۰

پیامدهای خروج ترامپ از پیمان نیروهای هسته‌ای با روسیه

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۹
در این مطلب که در سایت موسسه مطالعات امنیت ملی تل آویو درج شده آمده است: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد خود را برای خروج از پیمان سال 1987 موسوم به نیروهای هسته ای میان برد اعلام کرده است. این پیمان که یک پیمان مهم کنترل تسلیحاتی میان آمریکا و شوروی سابق است در جریان روزهای پایانی جنگ سرد باعث برچیده شدن یک گروه کامل از تسلیحات هسته ای شد. خروج مورد انتظار آمریکا از این توافق در راستای اتهامات ادامه دار آمریکا علیه روسیه و متهم کردن این کشور به نقض این پیمان از طریق آزمایش و یا استقرار تعداد محدودی از موشک های منع شده در این پیمان است. در آمریکا کارشناسان نظرات مختلفی درباره خروج از این پیمان دارند زیرا این اقدام تاثیر قابل توجهی روی ساختار امنیت هسته ای میان آمریکا و روسیه خواهد داشت. علاوه بر این، پدیدار شدن چین به عنوان یک تهدید احتمالی نیز باعث ایجاد نگرانی شده است.
چین که عضو این پیمان نیست موشک های زمینی میان برد مستقر کرده است و خروج از این پیمان به آمریکا امکان می دهد ابزارهای لازم را برای مقابله با این موشک های چین از طریق موشک های زمینی توسعه دهد. در شرایطی که آمریکا، روسیه و چین در حال نوسازی نیروهای هسته ای خود هستند باید یک الگوی جدید و چندجانبه برای محدود کردن تهدیدات هسته ای وجود داشته باشد. چین و روسیه به همراه آمریکا نقشی اصلی در ابداع ساختار جدید خلع سلاح و کنترل تسلیحات دارند تا از این طریق زمینه دستیابی به الگو واره (پارادایم) جدیدی در زمینه ثبات راهبردی فراهم شود. سوالی که باقی می ماند این است که چندجانبه شدگی ساختار کنترل تسلیحات هسته ای روسیه و آمریکا چه تاثیری روی کشورهای جهان و نیز اسرائیل خواهد داشت.
 
کد مطلب : ۱۴۴۲۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.