۶
«تعادل» گزارش می‌دهد؛

پشت پرده اولین «کارت زرد» مجلس به وزیر ارتباطات

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۹
پشت پرده اولین «کارت زرد» مجلس به وزیر ارتباطات
به گزارش خبرنگار سیاسی «تعادل»، سیصد و یازدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی هرچند مصوبات خوبی داشت اما قطعاً برای محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز خوبی نبود چراکه قرعه یازدهمین «کارت زرد» مجلس به دولت، بنام او درآمد.

خلاصه سؤال نماینده مردم مشهد از محمود واعظی درباره توسعه باند اینترنت و شبکه ملی اطلاعات بود که سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در صحن علنی به شرح زیر قرائت کرد:

۱. دلایل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت توسط وزارت ارتباطات بدون پیوست فرهنگی و قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و بی‌توجهی به ظرفیت داخلی چیست؟
۲. علت عدم ابلاغ ضوابط بهره‌برداری از اینترنت تلفن همراه چیست؟

پس از توضیحات ۱۵ دقیقه‌ای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد اعلام کرد از توضیحات وزیر قانع نشده و سرانجام سؤال از واعظی به رأی نمایندگان گذاشته شد.

بر اساس رأی‌گیری انجام‌شده از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، با ۷۰ رأی موافق، ۹۹ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع نمایندگان از پاسخ واعظی قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند، کارتی که هر وزیری پس از ۳ بار دریافت در آستانه استیضاح قرار می‌گیرد.

البته پرسش و پاسخ وزیر و نماینده با تندی طرفین هم همراه بود به‌طوری‌که واعظی در بخشی از سخنان خود گفت: شبکه ملی اطلاعات یک مسئله جدید نیست، درواقع بحث شبکه ملی اطلاعات از ۱۱ یا ۱۲ سال پیش مطرح‌شده، حال سؤال من این است که در این ۱۲ سال چرا هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

پژمان فر نیز در لابه‌لای سخنان خود خطاب به وزیر ارتباطات گفت: آقای وزیر مغالطه کردند، چرا نمایندگان مجلس را متهم به مخالفت با اینترنت می‌کنید، ما با بی‌برنامگی وزارت ارتباطات و با ضعف شما که موجب متهم شدن دیگران می‌شود مخالفیم.

اما ظاهراً موضوع اخطار مجلس نهم به یکی از وزرای دولت یازدهم صرفاً به پرسش و پاسخ نماینده و وزیر ختم نمی‌شود بلکه دلیل دیگری دارد.

کمال‌الدین پیر مؤذن نماینده مردم اردبیل اولین اخطار مجلس به وزیر ارتباطات را بی‌ارتباط با نشست مشترک اخیر دولت و مجلس نمی‌داند.
اما در این نشست چه اتفاقی افتاده که مجلس برای تلافی آن دست به اخطار شده است؟

پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس یکشنبه‌شب – ۲۳ فروردین‌ماه – به میزبانی دولت در محل پاستور برگزار شد.

ظهر همان روز محمد دهقان عضو هیئت‌رئیسه مجلس اسامی سخنرانان نشست مشترک را روسای ۳ فراکسیون «اصولگرایان»، «اصولگرایان رهروان ولایت» و «اعتدال» معرفی کرده بود.

این خبر باعث تعجب برخی شد چراکه در مجلس به‌صورت رسمی فراکسیونی به نام «اعتدال» نداریم که بخواهد در نشست مشترک وقت سخنرانی داشته باشد.

فراکسیون اعتدال با محوریت محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب مجلس در حال شکل‌گیری است و به دلیل نزدیکی با دولت یازدهم توانست وقت سخنرانی در نشست یادشده بگیرد.

طبق گفته نماینده مردم اردبیل سخنرانی محمدرضا تابش به‌اتفاق غلامعلی حداد عادل و کاظم جلالی (روسای ۲ فراکسیون اصولگرای مجلس) در پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس باعث دلخوری سایر نمایندگان اصولگرا شده و ازاین‌جهت به دنبال تلافی آن بودند.

ازاین‌جهت جلسه طرح سؤال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بهترین زمان برای واکنش بهارستان به اقدام پاستور بود که بارأی بالایی نیز این مهم به ثمر نشست.

اما ظاهراً اخطار مجلس به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مذاق برخی اعضای فراکسیون غیررسمی اعتدال خوش نیامده است چراکه بلافاصله بعد از جلسه علنی روز گذشته مجلس، پیر مؤذن از اعلام موجودیت رسمی فراکسیون اعتدال سخن گفت.

وی در این رابطه گفته است: تقارن اعطای وقت سخنرانی برای فراکسیون اعتدال در نشست مشترک دولت و مجلس با اعطای کارت زرد مجلس به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ما را بر آن داشت تا رسماً این فراکسیون را تشکیل دهیم.

نماینده مردم اردبیل بابیان اینکه مبنایفکری فراکسیون اعتدال اصلاح‌طلبی و مددرسانی مؤثر به دولت برآمده از اراده ملت است، اظهار کرده: امیدواریم در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را به نام دولت-ملت؛ همدلی و هم‌زبانی نام‌گذاری کرده‌اند، ‌ فراکسیون اعتدال به نمایندگی از ملت بزرگ اسلامی به نحو مطلوب و شایسته همدلی با دولت را به‌منظور توجه به منافع ملی به منصه ظهور برساند.

پیر مؤذن اعضای فراکسیون اعتدال را هم به شرح زیر عنوان کرده است:
تابش، پزشکیان، تاج گردون، پیرمؤذن، دهدشتی، امیری خامکانی، پورفاطمی، شوشتری، سبحانی‌فر، محجوب، احمدی، اسدی، حسین‌زاده، جعفرزاده، جلیلی، حسینی، حسینی صدر، رجبی، سادات ابراهیمی، شریعتی، شوشتری، صلاحی، عبدی، فتاحی، قادر مرزی، مطهری، منصوری، نکو، نگهبان سلامی، هروی و ده‌ها نماینده خوش‌فکر دیگر.

حال باید منتظر ماند و دید که با تولد فراکسیون جدیدی در مجلس آن‌هم با رویکرد اصلاح‌طلبی و دولتی، روند فکری نمایندگان اعضای ۳ فراکسیون مجلس دستخوش چه تغییرات و احتمالاً تنش‌هایی خواهد بود؟
انتهای پیام/۱۱۰
کد مطلب : ۳۵۹۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.