۱
«تعادل» گزارش می‌دهد؛

«ترددهای انتخاباتی» در بهارستان!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۶
«ترددهای انتخاباتی» در بهارستان!
به گزارش خبرنگار سیاسی «تعادل»، یکی از راه‌های اثبات دموکراسی در نظام جمهوری اسلامی ایران، برگزاری تقریباً هرساله یک انتخابات در این کشور کهن است.
انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری، شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و اخیراً نیز انتخابات شورا یاری محله از مصادیق انتخابات آزاد در ایران اسلامی است.

بدیهی است هرکسی به‌شرط داشتن شرایط تعریف‌شده، می‌تواند در هر یک از انتخابات یادشده نامزد شود و در صورت کسب آراء لازم بر کرسی موردنظر تکیه بزند.
اما آن‌قدر هم که به نظر می‌رسد مرحله کسب آراء مردم برای پیروزی در میدان انتخابات آسان نیست، چه اینکه مردم فهیم به هر نامزدی که صلاحیت آن‌ها برایشان احراز نشود رأی نمی‌دهند، ازاین‌جهت نامزدها بعضاً برای به دست آوردن آراء لازم دست به هر کاری می‌زنند!

مجلس شورای اسلامی یکی از قوای سه‌گانه نظام جمهوری اسلام ایران به شمار می‌رود که نمایندگان آن به‌طور مستقیم بارأی مردم انتخاب می‌شوند.
اصل شصت و دوم قانون اساسی در این رابطه می‌گوید: مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به‌طور مستقیم و بارأی مخفی انتخاب می‌شوند تشکیل می‌شود، شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان و کیفیت انتخابات را قانون معین خواهد کرد.
همچنین اصل شصت و سوم قانون اساسی می‌افزاید: دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی چهار سال است. انتخابات هر دوره باید پیش از پایان دوره قبل برگزار شود به‌طوری‌که کشور در هیچ زمان بدون مجلس نباشد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل حضور نامزدهای انتخاباتی فراوان از سراسر کشور همواره یکی از پرشورترین انتخابات در کشور بوده و تنور این انتخابات همواره داغ است و شاید به دلیل همین داغ بودن، برخی قواعد بازی در آتش رقابت تخریبی می‌سوزد!
هر ۴ سال یک‌بار و در آستانه نزدیک شدن به انتخابات مجلس شواهد تحرکاتی از سوی برخی نمایندگان هستیم که متأسفانه بدون توجه به مردم صرفاً به دنبال رأی آن‌ها فقط برای حضور در مجلس هستند نمایندگانی صرفاً در ایام انتخابات به فکر مردم می‌افتند و پس از پیروزی در انتخابات تا چهار سال آینده خبری از آن‌ها بین مردم نمی‌شود.

طبق اعلام قبلی وزارت کشور، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۷ اسفند ۹۴ در سراسر کشور برگزار خواهد شد، ازاین‌جهت این روزها شاهد «تحرکات انتخاباتی» اکثر نمایندگان فعلی مجلس شورای هستیم، نمایندگانی که ه هر دلیلی مایل هستند در مجلس دهم نیز حضور یابند!

این روزهای بهارستان به محل «ترددهای انتخاباتی» بدل شده و هر نماینده‌ای تلاش می‌کند از افرا تأثیرگذار در افکار عمومی حوزه انتخابیه خود در خانه ملت پذیرایی کند ولو با یک خوش‌آمد گویی شک و خالی عضو هیئت‌رئیسه مجلس یا ناهار دادن در سلف‌سرویس مجلس!

البته این روزها حضور گروه‌های خبری وابسته به نمایندگان نیز در راهروهای بهارستان به‌وفور به چشم می‌خورد که هرکدام به دنبال تهیه گزارش و نتیجه کار از نماینده مذکور هستند تا به‌عنوان گزارش کار در آستانه انتخابات به‌رسم یادبود! به مردم حوزه انتخابیه هدیه دهند.

این روزها صف نطق و سخنرانی نیز شلوغ بوده و درمجموع این روزها سر «تریبون» شلوغ است به‌قدری که حتی فرصت اصلاح کردن هم ندارند!

نیازی به گفتن ندارد که هر چه به‌روز موعود نزدیک شویم رقابت انتخاباتی شدیدتر و داغی تنور انتخاباتی برخی قواعد را خواهد سوزاند.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا در این فضای «رقابت تخریبی» و یا حتی «سالم»، حق‌وحقوق اولیه مردم مناطق مختلف کشور مدنظر قرار خواهد گرفت یا خیر؟
کد مطلب : ۳۸۷۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.