۵
اختصاصی/ عملکرد وزرای دولت یازدهم(11)

بررسی عملکرد وزیر ورزش وجوانان در دولت یازدهم

تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۶
بررسی عملکرد وزیر ورزش وجوانان در دولت یازدهم
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری «تعادل» محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم در صورتی توانست با کسب ۱۹۹ رأی موافق، وزیر ورزش و جوانان کابینه دولت یازدهم شود که با ۲۴ رأی مخالف و ۲۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۷ رأی در این وزارتخانه حضور پیدا کرد و توانست به‌عنوان هجدهمین وزیر کابینه روحانی مشغول به کار شود.

گودرزی در ابتدای حضور در وزارت ورزش با تأکید بر تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری و رییس قوه مجریه در این وزارتخانه اولویت‌های اصلی خود را بر تحقق مسائل فرهنگی در حوزه ورزش و جوانان قرارداد تا در این مسیر گام مؤثری را بردارد.

توجه به دیدگاه‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند اصول سیاست فرهنگی کشور و سیاست‌های فرهنگی در حوزه تربیت‌بدنی و ورزش از مهم‌ترین رویکردهایی بود که گودرزی در برنامه کاری خود برای حضور در وزارت ورزش و جوانان ارائه داد.

وی بنا داشت به رویکرد علمی که سال‌ها در دانشگاه تهران و در حوزه تربیت‌بدنی کسب کرده بود برای بحث جوانان و ورزش نگاه ویژه‌ای را تبیین کند اما در این میان چالش‌های اساسی در این دو حوزه به‌خصوص حوزه ورزش کشورمان وجود داشت که وی را در این مسیر با چالش‌های جدی روبه‌رو کرد.

برجسته نبودن اندیشه‌های دینی و سیاسی حضرت امام خمینی (ره) و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در برنامه و مدیریت کلان ورزش کشور، عدم وجود برنامه راهبردی و کلان در حوزه ورزش کشور متکی بر شاخص‌های توسعه و ضرورت تدوین و طراحی نقشه راه و طرح جامع در ورزش کشور برای تعیین اهداف، فقدان نظام جامعه توسعه فرهنگی، ارزشی و اخلاقی در جامعه ورزش و محیط‌ها و اماکن ورزشی، فقدان یک نظام جامع ورزش همگانی برای کمک به تأمین تندرستی مردم، نبود نظام اولویت‌بندی در ورزش قهرمانی و دخالت دولت در امور تصدی و اجرایی ورزش به‌جای تأکید بر تمرکز در امور سیاست‌گذاری و هدایت و نظارت کلان ورزش از مهم‌ترین مشکلاتی بوده که از ابتدا و تا به امروز حوزه ورزش کشور با آن درگیر بوده و سبب شده حتی گودرزی که با پشتوانه‌ای علمی در این حیطه به فعالیت پرداخته نتواند کاری از پیش ببرد به‌گونه‌ای که تا به امروز این وزاتخانه در مواردی همچون روند خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال نتوانسته مدیریت مناسبی را اتخاذ کند.

بی‌توجهی به تقویت و ارتقاء عوامل و عناصر اصلی و پشتیبانی‌کننده چون منابع انسانی، بودجه و منابع مالی، قوانین و مقررات، بی‌توجهی به نخبگان و خبرگان ورزشی در هدایت و راهبری ورزش و ضعف در ایجاد ساختارهای مدیریتی و اجرایی چابک از مهم‌ترین مشکلاتی بوده که گودرزی تا به امروز راهکار جدی را برای حل آن‌ها در این وزارتخانه به کار نبسته است.

اما در این میان تدوین و تلاش جهت تصویب قانون نظام جامع باشگاه‌داری به‌عنوان رکن پایه در ورزش کشور، اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها و هیئت‌های ورزشی با توجه وضعیت فعلی کشور و استانداردهای بین‌المللی، بازنگری و به‌روزرسانی طرح جامع ورزش کشور با اولویت بخشیدن به ورزش همگانی و عمومی و استقرار نظام برنامه محوری و برنامه مداری در همه بخش‌های ورزش از مهم‌ترین اقدامات مثبتی بوده است که گودرزی در طی مدت حضور خود در وزارت ورزش و جوانان انجام داده است.

در حوزه جوانان که دیگر شاخه این وزارتخانه محسوب می‌شود گودرزی اعتلا و رشد نسل جوان کشور، استفاده بهینه از استعداد و توانایی‌های نسل جوان، طراحی و مدیریت برنامه‌های ملی ویژه و فرا بخشی و نمونه‌سازی مربوط به جوانان با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوط، تهیه و تدوین برنامه جامع ساماندهی امور جوانان کشور و مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مربوط به جوانان در جهت رفع کاستی‌ها را مهم‌ترین رویکرد کاری خود قرار داد ازاین‌رو سعی کرد بر اساس منشور فرهنگی تربیتی نسل جوان موردنظر مقام معظم رهبری در این حیطه وارد عمل شود.

گسترش آسیب‌های اجتماعی در بخش جوانان، وجودخلاءهای مدیریتی و بی‌توجهی به اهداف و برنامه‌های بالادستی نظیر سند چشم‌انداز، قانون برنامه چهارم و برنامه پنجم، فقدان نظام مدیریت فرا بخشی و هماهنگی در بخش جوانان و ضعف ساختاری وزارت ورزش و جوانان از مهم‌ترین مشکلاتی است که گودرزی تا به امروز برای رفع آن‌ها در حوزه جوانان اقدام مثبتی را انجام نداده به‌گونه‌ای که مشکلاتی همچون بحث ازدواج و معیشت جوانان هنوز در رأس مشکلات کشور محسوب می‌شود.

انتظار است در دو سال باقی‌مانده از دولت یازدهم گودرزی به‌عنوان متولی اصلی وزارتخانه ورزش و جوانان برنامه جدی را برای این دو حوزه به کار ببندد تا ما در حوزه ورزش به‌خصوص در عرصه قهرمانی بتوانیم رویکرد مشخصی را اتخاذ کنیم.
در بحث جوانان نیز انتظار می‌رود گودرزی در سال پیش رو بنای خود را برای حل مشکلات و دغدغه‌های جوانان قرار دهد تا آسیب‌های متصور در این حوزه که در چالش‌های ایجادشده در کشور تأثیر بسزایی دارد از بین برود.
کد مطلب : ۳۷۶۵۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.