۰

رئیس شبکه هپاتیت ایران هشدار داد: قمه زنی باعث انتقال هپاتیت می‌شود

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۹
سید موید علویان افزود: مهمترین علت انتقال بیماری هپاتیت بر اثر قمه زنی و استفاده مشترک از قمه بین عزاداران است.
وی اظهار داشت: فرآیند قمه زنی و پاشیدن خونن به اطراف نیز می تواند باعث انتقال بیماری هپاتیت به اطرافیان شود و حتی افرادی که قمه نمی زنند و در نزدیکی فرد قمه زن هستند نیز در معرض خطر قرار دارند.
علویان ادامه داد: مردم برای حفظ سلامت خود و اطرافیان خود و پیشگیری از انتقال بیماری هپاتیت B و C در جامعه از قمه زنی خودداری کنند تا جامعه سالمتری داشته باشیم.
این فوق تخصص بیماری های کبد اضافه کرد: هر سال در ایام عزاداری با مواردی از انتقال بیماری هپاتیت در ایام عزاداری ها مواجه می شویم که علت آن قمه زنی است، توصیه می شود برای افرادی که به قمه زنی اقدام می کنند، پرونده ویژه سلامت تشکیل شود و قمه زنی به عنوان یک سابقه منفی در پرونده پزشکی آنها درج شود و سازمان انتقال خون نیز این افراد را برای اهدای خون قبول نکند. 
علویان تصریح کرد: هم اکنون با انجام واکسیناسیون هپاتیت B، میزان انتقال و موارد جدید این بیماری در کشور به میزان بسیار زیادی کاهش یافته و شیوع این بیماری در ایران به زیر دو درصد رسیده است.
به گفته وی، برنامه وزارت بهداشت و شبکه هپاتیت کشور این است که تا سال 1410 بیماری هپاتیت C در کشور ریشه کن و حذف شود و بیماری هپاتیت B نیز کنترل جدی شود.
علویان تاکید کرد: راه حل رسیدن به این هدف این است که علاوه بر اقدامات بهداشتی مانند واکسیناسیون و بهبود سطح بهداشت عمومی در جامعه، مردم نیز نسبت به روشهای انتقال این بیماری آگاهی پیدا کنند و نکات علمی را درباره انتقال این بیماری بدانند.
کد مطلب : ۱۴۲۷۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.