۰

پیام ایران به آمریکا از قلب اروپا

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۹
رویارویی اقتصادی آمریکا با ایران را اگر زمانی مقامات کاخ سفید از پشت تریبون ها بیان می کردند تا پشت میز مذاکره امتیاز بگیرند اما امروز می خواهند اعمال کنند تا زودتر به نتیجه برسند. گام نخست را هم ترامپ با خروج از برجام برداشت. این اقدام به مذاق قدرت های اروپایی خوش نیامد، اتحادیه اروپا ساز مخالف زد و درصدد اجرای تصمیماتی چون احیای مقررات انسداد تحریم‌ها برآمد.
اما آمریکا و اسرائیل دست روی دست نگذاشتند و همه ظرفیت‌های شان را برای بر هم زدن انسجام و اجماع اتحادیه اروپا در حمایت از برجام به کار گرفته‌اند. البته دستگاه سیاست خارجی کشورمان نیز تنها نظاره گر صحنه نیست و رایزنی های فشرده ای را با 1+4 انجام می دهد. 
در این مقطع زمانی حسن روحانی روز گذشته در پاسخ به دعوت رسمی وین و برن راهی سفری مهم به قلب اروپا شد و قطعا سفر او در موقعیت کنونی تعابیر گوناگونی را در فضای بین المللی بازتاب می دهد چراکه توسعه روابط تهران با وین و برن و در ادامه ایجاد پیوندهایی متقابل، به تقویت مواضع مستقلانه در برابر یکجانبه گرایی آمریکای دوره ترامپ خواهد انجامید.
اتریش و سوئیس هر چند راهبردهای سیاست خارجی خود را در راستای اهداف کلان اتحادیه دنبال می کنند و لاین هایی در آزادراه اروپایی به شمار می آیند اما تلاش برای کنشگری فعالانه بر اساس هنجارها و قواعد پذیرفته شده بین المللی و ارزش های لیبرال اروپایی این لاین ها را برای پیگیری منافع ملی و همچنین افزایش پرستیژ بین المللی گشاده تر خواهد ساخت.
پیامدهای سیاسی سفر روحانی به دو کشور اروپایی برای طیفی از تحلیلگران از اهمیت بیشتری برخوردار است ویژه آنکه اتریش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دار عهده دارد. به همین دلیل برخی رسانه‌های غربی و اخیرا سخنگوی وزارت امور خارجه از اعلام ناخرسندی آمریکایی ها از مقامات وین و برن خبر داده اند.
کد مطلب : ۱۴۰۳۸۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.