۱
شهاب‌الدين بي‌مقدار در گفت‌و‌گو با «عصر تعادل»:

بايد از مردم دلجويي شود/ مسوولان از مردم عذرخواهي كنند/مرزبندي خودي و غيرخودي نداشته باشيم/ سكوت مردم شبيه آتش زير خاكستر است/ مشكل اصلي ما سياسي است نه اقتصادي/ بايد هزينه‌هاي دولت و ساير نهادهاي حاكميتي كاهش يابد/ عده‌اي در مجمع تشخيص از تجارت بين‌الملل چيزي نمي‌دانند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۴
سكوت مردم شبيه آتش زير خاكستر است/ اگر ترس‌ها بریزد دیگر چیزی جلودارش نیست/ بپذيريم كه نمي‌توان با دنيا جنگيد/ جهان عرصه بده و بستان و مذاكره است
به گزارش «عصر تعادل»،‌ پس از رخداد‌هاي آبان امسال كه در اثر اصلاح نرخ بنزين رخ داد، برخي كنشگران اذعان داشتند كه مسوولان و تصميم‌گيران از مردم به دليل حوادث رخ داده عذرخواهي كنند؛ موضوعي كه علي مطهري، نايب رييس سابق مجلس شوراي اسلامي نيز روز گذشته در يادداشتي بر آن تاكيد كرد.
شهاب‌الدين بي‌مقدار، نماينده تبريز و عضو كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌و‌گو با «عصر تعادل» نيز بر عذرخواهي تاكيد كرد و گفت: «بايد به اين نكته توجه داشت كه پايه و اصل هر حكومت مردم هستند. همچنين بايد بپذيريم كه برخي حوادث و تصميم‌گير‌ي‌هاي اخير در كشور باعث ايجاد ياس و نااميدي ميان مردم شده‌است و تعدادي نيز بي‌تفاوت شده‌اند. من هم نظر آقاي مطهري را درست مي‌دانم كه بايد از مردم دلجويي شود. چه اشكالي دارد مسوولان كشور در قوه مقننه، مجريه، قضاييه و ساير نهادها اشتباهات خود را بپذيرند، به مردم بگويند و از آنها عذرخواهي كنند.»
او ادامه داد: «در كشور ما بيشتر اولويت بودن مردم در حد است در حالي كه بايد اين ادعا در عمل پياده شود. تقسيم‌بندي مردم به خودي و غيرخودي بايد از ميان برود. مردم را نبايد و نمي‌توان اين گونه طبقه‌بندي كرد. بايد بپذيريم كه يك جامعه تركيبي از افراد و گروه‌هاي مختلف است. نبايد كاري كنيم با اين مرزبندي‌ها هر روز كفه حمايت مردم از نظام سبك‌تر شود. اگر اين روند ادامه داشته‌باشد، به جايي مي‌رسيم كه عده‌اي حكم مي‌كنند و مردم بايد بپذيرند و اجرا كنند. اين شيوه جواب نمي‌دهد.»
اين عضو كميسيون شوراها همچنين افزود: «معتقدم مسوولان بايد با مردم رو راست صحبت كنند، اشتباهات را بپذيرند و مسووليت تصميم‌گيري‌شان را برعهده بگيرند. نمي‌توان با زور مردم را ساكت كرد يا با گسيل كردن نيروهاي ويژه به خيابان‌ها مردم را به خانه‌هاي‌شان باز گرداند. درست است كه مردم سكوت مي‌كنند اما اين سكوت شبيه آتش زير خاكستر است كه نبايد همه‌گير شود. نبايد مردم را به جايي برسانيم كه بگويند مرگ و زندگي ما چه فايده‌اي دارد. اگر ترس‌ها بريزد ديگر چيزي جلودارش نيست.»
شهاب‌الدين بي‌مقدار در ادامه با تاكيد بر اين كه مشكلات امروز كشور بيش از اين كه اقتصادي باشد، سياسي است،‌ گفت: «معتقدم مشكل اصلي ما سياسي است. مي‌خواهيم جهان را متحول كنيم و تاثيرگذار باشيم در حالي كه بودجه و امكانات لازم را نداريم و تنها با اين رويه باعث افزايش فشار به مردم مي‌شويم. ادامه اين سياست به نفع نظام نخواهد بود.»
عضو كميسيون شوراهاي مجلس همچنين با اشاره به تفسير اشتباه از انقلابي‌گري، تشريح كرد: «برخي مي‌خواهند با انقلابي‌گري همه تفكرات متفاوت با خود را حذف كنند در حالي كه اساسا اين انقلابي‌گري نيست. همه ما زحمات زيادي براي اين انقلاب كشيده‌ايم. من شخصا سربازان زيادي را فراري دادم. حكم اعدام روي پرونده‌ام بود و به هر حال بسياري براي اين انقلاب زحمت كشيده‌اند اما انقلابي‌گري در شرايط كنوني اين نيست بلكه بايد با تدبير، تفكر و انديشه و فكر و صلح با مردم وحدت واقعي ايجاد كنيم.متاسفانه برخي به اشتباه انقلابي و انقلابي‌گري را تعبير و تفسير مي‌كنند و در همين راستا نيز عمل مي‌كنند كه به نظر مي‌رسد بدبختانه مجلس آينده هم در دست همين افراد خواهد بود.»
او ادامه داد: «در حال حاضر كشور در جنگ سياسي و اقتصادي قرار دارد  كه از جنگ نظامي بدتر و سخت‌تر است چون در جنگ نظامي همه چيز ملموس و قابل درك است. ضمن اين كه مردم احساساتشان غليان مي‌كند و همگي براي عبور از اين شرايط سخت كمك مي‌كنند. بايد بپذيريم كه نمي‌توان با دنيا جنگيد. جهان عرصه بده و بستان و مذاكره و تعامل است.»
بي‌مقدار افزود: «اگرچه ما در زمينه‌هايي مختلف اقتصادي پيشرفت‌هايي داشته‌ايم اما هنوز در بخش‌هايي نياز به ارتباط و تعامل با جهان داريم. هيچ كجاي دنيا هم اين گونه نيست كه در تمام زمينه‌ها خودكفا باشند بلكه كالاهاي قابل عرضه‌شان را صادر مي‌كنند و كالاهاي مورد نياز را وارد مي‌كنند و با دنيا مراوده مالي دارند. الان مدت‌ها است بحث اف‌اي‌تي‌اف در مجمع تشخيص مصلحت نظام معطل مانده. عده‌اي آنجا نشسته‌اند كه از تجارت بين‌المللي و تبادل پول و كالا چيز زيادي نمي‌دانند و به همين دليل اجازه نمي‌دهند شرايط به سمت بهبود پيش برود.»
او در بخش پاياني صحبت‌‌هاي خود نيز به كاهش هزينه‌هاي جاري دولت اشاره كرد و توضيح داد: « مساله ديگري كه بايد به آن توجه كرد اين است كه بايد هزينه‌هاي دولت و ساير نهادهاي حاكميتي كه از بودجه تغذيه مي‌كنند، كاهش يابد. متاسفانه كشورها تشريفاتي، سميناري و همايشي اداره مي‌شود و صرفه جويي معنايي ندارد. اگر بودجه واقعا مبتني بر عملكرد نوشته و عملياتي شودف تغيير شرايط را شاهد خواهيم بود. بايد با مردم رو راست بود و از بيان واقعيات به مردم نترسيد.»
 
کد مطلب : ۱۴۶۶۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}