۳
وزارتخانه‌ای که از هول حلیم در دیگ افتاد

وزارت ارشاد مسئول اسلامی سازی سینما یا لس‌آنجلس سازی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۴
وزارت ارشاد مسئول اسلامی سازی سینما یا لس‌آنجلس سازی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از وزارتخانه‌های کشورمان است که وظیفه اجرای قوانین نظام جمهوری اسلامی را در حوزه‌ی هنر و رسانه دارد وظایف بسیار مهمی بر عهده این وزارتخانه است که سیاست‌گذاری برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران و اسلام به‌عنوان عناصر هویت ملی نیز ازجمله وظایف تعریف‌شده برای این وزاتخانه مهم است.
هفته گذشته بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر به پایان رسید که با حاشیه‌هایی همراه بود ازجمله حاشیه‌های این جشنواره که نظرها را به خود جلب کرد اهتزاز پرچم آمریکا در پردیس سینما ملت و صحبت‌های تعجب‌برانگیز متولی فرهنگی کشور یعنی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین چهره رسمی فرهنگی کشور بعد از رئیس‌جمهور (که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هم محسوب می‌شود) است و سخنان وی در مجامع رسمی نظر دولت و قوه مجریه در خصوص مسائل فرهنگی محسوب می‌شود.
بعد از اهتزاز پرچم آمریکا در پردیس سینما ملت سخنان علی جنتی وزیر فرهنگ در مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل فیلم فجر نیز پرده از مسائل جالبی برمی‌دارد وی گفت: امیدواریم با توافقات نهایی ایران و گروه ۵+۱ و رفع برخی از محدودیت‌های بین‌المللی جهشی چشمگیر را در سینمای ایران شاهد باشیم!

جنتی در بخشی از سخنان مهمش پرده از رازی برداشت که یکی از نقاط ابهام جدی در نگاه کلان دولت به موضوع فرهنگ محسوب می‌شود.
اهمیت سینما و تأثیر آن بر فرهنگ کشور به‌خوبی در بیانات مقام معظم رهبری ترسیم‌شده است تا جایی که ایشان می‌فرمایند: کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست سینماگران است.
حال با توجه به اهمیت این مسئله متأسفانه وزارت ارشاد همان‌گونه که از اظهارات وزیر به نظر می‌رسد بیشتر سودای هالیوودی سازی سینما را در سر دارد تا اسلامی سازی.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۷۸

رهبری معظم انقلاب اسلامی در این دیدار فرمودند: من نگاه می‌کنم، می‌بینم که در محیط کار فرهنگی ما به‌عنوان اسلام، کارِ خیلی کمی انجام می‌گیرد فرض بفرمایید وزارت ارشاد نمی‌آید اعلان کند که من می‌خواهم «سینمای اسلامی» درست کنم! مگر ما از چه خجالت می‌کشیم؟! یک روز در این دنیا کسانی بودند که از گفتن «بسم‌الله» و از بردن نام اسلام، خجالت می‌کشیدند؛ ما آمدیم اسلام را در دنیا سکّه‌ی رایج و نرخ شاه‌عباسی کردیم. حالا خجالت بکشیم از این‌که بگوییم سینما و تئاتر اسلامی می‌خواهیم؟! چرا اعلان نمی‌کنند؟ صریحاً بگویند که ما می‌خواهیم سینمایمان را اسلامی کنیم. «سینمای اسلامی» یعنی چه؟ یعنی ما می‌خواهیم محتوای این تکنیک، این قالب و این هنر را که از دیگران گرفته‌ایم - مثل خیلی چیزهای دیگر - اسلامی کنیم. ما می‌خواهیم از قالب این، هرچه را که با اسلام منافات دارد، حذف کنیم. چه مانعی دارد این گفته شود؟! چرا گفته نمی‌شود که ما در هنرهای نمایشی‌مان و در دانشگاه و در فلان برنامه، کارگردان مسلمان می‌خواهیم؟! به این معنا تصریح شود که ما می‌خواهیم کارگردان مسلمان، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر مسلمان درست کنیم و فضای جامعه را اسلامی کنیم. چرا این تصریح نمی‌شود؟! چرا در محیط دانشگاه تصریح نمی‌شود که ما می‌خواهیم دانشگاه را اسلامی کنیم؟! من چند سال قبل، این را مطرح کردم. البته اطّلاع دارم که آقایان جلساتی دارید؛ ان‌شاءالله که این جلسات به نتایج خوبی هم برسد. من می‌گویم از این‌که شما بگویید «ما می‌خواهیم دانشگاه، اسلامی باشد»، خجالت نکشید و از این نترسید. این، آن چیزی است که این ملت برای آن قیام کرده است و من و شما پوسته‌ی رویی و ظاهر این ملت هستیم. اراده‌ی ما، فکر، گمان و روحیات ما حاکی از اعماق عظیم قشرهای این ملت نیست! قشرهای ملت، همان کسانی هستند که این انقلاب را به وجود آوردند، این جنگ را اداره کردند و این‌همه شهید دادند. الآن هم حاضرند؛ اگر امتحانی پیش آید، همان‌طور شهید خواهند داد، کشته خواهند شد و گرسنگی خواهند کشید. مردم، مؤمن‌اند.

کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست سینماگران است


بیانات رهبری معظم انقلاب در دیدار جمعی از کارگردانان سینما در سال ۸۵

ایشان در تشریح مسئولیت سنگین اصحاب سینما خاطرنشان کردند: کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست سینماگران است، چراکه دست‌اندرکاران هنر فاخر سینما با توجه به تأثیرگذاری و جهت‌دهی این هنر می‌توانند با تولیدات خود روح امید، شوقِ پیشرفت، انگیزه‌ی کار و تلاش، اعتمادبه‌نفس و اعتقاد به ارزش‌های اسلامی و ملی را در جامعه ترویج کنند و سهم بزرگ خود را در پیشرفت و تعالی کشور ایفا نمایند و یا این‌که با فیلم‌های خود، نسلی ناامید، پشیمان، متکی به بیگانه و تحقیرشده را پرورش دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم تقویت ارزش‌های دینی و ملی در آثار سینمایی و توجه اصحاب سینما به برجستگی‌ها و زیبایی‌های تلاش ملت ایران در ۲۷ سال گذشته به‌ویژه دوران دفاع مقدس افزودند: درزمینه‌ی دفاع مقدس حرف برای گفتن و سوژه برای به تصویر کشیدن بسیار زیاد است که باید این نکات برجسته استخراج و با زبان هنر و سینما برای نسل امروز روایت شود.

می‌توان قاطعانه گفت که حوزه فرهنگ و هنر کشور ارتباطی بسیار ژرف‌تر از سیاست، اقتصاد و دیپلماسی فرهنگی با هویت ملی‌مان دارد نگاهمان به بیرون مرزها داشتن زبره به کرمان بردن است و بس.
اکنون‌که نظام جمهوری اسلامی ایران در آستانه یک پیچ تاریخی و تجربه‌ای شگرف به سر می‌برد جا دارد تا مسئولین مراقب اظهارنظرهایشان باشند چراکه مردمی که با خون جوانانشان نهال انقلاب را آبیاری کرده‌اند این اظهارات را برنمی‌تابند.
اظهارات وزیر ارشاد در آستانه دور نهایی مذاکرات به‌عنوان مقامی رسمی و در مجلسی که جنبه بین‌المللی دارد این پیام را می‌دهد که ما در حوزه فرهنگ و هنر و شاخه‌ی مهمی مثل سینما که سال‌ها به‌عنوان ابزار صدور انقلاب مورداستفاده دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی بوده است، نگران تحریم شما هستیم.
به جستجوی ساده در اینترنت و جستجوی اسامی فیلم‌هایی که توسط همین هالیوود علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی ساخته‌شده است به‌خوبی تخاصم آنان را با ما نشان می‌دهد بهتر است وزیر ارشاد نیز این فیلم‌ها را ببیند شاید دیگر این‌گونه اظهارات را بر زبان نیاورد.
آرگو ۲۰۱۲، سیصد ۲۰۰۶، پرسپولیس ۲۰۰۷، سنگسار ثریا ۲۰۰۸، مرد ابله گو ۲۰۰۸، بدون دخترم هرگز ۱۹۹۱، شرایط ۲۰۱۱ و ده‌ها فیلم دیگر که به‌نوعی انقلاب اسلامی و ملت ایران را زیر سؤال برده است و چهره ما را برای جهانیان خشن و جنگ‌طلب نشان می‌دهد.

چند سؤال مطرح می‌شود که لازم است وزارت ارشاد خود را در برابر پاسخگویی به این سؤال‌ها مسئول بداند آیا برای نشان دادن تصویر زیبای از اسلام و ایران در جهان (ازجمله خلق اثر بزرگی در حد فیلم محمد رسول‌الله (ص)) نیاز داریم که مذاکراتمان با غربی‌ها به نتیجه برسد؟ آیا هنر انقلاب اسلامی این‌قدر درمانده شده است که غربی‌ها و آمریکایی‌ها به ما راه را نشان بدهند و آیا باید موگرینی و کری مجوز رونق و اقتدار آن را صادر کنند؟!
کد مطلب : ۳۹۹۸۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.