۱۰
یک تهیه‌کننده سینما در گفتگو با «تعادل»؛

فعلا مجبوریم با سینمادارها کنار بی‌آییم/ دولت و صنوف باید با هم مشکل تهیه‌کننده‌ها را حل کنند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۲
فعلا مجبوریم با سینمادارها کنار بی‌آییم/ دولت و صنوف باید با هم مشکل تهیه‌کننده‌ها را حل کنند
«جواد نوروز بیگی» تهیه‌کننده سینما که امسال، سال پرکاری را در سینمای ایران پشت سر گذاشته است در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «تعادل» درباره نحوه دریافت سود حاصل از فروش فیلم‌ها توسط تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها از سوی سینما دارها، گفت: این بحثی بود که چند روز گذشته درگیر آن بودم. حرف ما این است که سینما دار پول را نقد از دست مردم می‌گیرد و باید هم نقد تسویه کند اما معمولاً بعد از اکران خُرد خُرد سهم ما را می‌دهند.

به‌عنوان‌مثال بیش از یک سال از اکران فیلم سینمای «طبقه حساس» گذشته اما هنوز ۵۰ درصد سودمان را دریافت نکرده‌ایم. هر کاری هم می‌کنیم بازهم پولمان را به‌موقع نمی‌دهند. ما به دلیل مسائلی نمی‌توانیم شکایت کنیم و به‌هرحال این مشکل راداریم. درواقع ازآنجاکه نظارتی بر این بخش نیست سینما دارها از قوانین تخلف می‌کنند.

تهیه‌کننده «من دیگومارادونا هستم» ادامه داد: توقع حل این مشکل از دولت و نهادهای صنفی توأمان با یکدیگر می‌رود. به هر صورت دولت باید نظارت خود را بر سینماها داشته باشد و درآمدهایشان را کنترل کند تا سهم طرفین پرداخت شود و یا فروش‌ها اینترنتی شوند و سهم هر یک از ذی‌نفع‌ها اینترنتی تقسیم شود. متأسفانه هنوز برداشت‌ها گیشه‌ای ست و کنترل و نظارت درست‌وحسابی بر گیشه‌ها به‌ویژه گیشه شهرستان‌ها وجود ندارد. هرچند همان مبلغی هم که خودشان اعلام می‌کنند به‌موقع پرداخت نمی‌کنند.

نوروز بیگی بابیان اینکه سینما دارها اجازه اجرایی شدن طرح مکانیزه فروش بلیت‌ها را نخواهند داد، افزود: من مطمئن هستم سینما دارها با این شیوه مخالفت خواهند کرد به همین دلیل معتقدم دولت باید در این ماجرا دخالت کند و سهم هر یک از ما در لحظه خرید بلیت به حساب‌هایمان واریز شود.

تهیه‌کننده «اعترافات ذهن خطرناک من» درباره فعالیت شورای تهیه‌کنندگان سینما دراین‌باره، گفت: صحبت‌های زیادی در شورا شده است و جدا از محدودیت‌های سالن با چیدن مشکلات دیگر کنار هم به این نتیجه می‌رسیم که فعلاً مجبوریم با این شرایط کنار بیاییم.

اگر سالن‌های سینمای بیشتری داشتیم به‌یقین تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها قدرت انتخاب داشته و تنها با سالن‌های خوش‌حساب کنار می‌آمدند اما به دلیل سالن‌های محدود مجبوریم با همین شرایط کنار بیاییم.

تهیه‌کننده «بهمن» ادامه داد: آماری که سایت سینما تیکت می‌زند از سوی سینماها ارسال می‌شود و درواقع پس از گذشتن از فیلتر سینما دارها به روی سایت سینما تیکت می‌آید؛ بنابراین ما به هیچ طریقی نمی‌توانیم به اصل فروش دست پیدا کنیم.

نوروز بیگی تأکید کرد: امیدوارم مراودات صنعت سینمای ایران در مدار درست و سالمی بیفتد همه ما در این مسیر تلاش خود را می‌کنیم و حتی شما به‌عنوان خبرنگار این حوزه می‌توانید با این دست از گزارش‌ها و مصاحبه‌ها و پردازش و تحلیل موضوع، در تسری این مسئله تأثیرگذار باشید و به‌یقین نتیجه آن را در سال‌های آینده خواهیم دید.
کد مطلب : ۳۲۰۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.