۴۰ نفر با یک هواپیمای اختصاصی به زابل سفرکرده است تا در همایش احیای تالاب‌ها شرکت کند.

نماینده سیستان تصریح کرد اما جای تأسف آنجاست که این سفر تنها به مراسم استقبال، تقدیر و تشکر، شعرخوانی، آوازخوانی و رقاصی محلی بسنده شد و اعضای این سفر بعد از صرف ناهار به تهران برگشته‌اند!

«عالی» اظهار داشت: در این سفر دریغ از یک تصمیم‌گیری برای احیای تالاب ۵۰۰ هزار هکتاری هامون.
عضو فراکسیون احیای تالاب‌های کشور تصریح کرد، آیا تالاب‌های کشور با همایش و هزینه‌های اضافی احیا می‌شود؟

البته بوده و هستند نمایندگانی که در نطق میان دستور خود در صحن علنی از «گفتاردرمانی» خانم‌رئیس برای احیا تالاب‌ها و حفاظت از محیط‌زیست به‌شدت انتقاد کرده و می‌کنند.

فارغ از این موضوعات، عملکرد اخیر خانم ابتکار در قبال حل معضل ریز گردهای غرب و شمال غرب کشور باعث رنجش مردم شده و حتی نمایندگان آن‌ها در مجلس نیز به این رفتار ابتکار واکنش نشان داده‌اند و حتی حجت‌الاسلام علی شمیلی‌پورگفته است: بنده به‌عنوان امام‌جمعه شهرستان هندیجان و کسی که بیشترین ارتباط را با مردم دارم، انتظار داشتم رئیس سازمان محیط‌زیست به استان سفر می‌کرد و از نزدیک شاهد زندگی سخت مردم این استان می‌شد.

شاید دولت یازدهم هم متوجه نا‌مدیریتی در سازمان حفاظت از محیط‌زیست شده بود که با تداوم آلودگی هوا در شهر اهواز و افزایش شمار بیماران تنفسی اورژانسی در این شهر، حسن هاشمی، وزیر بهداشت را سه‌شنبه‌شب - ۲۱ - بهمن عازم مرکز استان خوزستان کرد، اقدامی که به مذاق مشاور ابتکار خوش نیامد و آن را دخالت وزارت بهداشت در امور این سازمان دانست، البته سریعاً از سوی سخنگوی وزارت بهداشت به این اظهارات پاسخ داده شد.

عباس زارع‌نژاد در این رابطه گفته است: این سفر به دستور رئیس‌جمهور صورت گرفته و وزیر بهداشت به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور به اهواز سفر کرد. حتی اگر دستور رئیس‌جمهور هم نبود مسئولیت بخشی از مسئله ریز گردها متوجه وزارت بهداشت می‌شود.

هرچند در شرایط فعلی کسی انتظار ندارد یک‌شبه مشکل ریز گردهای غرب و شمال غرب کشور ازجمله استان خوزستان حل شود اما کسی هم انتظار ندارد رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست به این معضل بی‌توجه باشد.

مردم انتظار دارند خانم ابتکار همان‌گونه که با یک هواپیمایی اختصاصی به زابل رفت تا در مراسم شعرخوانی و رقص محلی شرکت کند حداقل با یک هواپیمایی اختصاصی به خوزستان برود و وضعیت مردم را از نزدیک ببیند.

مردم انتظار دارند خانم ابتکار نصف وقتی را که صرف گشت‌وگذار در فیس‌بوک و تعریف و تمجید از خودشان هستند، به آن‌ها اختصاص دهد تا با ابتکاری جدید به داد مردم برسد.

نا‌گفته نماند مردم خون گرم ایران ازجمله مردم غرب و شمال غرب کشور هرگز با عملکرد افرادی همچون ابتکار به قضاوت نخواهند نشست و نیک می‌دانند که مشکلاتشان حل خواهد شد و شخصی همچون رهبرشان به فکر آن‌ها است چراکه ایشان در خصوص معضل ریز گردها در مناطق و استان‌های غرب کشور، به‌صورت ویژه به دولت دستور داده و تأکید کردند که با تشکیل جلسه‌ای با حضور تمام مسئولان مرتبط با موضوع، تدابیر اجرایی و تصمیمات عاجلی برای رفع این مشکل و حل معضل گردوغبار شدید ناشی از ریز گردها اتخاذ شود.

مردم خون گرم استان خوزستان نیز در ۲۲ بهمن به نمایندگی از همه مردم ایران ثابت کردند که در سخت‌ترین شرایط هم از نظامشان دفاع خواهند کرد و ثابت کردند عملکرد ابتکار از یاد آن‌ها نخواهد رفت.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که خانم‌رئیس چه گُلی به سر محیط‌زیست کشور خواهد زد تا رئیس بعدی این سازمان مثل ابتکار همه مشکلات را به گردن رئیس قبلی نیندازد. و باید منتظر ماند و دید که مردم راست می‌گویند «زمستان می‌رود و روسیاهی به زغال می‌ماند».
کد مطلب : ۲۷۷۵۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.