۱
۶
«تعادل» گزارش می‌دهد؛

حمله «داعش» به مجلس!

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۴
حمله «داعش» به مجلس!
به گزارش خبرنگار سیاسی «تعادل»، مجلس شورای اسلامی یکی از قوای سه‌گانه نظام جمهوری اسلامی ایران است که با استقلال نسبی با دو قوه قضائیه و مجریه به امر حکومت‌داری کشور می‌پردازد.

طبق اصل شصت و دوم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به‌طور مستقیم و بارأی مخفی انتخاب می‌شوند تشکیل می‌شود، شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان و کیفیت انتخابات را قانون معین خواهد کرد.

همچنین بر اساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی نیز مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند.

وکلای ملت که تعداد آن‌ها ۲۹۰ نفر است (منهای ۲ نماینده فوت‌شده و یک نماینده استعفادهنده برای پست سفیری ایران در روسیه)، علاوه بر وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین وضع‌شده، به مشکلات و خواسته‌های حوزه انتخابیه خود نیز می‌پردازند.

مردم همواره نمایندگان را «خودی» می‌دانند چراکه بارأی مستقیم آن‌ها انتخاب‌شده و هرماه یک هفته به حوزه انتخابیه سرکشی دارند ازاین‌جهت مشکلات و خواسته‌ای خود را به‌راحتی با آن‌ها در میان می‌گذارند.

نمایندگان همواره مردم را «ولی‌نعمت» می‌نامند و ازاین‌جهت تلاش دارند تا به نحو احسن خواسته‌های آن‌ها را برآورده کنند اما بعضاً ماجرا به این راحتی پیش نمی‌رود.

اقشار مختلف مردم به هر دلیلی با مشکلات عدیده‌ای دسته و پنجه نرم می‌کنند و برای رفع مشکلات خود به هر روش موردنیاز چنگ می‌زنند.

ازآنجایی‌که نمایندگان مجلس می‌توانند در همه امور کشور نقش ویژه‌ای داشته باشند بنابراین مردم بیشتر به سراغ نمایندگان خود مراجعه می‌کنند تا شاید گره از مشکل آن‌ها بگشایند.

حضور مردم در مجلس همواره به‌صورت انفرادی نبوده و اغلب به‌صورت دسته‌جمعی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع می‌کنند تا با ایجاد «تجمع اعتراضی» حرفشان را به گوش نمایندگان خود برسانند.

تقریباً هرروزی که نمایندگان صحن علنی دارند (روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه)، عده‌ای از اقشار مختلف مردم نیز مقابل خانه ملت تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

این در حالی است اخیراً «تصمیم گیران» بهارستان چاره‌ای برای اطراف خانه ملت اندیشیده‌اند که برای دلسوزان جای نگرانی دارد!

از قبل از عید اطراف مجلس شورای اسلامی با داربست‌های فلزی آبی‌رنگی محاصره شد، محاصره‌ای که بوی ساخت‌وساز عجیب می‌داد.

با پرس‌وجوهای اولیه مشخص شد قرار است دورتادور ساختمان مجلس شورای اسلامی را با دیوار بتنی عظیمی بسازند!

البته این اقدام دوز از چشم خبرنگاران و وکلای ملت نماند و برخی از نمایندگان نسبت به آن واکنش نشان دادند.

حسن کامران که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است در این رابطه به تعادل گفت: رئیس مجلس در مورد این ساخت‌وساز می‌گوید به خاطر مسائل امنیتی است.

وی افزود: چندین بار در این رابطه تذکر دادیم و حتی در نطق میان دستور آن را بیان کردیم و گفتیم این کار برای مردم مزاحمت ایجاد کرده است.

نماینده مردم اصفهان اظهار داشت: برای ۳۰ نماینده تهران متأسفم که از حق‌وحقوق وکلای خود دفاع نمی‌کنند و این دیوارکشی برای مردم که از پیاده‌روی اطراف مجلس استفاده می‌کنند، ایجاد مزاحمت کرده است.

وی افزود: متأسفانه برای ساخت این دیوار بتنی، ترک تشریفات کرده‌اند یعنی بدون مناقصه کار ساخت آن را به یکی سپرده‌اند تا انجام دهد.

کامران تأکید کرد: ساخت دیوار که محرمانه و طبقه‌بندی‌شده نیست تا بخواهند ترک تشریفات کنند.

وی ادامه داد: بیت رهبری هم‌چنین دیواری ندارد که می‌خواهند اطراف مجلس ایجاد کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: قرار است دیوار بتنی اطراف مجلس ۱.۲۰ سانتی‌متر زیرزمین و ۱.۵۰ سانتی‌متر روی زمین باشد یعنی در مجموعاً ارتفاع دیوار ۲۷۰ سانتی‌متر باشد.

وی افزود: می‌خواهند یک سالن هم بسازند و درب شمال مجلس را ببندند، این کارها واقعاً توجیه ندارد و «بودار» است.

کامران گفت: باید شفاف‌سازی کنند، باید از طریق مناقصه اقدام کنند و بگویند هزینه ساخت این دیوار چقدر شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تأکید کرد: طوری می‌گویند به خاطر مسائل امنیتی است که گویا «داعش» حمله کرده است! داعش کجا بود.

ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی در مجموعه تاریخی بهارستان که یادمان و جلوه‌ای از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی در اذهان مردم است و ریشه‌ای یک صدساله دارد، واقع‌شده است و یکی از ساختمان‌های متعدد این مجموعه است.

سایر ساختمان‌ها شامل دفتر کار نمایندگان با مساحت ۱۸۰۰۰ مترمربع، ساختمان کمیسیون‌ها با مساحت ۱۶۰۰۰ مترمربع، مجموعه مجلس شورای ملی سابق با مساحت ۸۵۰۰ مترمربع، پارکینگ با مساحت ۱۳۰۰۰ مترمربع است که مجموعه آن‌ها در محوطه‌ای به مساحت ۱۵ هکتار واقع‌شده است.

در طراحی ساختمان جدید این نکته موردتوجه قرارگرفته است که ساختمان مذکور در تأمین نور برای دو ساختمان مجاور آن خللی وارد نکند. معماری داخلی تالار جدید با فضاهای به وجود آمده هماهنگی کامل داشته و با نگاه و احترام به معماری اسلامی که میراث باارزش فرهنگی و هنری این کشور می‌باشد با طراحی امروزی و نوین اجراشده است.

حجم هندسی تالار از خط الراس به دو قسمت تقسیم و نظام ایستایی آن متکی بر دو ستون اصلی متقاطع است که در محل جایگاه اصلی قرار دارد، به‌نحوی‌که علاوه بر به وجود آوردن سیمایی مرتفع و باوقار در منظر نمایندگان و میهمانان، سخن از عظمت جایگاه ریاست محترم مجلس و هیأت رئیسه دارد که هرکدام تکیه‌گاه اصلی دیوار عظیم باربر تالار را تشکیل می‌دهند.

مرکز تالار که بلندترین ارتفاع را داراست، به‌طرف ساختمان تشریفات گرایش پیداکرده است. جایگاه مخصوص ریاست محترم جمهور، هیأت رئیسه، هیأت دولت و شورای نگهبان، اعضای شورای عالی قضایی کشور، فرماندهان ستاد مشترک و نیروهای سپاه و غیره به طریقی استقراریافته است که ارتباط آن با ساختمان تشریفات و دفتر ریاست محترم مجلس در کوتاه‌ترین فاصله امکان‌پذیر باشد.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا نمایندگان خواهند توانست جلوی این ساخت‌وساز «بودار» را بگیرند یا اینکه «تصمیم بگیران» بهارستان به راه خود ادامه خواهند داد؟

انتهای پیام./ ۱۱۰
کد مطلب : ۳۵۷۳۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

نظرات شما
علی
۱۳۹۴/۰۱/۲۵ ۰۹:۱۷
گزارش جالبی بود واقعا چرا باید همچین اقدامی صورت بگیره
کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.