۳
اختصاصی/ «تعادل» گزارش می‌دهد؛

سردرگمی «ارباب‌رجوع» در سالنِ ملاقات مردمی نمایندگان!

تاریخ انتشار
جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۹
سردرگمی «ارباب‌رجوع» در سالنِ ملاقات مردمی نمایندگان!
به گزارش خبرنگار سیاسی «تعادل»، قانون اساسی میثاق نامه همه مردم ایران است که در آن به‌دقت وظایف قوای سه‌گانه تفکیک نسبی شده و جایگاه قوای مقننه، مجریه و قضائیه تعریف‌شده است.

جمله «مجلس در رأس امور است» از سوی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌کاررفته و به آن تأکید شده است.
همچنین در فصل ششم قانون اساسی به‌تفصیل در مورد «مجلس شورای اسلامی» سخن گفته‌شده است.

اصل شصت و دوم قانون اساسی تصریح می‌کند: «مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به‌طور مستقیم و بارأی مخفی انتخاب می‌شوند تشکیل می‌شود».
ماده ۷۷ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس نیز تصریح می‌کند: بر طبق اصل هشتاد و ششم (۸۶) قانون اساسی نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد و یا از حقوق اجتماعی محروم نمود.
تبصره- وظایف نمایندگی شامل نطق، بحث‌های داخل دستور، بحث‌های جلسات کمیسیون‌ها، اظهار نظراتی که برای اعمال اصل هشتاد و چهارم (۸۴) قانون اساسی انجام می‌شود و سایر موارد نظارتی و قانونی است.

نمایندگان مجلس در هرماه می‌تواند یک هفته به حوزه انتخابیه خود بروند تا ضمن بازدید از حوزه انتخابیه با مردم نیز از نزدیک دیدار و گفتگو داشته باشند.
البته این کار یک حسن دیگر دارد چراکه مردم به‌راحتی می‌توانند با نماینده خود در حوزه انتخابیه دیدار کنند و مشکلات خود را با آنان در میان بگذارند.

ماده ۸۶ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس در این رابطه تصریح می‌کند: تعطیلات تابستانی مجلس در هرسال سی روز است که زمان آن با تشخیص مجلس تعیین می‌شود. هیئت‌رئیسه می‌تواند در تنظیم برنامه جلسات علنی و کمیسیون‌ها به‌گونه‌ای عمل کند که نمایندگان در هرماه یک هفته کاری هم برای رسیدگی به وظایف نمایندگی فرصت داشته باشند.

نمایندگان مجلس ازآنجایی‌که بارأی مستقیم مردم انتخاب‌شده و برخورد بیشتری با مردم حوزه انتخابیه خوددارند لذا بیشتر از سایر مسئولان به مشکلات مردم واقف بوده و می‌توانند در مورد مشکلات آن‌ها اظهارنظر کرده و نسبت به رفع آن تلاش کنند.
اما دیدار مردم با نمایندگان خود همواره به سهولت نبوده و بعضاً دیدن نماینده برای مردم حوزه انتخابیه به آرزوی دست‌نیافتنی تبدیل می‌شود؛ و البته این موضوع در روستاهای دورافتاده و حتی در شهرهای دورافتاده مصداق عینی دارد.

شاید بخشی از این موضوع به دلیل وسیع بودن حوزه انتخابیه باشد و وقت اجازه ندهد تا نماینده به همه حوزه انتخابیه سرکشی کند اما نمایندگانی هستند که تمایلی به چنین کاری نداشته و حاضر نیستند به مناطقی سرکشی کنند که بارأی مردم آنجا راهی بهارستان شده‌اند!

در چنین شرایطی مردم نجیب که در حوزه انتخابیه نتوانسته‌اند با نمایندگان خود دیدار کنند راهی پایتخت می‌شوند تا شاید با حضور در بهارستان شانس دیدار با نماینده خود را امتحان کنند.
اما دیدار مردم با نمایندگان خود در بهارستان هم کار چندان آسانی نبوده و چه‌بسا سخت‌تر از حوزه انتخابیه باشد که معمولاً این‌چنین نیز است.

ساختمان مجلس شورای اسلامی که در میدان بهارستان تهران قرار دارد همه روز شاهد حضور صدها هم‌وطن از اقصی نقاط ایران است که به‌قصد دیدار با نماینده خود عازم پایتخت شده‌اند.
کسانی که قصد دیدار با نمایندگان خوددارند باید از درب شرقی بهارستان پس از پشت سر گذاشتن هفت‌خوان رستم وارد محل دفاتر نمایندگان شوند و پس‌ازآن پشت درب اتاق نماینده موردنظر ساعت‌ها منتظر بنشینند و اگر شانس داشتند که نماینده‌شان در دفتر حضور داشت بتوانند به رؤیای خود دست بیابند!

ساختمان دفاتر نمایندگان یک مجموعه هفت‌طبقه است که در طبقات مختلف نمایندگان استان‌های مختلف دفتردارند، هر طبقه راهرویی دارد که به‌عنوان سالن انتظار نیز می‌توان از آن نام برد چراکه صندلی‌های در این راهرو تعبیه‌شده تا ارباب‌رجوع برای انتظار کشیدن ساعت‌ها روی آن‌ها بنشینند.

نمایندگان در هر هفته سه روز صحن علنی دارند به‌طوری‌که از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر در صحن علنی مجلس به تصویب قوانین می‌پردازند و بعدازظهر روزهای یکشنبه و سه‌شنبه نیز در جلسات کمیسیون‌های تخصصی حضور می‌یابند بنابراین ۲ ساعت یعنی از ساعت ۱۲ تا ۱۴ می‌توانند به امور ارباب‌رجوع رسیدگی کنند اما همواره این اتفاق نمی‌افتد.
کافی است در روزهایی که مجلس جلسه علنی دارد، یک سری به سالن انتظار دفاتر نمایندگان بزنیم به‌خوبی مشاهده خواهد شد که هم‌وطنان عزیز با مشکلات فراوان از شهرها و روستاهای مختلف کشور خود را به مجلس رسانه‌اند تا با نماینده خود دیدار کنند اما به هر دلیلی ولو بی‌توجهی نماینده چنین اتفاقی نمی‌افتد بنابراین هم‌وطنان مجبور هستند دست‌خالی به زادگاه خود برگردند.

بعضاً مشاهده‌شده برخی نمایندگان دیدار با ارباب‌رجوع و رسیدگی به مشکلات آنا را به گپ و گفت با خبرنگاران آن‌هم بیش‌ازحد معمول ترجیح داده‌اند!
بنابراین باید نمایندگان و مسئولان دست‌اند کار در مجلس بدانند که کسانی که به‌منظور دیدار با نماینده راهی بهارستان می‌شود همان کسانی هستند که در هنگامه تبلیغات انتخاباتی به انحا مختلف از آن‌ها درخواست رأی کرده‌اند تا به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود! مردمانی که بردبار بوده و ۴ سال صبر خواهند کرد تا انتخابات بعدی مجلس از راه برسد کما اینکه انتخابات مجلس دهم درراه است.

البته هستند نمایندگانی که درب اتاق آن‌ها نه‌تنها برای مردم حوزه انتخابیه خودشان بلکه به روی همه مردم ایران باز است تا حتی اگر نمی‌توانند کاری برای آن‌ها انجام دهد حداقل به درد دل آن‌ها گوش فرا دهد چنین نمایندگان نماینده واقعی مردم بود و در راستای رضایت مردم وظیفه نمایندگی خود را انجام می‌دهند.

انتهای پیام.
کد مطلب : ۲۸۴۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.