۳
اختصاصی/ عمکرد وزرای دولت یازدهم(9)

بررسی عملکرد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۷
بررسی عملکرد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم
به گزارش گروه سیاسی «تعادل»؛ درحالی‌که کمتر ازچندماه از وزارت محمد فرهادی در وزارت علوم می‌گذرد لذا به‌طور حتم بررسی عملکرد پنجمین گزینه روحانی برای وزارتخانه پرحاشیه علوم خالی از لطف نخواهد بود.

محمد فرهادی ازجمله افرادی محسوب می‌شود که هم سابقه حضور در پست وزارت را در کارنامه کاری خود دارد دارند و هم منش و شیوه رفتاری وی با دولت روحانی در یک مسیر است لذا حضور چند ماه وی در وزارت علوم درزمینهٔ ایجاد منش مستقل جامعه دانشگاهی تأثیر بسزایی داشته است اما به‌طور حتم تحقق مطالبات جامعه دانشگاهی از مهم‌ترین موضوعاتی که فرهادی باید در جهت تحقق آن‌ها تمامی همت خود را به کار ببندد.

ایجاد محیطی سالم و به‌دوراز تنش‌های سیاسی و اجتماعی در دانشگاه، حل مشکلات مربوط به امکانات رفاهی دانشگاه‌ها و تحقق مطالبات دانشجویان از مهم‌ترین رویکردهایی است که وزارت علوم و شخص فرهادی در سال پیش رو برای تحقق آن‌ها باید تمامی سعی و همت خود را به کار ببندد.

پیگیری بحث بورسیه‌ها که از سوی فرجی دانا در ابتدای دولت یازدهم مطرح شد، برخورد غیرعلمی با دانشجویان و ایجاد یک‌رویه سالم در محیط دانشگاهی روندی است که فرهادی باید در خط‌مشی جدید خود در وزارت علوم به کار ببندد تا رضایت جامعه دانشگاهی را نسبت به خود جلب کند.

اما با توجه به اینکه سیاست‌های دولت در مورد وزارت علوم با آمدن فرهادی تغییر خاصی پیدا نکرده است لذا تحقق وعده‌های روحانی درباره مطالبات دانشجویی و ایجاد فضایی آرام و آزاد برای بیان نظرات آن‌ها باید به‌گونه‌ای روشن فراهم شود روندی که تابه امروز علی‌رغم وعده روحانی محقق نشده است و روال این دولت به دانشگاه نگاهی پیاده‌نظامی است، یعنی دولت روحانی اصرار دارد که تشکل‌های دانشجویی طرفش باشند و از مواضعش دفاع کنند.

در بعد علمی نیز فرهادی تمام سعی وهمت خود را بر این اساس قرار داده است تا جلوه علمی‌اش بر وجهه سیاسی‌اش غلبه کند و در مسیر تحقق مطالبات دانشگاهیان وارد عمل شود.

اما آنچه به‌طور حتم در شرایط فعلی باید از سوی وزارت علوم و شخص فرهادی درنظرگرفته شود توجه به این امر است که دانشگاه‌های ما باید در مسیر شکوفایی و با افزایش رتبه علمی در سطح جهانی وارد عمل شوند.

توجه به افزایش امکانات رفاهی دانشگاه‌ها، افزایش رقابت با دانشگاه‌های جهانی، ایجاد رشته‌های کاربردی، توجه به بحث اشتغال پس از اتمام دوران دانشجویی در وزارت علوم؛ جذب دانشجویان نخبه و استفاده از اساتید برجسته داخل و خارج کشور از مهم‌ترین وعده‌های فرهادی در مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود که تا به امروز تنها بخشی کمی از آن‌ها محقق شده است.

فرهادی باید بداند که برای حضور موفق در وزارت علوم از تجربه کاری وزرای سابق در دولت یازدهم در این وزارتخانه باید درس بگیرد و تمامی تلاش خود را برای دور کردن فضای دانشگاه از مباحث سیاسی به کار ببندد.

وزیر علوم دولت تدبیر و امید باید به‌خوبی بداند آنچه سرانجام فرجی دانا را به استیضاح ختم کرد و اجازه نداد میلی منفرد در وزارت علوم به فعالیت بپردازد سیاسی کردن محیط دانشگاه بود ازاین‌رو فرهادی بهتر است در جهت افزایش روند علمی در دانشگاه‌ها وارد عمل شود و دانشگاه را به جولانگاه جریانات سیاسی تبدیل نکند.

عدم اتخاذ یک رویکرد سیاسی مشخص بدون حمایت از جریانات خاص در دانشگاه‌ها نکته مهمی است که وزیر علوم باید در روند کاری خود اتخاذ کند زیرا اگر بنای کاری فرهادی نیز به‌مانند دیگران وزیران علوم کابینه روحانی باشد وی نیز باید منظر برخورد نمایندگان با خود باشد.

تحقق منویات رهبری در محیط دانشگاه‌ها و اتخاذ یک رویکرد مناسب برای افزایش سطح علمی کشور از مهم‌ترین مواردی است که فرهادی در آینده نزدیک برای تحقق آن‌ها باید تمام همت خود را به کار ببندد تا کارنامه درخشانی از خود در این وزارتخانه به‌جا بگذارد.
کد مطلب : ۳۷۰۸۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.